Dela med dig av dina bästa tips till oss som funderar på att starta ett AB men tycker det verkar krångligt, dyrt och enklare att ta ett “vanligt” extrajobb för att tjäna lite extra istället för att starta ett AB.
Minsta årlig omsättning för att det ska vara lönt att starta ett AB?
Årliga kostnader?
Hur tar jag betalt på enklaste sätt?
Val av tjänster/program/fakturering etc etc?
Hur fungerar det där med moms? Jag är bekant med snabba uttryck som “Plus moms”, “dra av moms”, “jättelönsamt att lyfta momsen” osv men aldrig riktigt förstått det…
-Låt oss säga att jag hade velat tjäna 250kr timme för en vanlig anställning. Vad ska jag då fakturera om jag har ett AB?
När behöver jag försäkringar och när behöver jag inte försäkringar?
Finns det några speciella regler som är bra att hålla koll på? Kan jag tex öppna upp ett AB där jag erbjuder liknande tjänster som en psykolog, ekonom eller annan yrkesutbildad utan att vara yrkesutbildad? Jag älskar sjukvård men saknar formell kompetens, får jag ändå hålla sjukvårdsutbildningar? Jag har ett par års erfarenhet av att investera, kan jag hux flux ta betalt för att utbilda andra i det då eller hur funkar det?
Jag har en heltidsanställning som gör att jag kan kombinera det med ett extrajobb, starta eget eller bara chilla (jag arbetar och är sedan ledig ett par dagar innan nästa arbetsdag).
Min tanke är att starta ett AB istället för att ta ett extrajobb så att jag kan bestämma själv hur mycket jag ska jobba samt att AB är bättre rent skattemässigt eftersom jag då kan ta utdelning istället för lön. Jag har lite idéer men har helt fastnat vid att det är för krångligt eller att det inte kommer fungera osv.
Det finns ju en moralisk aspekt i att utge sig för att vara bättre än man är. Jag älskar träning och kost men hade inte velat vara personlig tränare eller kostrådgivare. Jag tror att jag vet mer än de flesta, och diskuterar det gärna, men jag tränar och äter bara för mig själv. Jag drar mig för att ge råd överhuvudtaget och hade verkligen inte med gott samvete kunnat ta betalt för det.
Jag önskar att fler tänkte så. Särskilt inom träning och kost…
Så skit i sjukvård och ekonomisk rådgivning om du inte har rätt formell utbildning för det. Många yrken har även skyddade titlar. Särskilt i de fallen bör man ge fan i det - och även ge fan i att kalla sig någonting som man tror är samma sak, men som inte kräver formell utbildning (t.ex. dietist/nutritionist)
Moms betyder “meromsättningsskatt” och är på de flesta saker 25% (lägre på mat t.ex.). Eftersom det enda som ska beskattas med moms är den ökade (mer) omsättningen som genereras så “lyfter” företag den moms de ska betala på saker de köper. Det betyder att om du köper en skruv och en mutter för 50 kr var (med moms), totalt 100 kr varav 20 kr är moms. Skruvar ihop skruven och muttern och säljer för 125 kr (med moms), varav 25kr är moms. Då ska du betala in mellanskillnaden av momsen. Så 5 kr (25-20 kr) ska du som företag skicka in som moms.
Sen om du vill betala ut lön till dig själv, då behöver företaget betala skatt också på det. Sociala avgifter/arbetsgivaravgift (till alla som är petnoga, ja det är en skatt i praktiken och den allmänna löneavgiften står för majoriteten). Så för att du ska få 100 kr i lön (före inkomstskatt) kommer företaget få betala minst 131,42 kr.
Vi startade bolag ett tag sedan men valde en enkel väg - på rekommendation ett företag som hjälper en att starta AB (kostar runt 3 kkr) och som vi sedan låter sköta bokföringen (bättre på att dra in pengar än på bokföring)
Ett tips är att hänga på en av Verksamts starta eget dag. En heldags utbildning/information och därefter vet du nog rätt mycket mer än du vet idag länk nedan
Här är lote korta svar på dina frågor från mitt relativa nybörjar företagande
Minsta årlig omsättning för att det ska vara lönt att starta ett AB? Jag skulle säga att det inte är mycket lönt under 3-400 kkr om året eftersom ett AB drar en del kostnade beroende på hur man gör det.
Årliga kostnader? Cirkus 30 kkr men då har vi outsourcat bokföring, årsrapport mm och inkluderar försäkring och banktjänst
Hur tar jag betalt på enklaste sätt? Enkel faktura mall i XLS som man skriver ut som PDF. Själv fakturerar jag månadsvis så ingen stor börda
Val av tjänster/program/fakturering etc etc? Behöver inget mer än office program eftersom vi outsourcat bokföringen
Hur fungerar det där med moms? Gå på starta företags dagen
-Låt oss säga att jag hade velat tjäna 250kr timme för en vanlig anställning. Vad ska jag då fakturera om jag har ett AB?
