Hejsan alla,
Har precis skapat en konto här.
Har varit aktiv och intresserad av investeringar några år men inte riktigt lärt mig hur jag ska läsa bolags rapporter, hur har ni lärt er detta? Något som har någon bra ide?
Hejsan alla,
Har precis skapat en konto här.
Har varit aktiv och intresserad av investeringar några år men inte riktigt lärt mig hur jag ska läsa bolags rapporter, hur har ni lärt er detta? Något som har någon bra ide?
Hej och välkommen till forumet!
Kanske lära sig lite grunder i bokföring kan vara en start?
De flesta här rekommenderar att investera i breda, globala indexfonder istället för individuella bolag eftersom det är betydligt mindre riskfyllt och kräver mindre arbete.
Tack så mycket, har funderat på att bli medlem ett tag men aldrig blivit de.
Har sökt på nätet men tycker de är rörigt att hitta men ska försöka hitta böcker som jag kan köpa, tack för tipset ![]()
Har hållt på några år men aldrig förstått på mig fonder, aktier kan jag en del om, har 15-20 aktier i min portfölj och tycker jag har en bra fördelning. Hur kan jag lära mig mer om fonder? Vet någon de?
Det är bara att välja en global indexfond eller Lysa.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Här kan du annars kolla vilka fonder som rekommenderas i år.
Det fina med en bred global indexfond är just att du inte behöver lära dig något. Då de håller en stor del av den totala marknaden påverkar individuella företag som går dåligt eller i konkurs resultatet väldigt lite.
Jag skulle rekommendera att börja med att kika på närmaste bibliotek. Jag vet att stadsbiblioteket i min stad har en hel del på området. Då kan du låna några olika böcker och se vad som passar dig bäst, innan du går och lägger pengar på något onödigt. Lycka till!
Aktiespararna! Har många bra event där man lär sig mycket, både digitalt och fysiska möten. Också en bra medlemstidning.
Välkommen till forumet! ![]()
Ojdå… du tycker alltså 15-20 olika bolag är brett och har svårt att läsa rapporter. Det låter verkligen som att en fondlösning vore vettigare då. Detta sagt i all välmening.
Du har fått lite tips i tråden och vill du sedan ändå lära dig mer om rapporttolkning etc så finns ju alla chanser till det, också.
Perfekt, tack för tipset ![]()
Perfekt, tack för tipset ![]()
De har t.ex ett digitalt möte 26 maj där de går igenom allt om fonder ![]()
Som du märker så är det allmänna svaret på fråga: Hur lär jag mig mer om aktier? - Låt bli. Köp indexfonder i stället.
Jag ska inte påstå att det är fel. För troligast god avkastning bör de flesta ha det mesta av sina pengar i indexfonder.
Men för att lära sig mer om aktier hjälper det ju inte. Vill du lära dig mer och med iallafall en del av kapitalet skapa en porfölj med potential att slå index rekommenderar jag att läsa Arne Tallvinngs (Kavastu) böcker.
Jag kör själv en bantad variant på hans strategi som just nu innehåller ca 25 bolag.
Sen finns det andra böcker om andra strategier som går djupare in på hur man utvärderar bolag. The intelligent investor tex är väl närmast ett måste om man är aktie intreeserad.
Hejsan,
Jag märker att folk är väldigt inne på fonder istället för att köpa aktier.
Har kanske börjat i fel ände men köpte aktier direkt när jag började och hållt på i 5 år, har några fonder men kan inte så mycket om det. Vill absolut lära mig mer och är tacksam för alla tips jag kan få.
Jag har läst några böcker av Marcus Hernhag och om warren buffet men tycker det är allmänt hur bolags rapporter ska läsas och fungerar, jag hade velat lära mig mer djupgående hur man ska tänka och göra. Jag tackar för tipset du ger och ska kolla upp båda direkt ![]()
Ola Lauritzsons bok Aktier är helt klockren! Står mycket om aktier där men även om fonder. Skulle till och med påstå att det är den enda bok du behöver ![]()
Låter helt perfekt ju!
ska kolla upp den direkt tack för tipset ![]()