Hej, tycker ni att det är värt att köpa en investeringskurs som nybörjare på börsen? Har endel bolag som jag själv letat upp som snittat 21% de senaste fem åren som dessutom har haft en stabil utveckling under många års tid, så funderar på att lägga pengarna direkt där istället. Vad göra?
Kör på en bred billig passiv global indexfond. Dnb global, Swedbank Robur Access global, Länsförsäkringar Global är några populära fonder. Max avgift 0,4
Vad för kurs funderar du på? Min spontana åsikt är att det låter som illa spenderade kulor. Läs någon översiktlig bok, lånad på bibblan, och låt istället pengarna jobba via indexfond.
Om du vill investera själv och inte enbart med global indexfond så kommer du väldigt långt med gratispodden Macro Voices. De släpper ett avsnitt per vecka och intervjuar alla möjliga som håller på med macro (aktier, råvaror, krypto, jordbruksmark etc). Podden sträcker sig många år tillbaka och programledaren är hyfsat noga med att försöka vara pedagogisk och tydlig vad olika begrepp innebär.
Det jag konkret lärt mig av podden över åren är att känna igen och förstå makrocykler inom olika sektorer, samt förstå att 95% av det finansfolk babblar i princip är bullshit.
Vill du betala för dig så är Lyn Aldens Premium Stock Research Service för ca 150 USD per år bra för stock picking. Hon har gratis nyhetsbrev du kan börja med.
I princip har kombinationen den podden, Lyn Alden, detta forum (och podd), samt boken ”Så här kan alla svenskar bli miljonärer” hjälpt mycket för att växa mina pengar lite (säg 5-7%-enheter) mer än enbart en global indexfond hade gjort. Men… för 95% är en global indexfond good enough.
Absolut inte. Dessa säljs av mer eller mindre scammers.
Finns ingen signifikant skicklighet att extrahera pengar ur marknaden för småsparare. Oavsett hur mycket kurser du går.
Är inne på Stockrobber, kostar ju iof bara 250kr i månaden utan bindning eller årlig betalning. Vill man så kan man kopiera hans köp eftersom han postar dagen innan vad han kommer att köpa. Vet inte hur fel det kan gå.
Absolut. De flesta vet inte hur lite de kan och flertalet misslyckas faktiskt med sina investeringar.
Trots att jag har investerat i många år tvekar jag inte att betala för avancerade aktieanalyser och annan hjälp.
Det tveksamma med kurser är väl att det är svårt att veta vilka klåpare som ligger bakom och vilken strategi de pushar
Samt att det finns så himla mycket bra material alldeles gratis av seriösa aktörer, t.ex Nordnet och Avanza på Youtube.
Inte värt att köpa någon kurs, köp en bok istället! “Mer pengar för pengarna” är riktigt bra. Den ger andra bra tips för ekonomin också.
Man måste naturligtvis göra sin hemläxa innan man bestämmer sig och vara beredd att betala för högsta kvalité även om gratis är bra om man hittar rätt. Mycket som är gratis är tyvärr för gammalt men om man har gott om tid så är monetär historia en bra start.
Som folk säger här så är det svårt att slå index, svårt att veta vilka som faktiskt gör det, svårt att ta till sig och göra likadant. Så mest troligt är det inte lönsamt rent ekonomiskt.
Med det sagt så gick jag en kurs i Kavastus Trender för några år sedan. Och det gav väldigt mycket kunskap. Jag har applicerat en variant av vad jag lärde mig som funkat bra hittills. Därmed såklart inte säkert att det fortsätter så.
Det som jag tror är det viktiga är att man går på kursen med rätt inställning. Dvs man är där för att lära sig ett sätt att se på handel. Ta med sig några knep för att minska risken för katastrofala utfall och fundera på vad som är aplicerbart och har önskvärd risknivå för en själv. Och sen testar man på en liten lärohink.
Går man dit och tror att man ska få en säker högre avkastning som betalar kursen bara man följer nya tekniken lurar man sig själv.
Jag avråder inte från kurser. Tvärt om. Kunskap och olika perspektiv är nyttigt. Om det sen leder till ökad avkastning får man se.
Att köpa en investeringskurs låter som det kommer kosta dig pengar, Internet är fullt av gratis information, Finns böcker på biblioteket som är gratis. Det mesta inom finans rådgivning ger inte dig pengar utan handlar om att ta dina pengar. Scams enligt samma premisser som folk som säljer framgångskurser. Du kommer nog lära dig mycket, men då inte kunskap utan att inte vara så blåögd.
Du borde bara hoppa i, helt i blindo, kör på det du tror på och lär dig sen av dina misstag. Du kommer inte lära dig av andras misstag.
Men för guds skull, sälj inte så fort det går dåligt.
Vet inte statistiskt hur det ligger till men överlag så gör alla exakt samma sak, till och med på detta forum. trots att alla vet att det är precis det man inte ska göra.
Köper när det går bra, säljer när det går dåligt.
Har du några bra källor till information där man betalar en slant per år för fundamentala analyser etc? Du verkar ha varit med ett tag i “svängen” @Aktiegubben
Mvh Stefan ![]()
Jag har provat mig fram till det som passar just mig, d v s en udda strategi bestående av utdelningsaktier, utdelnings ETFer och utdelande closed-end fonder som är listade på de amerikanska börserna, jag har inga svenska aktier alls.
Det bästa rådet jag kan ge är att först bestämma vilken strategi man väljer och därefter söka sig fram själv tills man hamnar rätt. De allra flesta på forumet verkar ha en strategi bestående av Lysa och globala indexfonder på en ISK hos Avanza och då behövs varken kunskap, erfarenhet eller aktieanalyser.
Jo det är svårt att missa att det är lyza eller global indexfond som förespåkas här på forumet! Halkade dit själv. Men det kanske är good enough för mig…lite nyfiken bara.
Förresten vet du om jag kan jag som svensk handla ETF fonder direkt på NYSE eller Nasdaqbörsen? Eller måste man vara klassad som professionell kund istället för retailkund då?
Vet ej, NYSE och Nasdaqbörsen stoppar dig inte men EU kanske gör det. Försök göra ett litet köp där du har ditt konto så får du svar direkt. Du kan också försöka öppna ett konto hos Interactive Brokers och gå den vägen om ingen EU regel stoppar dig.
Tackar för tipset Ove
Jag har läst lite om Interactive Brokers och faktiskt även köpt aktier i det bolaget. Såg att dom huserar i Dublin på Irland. Jag blir nog kund där en vacker dag ![]()
Hej
Jag var helt grön för 5-6år sedan gick en kurs på Medborgarskolan och tyckte verkligen att det var värt. Tror den gick på 500-1000:- och var 2 tillfällen 3h varje gång.
Att läsa en bok utan att kunna bolla ideer tankar är för mig bortkastade pengar.
Efter att ha nu hållt på en stund på hobbynivå så känner jag mig ändå nöjd med grundkursen. Känner att om frågor uppstår nu så finns bra forum/fakta i annan media form än just böcker.
Har jag läst böcker kan man undra ja det har jag men tycker just ekonomi är lättare att förstå genom andra medier.
Tycker jag att du ska gå en kurs? -Nja tveksamt, om du inte just för nöjes skull vill gå, kurser är alltid roligt. Man har också en lyx att träffa andra i olika livssituationer och kan dela tankar.