En nybörjare som söker råd

Hej!
Jag skulle behöva era kloka råd gällande placeringar. Detta är helt främmande mark för mig, jag har försöka att sätta mig in i hur man skall tänka och resonera kring placeringar men ju mer jag försöker sätta mig in i denna nya värld så förstår jag att det kommer ta tid och erfarenhet.

Jag är 50år gammal, och har väll inte haft de bästa förutsättningarna till att få ihop till en bra ekonomi.
Men så för ca 7 år sedan började jag som en utmaning till mig själv att börja spara av min lön, samt minimera mina kostnader utan att göra allt för stora avkall på livskvaliteten.

Så nu har jag kommit till en punkt där jag känner mig trygg vad gäller min ekonomi, samtidigt så vill vinnarskallen i mig ha mer, medan jag samtidigt inte vill förlora en krona av det jag sparat ihop, hmm konflikt. Men jag är nyfiken på det här nya markerna för mig, jag har några bekanta som gett mig råd om olika sätt att placera pengar i, jag har ett möte inbokat på min bank för placeringsråd. Men jag skulle vilja höra här om hur ni skulle agera utifrån min situation. Gärna konkreta förslag på fonder och hur många samt vilken fördelning på dessa.

Har sett att man delar med sig av sin situation så jag gör likadant.

Jag har fru och två barn

Lön ca 30000kr efter skatt
Utgifter 8000kr/mån
Radhus Värde ca 3 700 000Kr
Lån 1 700 000kr
Ränta 2,10% Bundet på 5år omförhandlas 2022

Bostadsrätt Värde ca 1 700 000kr
Lån 633 000kr
Ränta 2% omförhandlas i år

Kapital på bankkonto 1 600 000kr
Jag tänker om man började investera 250 000kr?
Vilka fonder gärna konkret vilka specifika, eller annat skulle ni rekommendera på en horisont på ca 8år?. Och vad skulle ni göra med resten av kapitalet.

De flesta bekanta jag pratat med säger att man måste sätt in en summa varje månad, jag känner spontat att räcker det inte med att investera en rejäl summa och låta den “jobba” ?

Tacksam för råd

Mvh JM

Hej Janni,

Kul att du har hittat till spararvärlden! :smiley:

Jag skulle säga att du skulle börja med att läs lite artiklar som finns här på bloggen, du kommer få mycket lärdom genom dessa och även förslag på vilka fonder som just nu är dom bästa för respektive exponering.

“Börja här”

Tack för tipset Robin.

1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile:

Tycker ni har en riktigt bra situation som ni kan förbättra ytterligare. Det är bara att se framåt!

100% enig med @Robin. Det finns inga snabb-genvägar så man måste köra igenom en del för att hamna rätt för er specifika situation. Sen önskar jag att RT materialet som Jan & Caroline satt ihop hade funnits när jag var 25-30 dvs för 25-30 år sedan … så man sluppit göra alla missta själv. Alltså väldigt väl värt att jobba igenom med start där Robin länkar ovan.

Var speciellt uppmärksamhet när du kommer till 4 hinkar principen. Den har hjälpt oss sjukt mycket.

Ta det som ett projekt för att hjälpa er med sparandet och era drömmar för resten av livet. Väl värt det :grinning::+1:

2 gillningar

Hej Janni

Välkommen hit. Håller med tidigare skribenter om att du har en fin situation som kan förbättras ytterligare. Kolla in de avsnitt som refereras till, glöm inte att på egenhand luska runt bland avsnitten och se om det är något mer som fångar ditt intresse.

Angående ditt möte med bankmanen så lova mig en sak. Fatta inga beslut vid sittande bord utan ta hem hens råd och fundera. Jämför om du kan få samma sak bättre på avanza eller nordnet fatta sedan beslutet. Var ytterst vaksam på fond-i-fond och blandfonder.

Lycka till

3 gillningar

Vilken bank har du idag?

Tack för rådet per, jag tänker samma som dig ang bank mötet.

Jag har handelsbanken.

Okej,

Här kommer ett förslag på 100% aktieportfölj om du vill vara kvar hos Handelsbanken:

• 70% Handelsbanken global index Crit 0,4% avgift

• 20% Handelsbanken Sverige 100 Index Crit 0,2% avgift

• 10% Handelsbanken Global Småbolag Index Crit 0,6% avgift

Mycket välbalanserad portfölj till en bra/helt ok avgift!

Kolla in 4-hinkar principen så du får rätt andel aktier/sparkonto. Öppna ett sparkonto med bättre ränta hos nischbank, SHB har 0% ränta på sitt.

2 gillningar

Tack för rådet Alec!

Hur mycket tycker du/ni att man skall investera in i ett sådant upplägg?. Jag nämnde 250 är det på tok eller rimligt då jag inte har någonting idag?.

Mvh Janni

Vill gärna inte ge ett direkt svar på den frågan då det är väldigt personberoende, utan skulle snarare rekommendera att kolla på https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/ till att börja med.

Jag förstår!

Vad tror du om handelsbanken:s multiasset 50 samt multiasset 75? dessa nämndes i samtalet med hb.

Svindyra blandfonder som Sverker hade kastat i soptunnan om Plus fortfarande sänts :wink:

1 gillning

Opps!
Jag skall framföra det upplägget som du gav mig, Jag har hört bra om spiltans fonder, finns det någon av dom man skulle kunna tillföra till dom du rekommenderade tidigare.

Mvh JM

Portföljen jag föreslog ovan är fullt tillräcklig egentligen. Men 10% Spiltan aktiefond investmentbolag skulle kunna vara ett trevligt tillägg/substitut till Sverigefonden om man tror på investmentbolag.

Har också Handelsbanken och insåg efter ett tag att det går ju att välja annat än deras egna fonder även om det är klurigare (medvetet?..) att lista ut hur. Gör du det kan du kapa avgiften lite till t.ex. genom att välja Länsförsäkringar Global Indexnära och Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära istället för motsvarande SHB-alternativ.

1 gillning

Förlåt om jag frågar för mycket, det är inte meningen, men jag måste fråga om jag inte skulle använda handelsbankens tjänster, utan istället använda Avanza som alternativ hur skulle du/ni då lägga upp “portföljen”.

Mvh JM

Hade lagt upp det på nästan exakt samma sätt, valt likvärdiga fonder fast dom med absolut lägst avgift, och även köpt en del guld. Kika gärna in https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/

Du nämner en sparhorisont på 8 år och har två bostäder. Finns det någon tänkt stor utgift då? Ska de två bostäderna vara kvar då?

Tänker att det finns potential att investera lite mer. Samtidigt är det många som tycker att marknaden är lite högt värderad just nu, så att gå in med för mycket i en klump kan ge en dålig nattsömn också.

Fundera lite på fyra hinkar-principen samt hur mycket risk du är bekväm med.

Hej Mats!

Bostadsrätten har vi en gång i tiden köpt för att ge möjlighet för våra barn att kunna flytta hemifrån och samtidigt fortsätta sina egna bospar. Den tiden är nu förbi ,och vi funderar på att sälja alternativt hyra ut.

Som jag skrev högst upp så är jag väldigt bekväm med att spara undan rätt så bra. Det här med investera på börsen är något nytt och främmande för mig att släppa kontrollen till något “annat”, så just nu så känns det som att jag står i en vägkorsning och det är där konflikten uppstår med min idrottsliga sida som bara vill utmana och se vart gränserna går, mot den privata sidan av mig som hellre fortsätter på den inslagna vägen.

Mvh JM