Jag har investerat via Nordnet men känner mig fortfarande ganska osäker och chansar mest genom att följa vad andra gör. De fonder som inte gav bra avkastning har jag sålt för att omplacera och för att skapa en buffert, eftersom jag inte hade någon tidigare.
Nu tittar jag på korta räntefonder för bufferten. Men när jag kollar i statistiken ser jag att många har sålt väldigt mycket i september. Jag förstår inte riktigt varför det är så – är det normalt, och hur ska man tolka det?
Jag har totalt ca 300 000 kr tillgängligt men vet inte riktigt hur jag ska hantera pengarna framåt AI eller t.o.m. Bitcoin lockar lite. Annars jag håller kvar handelsbanken USA, Länsförsäkringar. Investerat i SEB Sverige och lite i Asien också. Jag kan ta lite risker till ny omplacering.
Men som sagt tidigare, jag chansar och försöker att läsa,lära mig och tar gärna råd.
Enligt vilken statistik, är det globalt eller i Sverige? Sen, hur tänker du när du baserar investeringsbeslut kring de siffrorna?
Viktigast är troligen att ta fram en strategi som du kan hålla, utan större ändringar fram till du ska använda pengarna och att sluta kika på vad andra gör.
Din portfölj ska spegla din strategi, dina mål och dina värderingar. Det blir oerhört svårt att ändra fram och tillbaka på grund av trender eller världshändelser. De flesta som försöker tajma marknaden får mindre avkastning än de som sitter still i en bra båt.
En fråga, har du tagit del av Rikatillsammans börja här avsnitt? Som avsnitt 99 till exempel?
Tack för din input, Melva! Jag hade missat avsnitt 99, men efter att ha sett det känns det nu mer rätt att låta investeringarna ligga.
När jag bad om tips var det framför allt konkreta fondnamn jag sökte Räntefonder för bufferten och Globala indexfonder som fokuserar på andra världsdelar (för att diversifiera bort från min USA-tunga portfölj). Jag vill diversifiera min portfölj när jag tittar på vad andra gör är mest för att veta fonder är mest populära/ stabila.
Jag passar på att ställa en fråga till, även om jag vet att ingenting är säkert i finansvärlden: Om en investering ger över 100% avkastning, rekommenderas det då att sälja av en del för att investera i något annat?
Målet med mitt sparande är att få så bra avkastning jag kan, till lagom risk, så kan kanske få 200%-400% i avkastning på mina 25 år fram till pension. Känns konstigt om jag skulle sälja av mina fonder och köpa nya var 100e procent. Tanken är att ligga kvar i fonderna jag äger idag, fram till pension.
Sen kan fonder läggas ner eller kraftigt ändras, då får jag tänka om. Men vet inte varför jag skulle sälja av vid en viss %.
Jag ställde frågan om att sälja över 100% vinst just för att jag är nybörjare och vill förstå strategin med att säkra kapitalet. Min grundtanke är att ligga kvar till pensionen, men jag ville veta om jag borde bli mer aktiv när jag ser en så stor vinst. Då får tiden och turen avgöra antar jag
Vet att många pratar om att hämta hem vinst, men det gäller nog främst när man handlar med enskilda aktier eller nischade fonder. De kan behöva bevakas och säljas av på ett annat sätt en globala indexfonder.
Om vi tar LF global som exempel, sen fonden startades 2013 har den gått upp 411%. Så den typen av fonder är något man köper och behåller fram till man behöver pengarna. I alla fall jag tänker så.
För de flesta är passivt investerande i globala indexfonder det som har störst chans till långsiktigt god avkastning.
Vill du hålla på med aktiv aktiehandel som hobby så rekommenderar jag först att du inte gör det med alla dina pengar utan sätter av en mindre del för just det.
Sen rekommenderar jag också att du läser på om olika strategier. Det finns ett antal olika som har olika risknivå och kräver olika mycket engagemang av olika slag. Välj någon som innebär diversifiering i många bolag och som passar hur du är som person. Följ sen reglerna som strategin sätter och lär dig se hur den fungerar. Det är iallafall ett sätt att undvika de värsta riskerna med lotteriliknande chansningar..