Om du menar att 250 kr/timme är motsvarande vad du vill ha i timmen baserat på en brutto månadslön före skatt (dvs runt 42 papp i månaden brutto) för typ en konsulttjänst utan större material/maskin kostnader så skulle jag säga ungefär:
timtaxa * 1.10 (för att täcka tjänstepension, minst) * 1.314 (arbetsgivaravgift som du måste betala in) * 1.15 (för att täcka admin tid och kostnader/tid för införsäljning av nya uppdrag) = 250 kr/h * 1.1 * 1.314 * 1.15 = 415 kr exklusive moms och 520 kr inklusive moms.
Sen kanske man i den kalkylen också ska baka in semester, semesterersättning, kostnader för dator, program mm som skulle kunna addera en del till timtaxan om det ska vara rimligt för dig.
När behöver jag försäkringar och när behöver jag inte försäkringar? Ja det ska man ha tycker jag. En enkel försäkring för en konsult kostar runt 5000 kr/år för oss båda.
Finns det några speciella regler som är bra att hålla koll på? Kan jag tex öppna upp ett AB där jag erbjuder liknande tjänster som en psykolog, ekonom eller annan yrkesutbildad utan att vara yrkesutbildad? Jag älskar sjukvård men saknar formell kompetens, får jag ändå hålla sjukvårdsutbildningar? Jag har ett par års erfarenhet av att investera, kan jag hux flux ta betalt för att utbilda andra i det då eller hur funkar det?
Skojar du? Samma lagar gäller för dig när du kör ett bolag som för dig när du köper sådana tjänster. Så klart att du måste uppfylla eventuella lagkrav på det jobb du utför. Annars skulle ingen försäkring skydda dig om du blir stämd av en kund. Man kan också undra vem som skulle anlita dig om du inte har de tillstånd som krävs för att utföra det du vill utföra.
Du kan också fundera på om du bara vill frilansa mot andra arbetsgivare så finns det ”faktureringstjänster” som tex Frilansfinans.se.
Förenklat innebär det att du är anställd i det bolaget när du gör uppdraget åt din kund. De sköter fakturering (du lägger in via deras online tjänst vad som ska faktureras) och de betalar in arbetsgivaravgift till Skatteverket och betalar sedan ut lönen efter skatt till dig. De tar såklart en avgift på 6% (om jag kommer ihåg rätt). Väldigt enkelt att starta men har såklart inte samma fördel med tex lågt beskattas utdelning i ett AB. Det är som att vara temporärt anställd där du själv fixar kunden och gör jobbet men sköter det ekonomiska med hjälp av tex frilansfinans. Finns flera sådana tjänster så googla det.
Glöm inte att lägga på motsvarande semesterersättning och insättning till avtalspension på ditt tim-pris. Du ska ju inte ha sämre betalt än om du varit anställd.
Tänk på att om du tar utdelning istället för lön så är det inte pensionsgrundande. Visserligen slipper du betala arbetsgivaravgift men å andra sidan blir resultatet högre om du inte tar ut lön så då blir skatten på vinsten högre.
Håll löpande koll på att du betalar in en hyfsat rätt preliminärskatt så att deklartionen inte blir en chock.
För att starta: verksamt.se - enkelt att skapa ett AB själv där.
För att driva, jag kan starkt rekommendera Bokio. Jag använder själv deras gratis konto för två av mina AB som jag sköter själv (utan att behöva betala någon redovisningskonsult eller andra avgifter). Enkelt att fixa bokföring själv, löner, skapa fakturor, ta emot betalningar, skapa rapporter och fixa deklarationer.
De har nu även inbyggt stöd för att skapa årsredovisning och fixa bokslutet, fast pris 1000 kr vilket är riktigt bra och funkar väldigt smidigt (e-signering med BankID och uppladdning till bolagsverket).
Minsta årlig omsättning för att det ska vara lönt att starta ett AB?
30 000 kr per år skulle jag säga. Särskilt om det är något vid sidan av som en dag kan växa till sig och bli något större. Är det lägre än så kan det gå under hobbyverksamhet istället. Fördelen med att starta ett AB tidigt (även om man inte omsätter en krona första året) är att man kan börja bygga utdelningsutrymme.
Årliga kostnader?
