Idéer på små inkomster (~10000 kr/mån brutto) med max 20 h/vecka för Barista FIRE

Hej!

Jag är en kvinna i tidiga 40-årsåldern som är nära FIRE och bor i Stockholm. Jag har nyligen blivit av med jobbet och spenderar ungefär 5% per år av mina investeringar per år, och cirka 3% av min totala “net worth”, tillgångar som vi planerar att sälja om några år, när barnen är större, och då investera.

Att hitta ett nytt jobb inom mitt område är ganska svårt, men framför allt känner jag att jag inte vill. Trots att jag känner mig ganska trygg ekonomiskt skulle jag ändå vilja ha en liten inkomst, dels för extra säkerhet men också för att hålla mig “employable” ifall jag vill återvända till arbetslivet.

Det skulle räcka med en inkomst på cirka 10000 kronor i månaden innan skatt för att jag ska känna mig trygg. Jag undrar om det finns någon företagsmodell var:

• Man behöver inte jobba mer än 20 timmar per vecka, helst runt 10, även om jag kan tänka mig att jobba mer i början för att få igång verksamheten.
  • Inget arbete på kvällar eller helger
  • Inte vara platsbunden, det är okej att träffa kunder fysiskt ibland, men inte varje dag

Jag har bakgrund inom både IT och medicin och har bytt karriär flera gånger i livet, så jag är öppen för det mesta och älskar att lära mig nytt!

3 gillningar

Du kan alltid investera 25.000 och starta ett AB för att försöka sysselsätta dig i 20h.

Eller frilansa/hitta deltids jobb.

Ut och sök!

1 gillning

Jag hade också startat eget. Sett till det vi vet nu

2 gillningar

YouTube!

Du kan exempelvis prata om saker relevanta för din arbetserfarenhet, och på så sätt bygga din profil och antingen få nya jobb genom det eller köra på en kombo av ads & skapa dina egna produkter.

1 gillning

Vill du vara anställd eller egen? Kanske svårt att konsulta i endast 10h per vecka, det blir ju alltid mer än vad man tänkt. Som inhoppare/timvikarie i någon butik, äldreboenden söker väl alltid folk, eller kanske en sån som åker runt och sköter om växter på företag och kontor?

1 gillning

Om du har fysiken och bor på rätt ställe så är deltidsbrandman ett bra alternativ.

Ca 10.000 före skatt per månad och man jobbar ca 5 timmar i månaden. Men man har ju även jour 1 vecka dygnet runt vilket gör att man är lite låst den veckan. Ett kul arbete och lättförtjänta pengar.

8 gillningar

Exakt, jag skulle vilja starta eget. Dock känns det svårt att hitta uppdrag på 10 h/vecka. Men du har rätt, man kan börja söka och se!

Det är faktiskt någonting jag skulle vilja göra. Det enda som stoppar mig är att det kan ta ganska lång tid att nå framgång, men varför inte testa?

1 gillning

Jag skulle vilja vara egen, men ja, som du säger är det svårt att få uppdrag på 10 h/vecka.

Poängen med det jag letar efter är också att det ska vara en intressant utmaning och hålla min profil relevant, så helst inte ett av de jobb som man lätt kan få som timanställd inom skola eller vård.

Jag har tänkt att jag kanske skulle kunna starta en väldigt nischad webbutik, eller bli någon slags kroppsterapeut och bara ta emot kunder en gång i veckan. Det skulle räcka med runt 10 timmars arbete per månad.

Något i den stilen.

2 gillningar

ohh det låter faktiskt som ett riktigt intressant alternativ! Jag ska kika på det!

Som en person som just nu har 100% uppdrag och försöker skala om till fler uppdrag med mindre beläggning på varje så är jag helt med dig.

Många idag vill köpa en resurs. Ofta 100% men ibland 50%. Att få 20-40% verkar vara väldigt svårt idag. Ett alternativ för dig skulle kunna vara att gå in som UK via ett större bolag. Du får ringa runt och kolla läget.

1 gillning

Det är mycket jobb, investering och även löpande kostnader att ha ett företag. Att sedan hitta konsultjobb verkar inte alls vara så där jätteenkelt idag

2 gillningar

Löpande kostnader kan minimeras, men absolut är det mycket jobb, osäkerhet osv med att vara egen. Inget snack om saken :slight_smile:

1 gillning

Lärare online i dina kompetenser?

1 gillning

Alltså.. nu känns det som att “starta eget” är något man rekommenderar utan att faktiskt tänka igenom vad det innebär, man måst för det första tillföra ett värde åt kund, om man bara fixar en 1/3 av jobbet så varför skulle kunden va intresserad då man kan ta någon annan som fixar allt (det vill säga om det är lite större projekt)?

Vill du också ha en massa administration för några timmar i veckan som även kostar rätt mycket i året, eller så lär du dig bokföring och så bokför du åt andra så har du även på koll egen bokföring och inte behöver betala åt extern.. gå en liten kurs och ta på lite mindre kunder :stuck_out_tongue:

Alltså.. jag vill inte vara negativ men för 1000€/månad och max 20h vecka så finns det betydligt enklare alternativ som anställd, tex köra taxi eller va en ungdomsledare.

2 gillningar

Varför vill du ändra till flera uppdrag med mindre beläggning om jag får fråga?

men för att försöka komma på ideer med dina kriterier så kapitalallokering eller marknadsföring.. tänker mig marknadsföring kan ju va typ bygga skyltar där man låter företag marknadsföra sig vid passliga ställen runt om i Sverige, kanske på nån lada eller vad som helst och bonden får lite av intäkterna eller nåt.

Kanske prompt engineering åt lokala företag? Det är ju modernt.

För att sprida risken.

Att ha 1 uppdrag på 100% är trevligt, fram tills uppdraget försvinner.

Att istället ha 3-5 uppdrag som tillsammans ger 100% en större trygghet, då det inte gör lika ont om ett uppdrag försvinner.

2 gillningar

Poängen med det jag vill göra är också att utmana mig själv lite och lära mig nya saker, samtidigt som jag håller mig anställningsbar.

Jag tänker också att det vore lättare att ta sig tillbaka till ett jobb inom IT efter att ha drivit eget, även om det inte varit särskilt framgångsrikt :smiley: än om man till exempel hade jobbat som ungdomsledare.

Jag har aldrig träffat en konsult inom IT som jobbar mindre än 75 % efter många år i branschen, men jag har bara jobbat i stora företag. Det verkar finnas många små företag som behöver ganska dyrt kompetens men har begränsade resurser, kanske det går att hitta freelance arbete där?
Jag tycker om din idé om prompt engineering!

1 gillning

Prompt engineering tror jag helt ärlig kan gå riktigt bra bara man får företagen övertygade över att de faktiskt ger nåt värde och löser framtida huvudvärk :+1:

1 gillning