Mitt första inlägg här. Jag känner att det är dags att städa upp och ta nytt långsiktig tag, så jag kollar om någon här är road av att ge input…
Kort historik:
Sparat ca 5 år. Började lyssna på podden och tyckte det var så kul och en härlig känsla att kunna sätta undan lite! Köpte lite av varje, lysa, fonder och lösa aktier, men höll mig någorlunda till riktlinjerna, varit inne och handlat i för mycket dock. Därefter blev det paus i att hålla koll, men sparandet fortlöpte. Jag har inga "katastrofer"och har legat på eller över index när jag tittat bakåt, men vill nu ta ett omtag och känna att jag inte behöver bevaka sparandet.
Nuläge:
Buffert finns på sparkonto med ränta.
Mellan/långsiktigt Lysa drygt 55%, fonder 45%
Lekhink drygt 10% aktier.
Fonderna - jag har pengar i 12 fonder men sparar bara aktivt i 4, bör jag sälja av de jag inte är aktiv i? Det blir ju inte köp i upp och nedgång nu… några är dyra så de ska bort oavsett tänker jag, men de med billig avgift?
Aktier - om jag hållt koll hade det varit bra att sälja i tid… nu har jag några på rejält minus. Ska de ligga kvar och jag hoppas på vändning, eller ska jag tänka skit också och göra av med dem för att lägga i lysa istället? Bör jag avveckla hela aktiehistorien trots att den just nu gett dubbelt upp i avkastning jämfört med fonderna?
Tacksam för tankar!
Njae, inte enligt sidstatistiken.
Det spretar lite ja, men om jag var du skulle jag lyssna på senaste poddavsnittet och stöpt om alltihop i en strategi som passar dig. Avsluta dumma utflykter oavsett hur de gått och gå in i ett sparande som du tror dig kunna hålla istället. Det lönar sig i längden.
Risknivå och liknande är ju beroende av din sits, när pengarna behövs och vilka planer som finns. Där är det svårare för en extern tyckare att göra en vettig insats.
Jag har läst en del men har jag gjort inlägg förr alltså ? Djupt konfunderad… Tack för dina synpunkter, jag har lyssnat på det senaste och kom då in på de tankar du tog upp, att göra omtag utifrån det avsnittet. Jag har bara lite svårt att sälja med förlust, hur nybörjaraktigt och omoget det än är
. Risknivå och tidshorizont tycker jag mig ha koll på. Tack igen!
Ja för flera år sedan
Angående din fråga här så håller jag med @angaudlinn
Verkar onödigt med så många fonder. Är de väldigt spetsiga så är de säkert väldigt dyra?
En 10 % lekandel tycker jag inte låter högt med tanke på att du inte gått all in i SBB vad det låter som. Även om det kallas lekhink så ska man komma ihåg att du kan behandla den varsamt. Investera i bolagen långsiktigt, försök förstå varför marknaden värderar bolagen lågt eller högt och ställ det emot vad du själv tror. Är du inte intresserad av att läsa bolagens rapporter så ska du minska lekhinken ännu mer i storlek anser jag.
Om jag varit du, :), så skulle jag övervägt att slimma ner fondportföljen till en global indexfond med låg avgift eller lysa om du gillar deras tjänst. Jag skulle också köra på en total aktiemarknadensexponering som passar din sparhorisont i stil med >10 år = nästan 100 % aktiemarknad.
Lycka till!