Kan du göra din egen bokföring så åker du eventuellt endast på kostnader för bankkonto och bokföringsprogram. Använder du Bokio kan dock det sistnämnda vara gratis. Banken landar kanske runt en tusenlapp om året. Eventuellt något mer beroende på vilka tjänster du behöver. Det är samtidigt inte så vanligt att man sköter bokföringen själv. Många flyr det som pesten och tar istället in en redovisningskonsult. Det blir i så fall en kostnad man får räkna in. Jag skulle dock rekommendera alla att försöka göra den själv. Jag har haft perioder då jag outsourcat rubbet till revisionsbyråer men gör nu allt själv sedan snart 3 år tillbaka. Fördelen, utöver att det är kostnadsfritt, är att man får stenkoll på varenda öre. När jag upplevde som ett problem när jag outsourcade allt.
En annan kostnad kan vara juridisk hjälp. Ibland kan man behöva granska eller skriva avtal själv.
Hur tar jag betalt på enklaste sätt?
Du fakturerar din kund. Busenkelt.
Val av tjänster/program/fakturering etc etc?
Jag har ingen erfarenhet av Bokio men vill man hålla ned kostnaderna kan det ju vara värt att prova. Själv använder jag Visma eEkonomi som har ett väldigt bra forum när man har bokföringsfrågor. Har en del bekanta som använder Fortnox och är nöjda med det. Bokföringsprogram erbjuder i regel fakturering så det är ingenting man behöver lägga till.
Hur fungerar det där med moms?
Det enklaste sättet med moms är att tänka bort den helt. Du betalar moms på det mesta du köper in till bolaget men sedan får du tillbaks beloppet av Skatteverket efter en tid. Fakturerar du inom Sverige lägger du på moms på ditt fakturerade belopp. Du får senare betala in det till Skatteverket. Moms är alltså något tillfälligt och ingenting man ska räkna som en del av inkomsterna eller utgifterna. En del väljer att redovisa moms en gång om året men jag tycker man bör göra det oftare - kvartalsvis. Särskilt om du kommer göra en del större inköp i starten.
Vad ska jag då fakturera om jag har ett AB?
@JFB har en bra beräkning på hur man ska tänka kring timpriset. Jag har inte så mycket att tillföra mer än att gå hellre för högt än för lågt.
När behöver jag försäkringar och när behöver jag inte försäkringar?
Det beror på vilka risker ditt affärsområde kommer med. Själv har jag aldrig varit i behov att försäkra något av mina bolag. Däremot lägger jag en del vikt i bra avtal där det är kristallklart vilket ansvar man har. Sedan finns det ju så klart många scenarier där det blir otillräckligt så det beror på helt enkelt.
Finns det några speciella regler som är bra att hålla koll på?
Det här kan säkert andra bättre än mig.
Har man aldrig drivit ett företag tidigare kan det säkert upplevas som något oerhört komplicerat. Jag tycker verksamt.se är en fantastisk tjänst. Långt bättre än liknande tjänster i andra länder där det känns som om man behöver vara en skattejurist för att begripa texterna.
Istället för att starta en ny tråd ställer jag frågan här, hoppas att det är okej!
Om man har ett AB som sidoverksamhet, får överskott av kapital men tar inte ut någon lön ur det bolaget.
Hur förvaltar man det kapitalet bäst?
Går det att sätta in pengar till tjänstepensionen eller ska man starta ett KF för företaget?
Plocka ut det som utdelning enligt förenklingsregeln i första hand (upp till 183 700 kr för 2021). Har du ett överskott ovanpå det så lägg det i en företagsägd kapitalförsäkring.
Vad exakt syftar du på här att du skulle göra? Ja, mycket inom psykologi och medicin kräver att du har legitimation från socialstyrelsen att få utföra. Vissa saker kan du göra med delegation men då behöver du anställa någon med legitimation inom området som är ansvarig för det du gör. Om du vill hålla på med exempelvis organisatoriska aspekter så går det bra.
Hej! Det var mer ur ett hypotetiskt perspektiv… Personer som älskar träning, kan dom erbjuda tjänster inom det utan att vara utbildad PT? Finns det några generella regler att man måste ha formell kompetens på de tjänster man erbjuder eller räcker det med reell kompetens?
Hej! Tack för ditt svar. Det var mer ur ett hypotetiskt perspektiv. Finns det någon generell regel att man måste ha formell kompetens för att svara ett AB och erbjuda tjänster eller är reell kompetens tillräckligt?
Personliga tränare behöver ingen formell kompetens för det vad jag vet. För att svara på den generella frågan - det finns vissa tjänster där ja man måste ha formell kompetens, framförallt när man kommer in på sjukvård, så jag rekommenderar att kolla upp vad som gäller när du har en tydligare bild över vad du vill göra. Sen finns det vissa tjänster där man inte måste men bör ha formell kompetens och det ffa är svårt att bygga upp ett klientel om man inte har någon tidigare erfarenhet inom området.