Någon som orkar tycka om min nulägessituation på sparandet?
Jag började spara 2018 då jag hittade podden. Har gjort alla nybörjarmissar men med små summor tackolov. Gissar att jag ligger högt i risk, förklarar det med att jag började spara så sent i livet.
Bakgrund: 55 år, stabilt jobb, ca 33 000 ut. Villa med belåningsgrad ca 60%, bil värd 100 000 avbetald. Gift sedan många år med en som tjänar mer, och betalar mer av omkostnaderna. Hemma bor ung vuxen som kommer fortsätta behöva stöd ekonomiskt och praktiskt även när hen flyttat om några år. Mina intressen är hund och naturen, någon kul upplevelse då och då, kortare egna vandringsresor i Sverige. Drömmer om en liten husbil.
Såhär ser sparandet ut, de med + är dem jag fyller på månadsvis.
Bankkonto Bilspar 45 000 +2500
Bankkonto Buffert 75 000
Bankkonto Använd till kul i år 8000 Lysa 100% 154 000 +3000 Lysa 90/10 94 000 +1000
Global index 130 000 +1000
Sverige Spiltan+index 28 000
Emerging index 12 000
Lekhink 12 000 (“stabila” aktier)
Vad kan jag förbättra? Vad har jag missat att tänka på?
Det enda jag reagerar på är att du krånglar i onödan här. De tre tillsammans är ju i princip Lysa 97.5/2.5 och då kan du ju lika gärna ha allt i globalfonder (eller Lysa 100 om du vill ha home-bias och/eller tvunget vill använda Lysa)
Tack för din input. Ja, jag har ju gjort “hela resan” med många olika fonder på Avanza ,sedan börjat med Lysa, och startat nytt utan att flytta pengar från det gamla. Du skulle slita ditt hår om du såg fondportföljen, tre globalfonder, tre Sverigefonder, två EM… Det som stoppat mig från att slå ihop det är att pengarna då hamnar utanför marknaden några dagar. Och jag pillar inte. Har sålt av alla dumma aktier jag hade i början och alla dåliga fonder. Men kanske är det värt att eventuellt tappa lite för att nå en förenkling?
Jag inser också att det här är psykologi snarare än ekonomi. Med ekonomiskt usel uppväxt harjag svårt att använda mina pengar- oron finns alltid där. Tanken med 90/10 kontot är att jag ska använda den summan lite varje år fram till pension för att “berika livet” . Så att det är två Lysakonton är för min mentala hälsas skull.
Jag har relativt låg pension, (kvinnodominerat yrke i offentlig sektor, deltid, hemma mycket med sjukt barn, hade länge låg kunskap om att/hur en sparar). Så lite mer att röra mig med efter 68. Jag vill också öka mina möjligheter att ha ett lite ekonomiskt rikare liv OM jag skulle komma i ett läge där jag lever ensam.
Ser i allt väsentligt bra ut. Ett stort grattis till att du lyckas spara mer än 20% av din nettoinkomst! Verkligen inte alla som klarar det!
Inte någon större anledning att ändra särskilt mycket. Instämmer i tidigare kommentar om att “slå ihop” vissa fonder.
Det jag funderar mest över är hur det ser ut med eventuellt månadssparande för semester och liknande? Kan vara bra att ha en rimlig summa avsatt varje månad för din del av familjens semesterakiviteter. Även om ni inte åker utomlands varje år så gör ni säkert en del kul saker och inte bara på sommaren…? Kanske en spa-weekend i Sverige eller en långhelg i storstad i Europa…? Kryssning till Helsingfors, typ…? Bra att ha en sparad summa för sånt. Såklart i samråd med din partner. Både vad gäller budget för semester/aktiviteter och vad ni vill göra, både tillsammans och kanske var och en själv, dina vandringsresor etc (tjejhelg på spa eller konsert /grabbhelg på ölresa eller konsert) inga fördomar om intresse här inte…
Du kanske redan har diskuterat sparande med din partner? Om inte finns all anledning att göra det även för långsiktigt sparande. Även mål och syfte samt sparhorisont och summor. Även om din partner med högre inkomst tar en större del av utgifterna, behöver inte det automatiskt betyda att hen är duktig på långsiktigt sparande.
Eftersom du är orolig över en dålig pension och hur din ekonomi blir OM du blir ensam (utgår från att du i 1:a hand menar om din partner dör före dig) finns all anledning att tillsammans prata om vad som händer NÄR den dagen kommer att en av er dör före den andra. Din partner kanske är ett antal år äldre än dig och då är din oro befogad. Be din partner kolla om hen har valt “återbetalningsskydd” för sina tjänstepensioner och välja till om det saknas (på både gamla och nya aktiva).
Det “kostar” inget att ha återbetalningsskydd men “arvsvinsten” uteblir. Alltså inga “extrapengar” sätts in, men inget “räknas bort”. Kan kräva hälsodeklaration för att få på “gamla” pengar, men brukar omfatta alla “nya” insättningar även om hälsodeklarationen inte “blir godkänd”. Däremot om du själv kommer att få låg pension som du beskriver bör du INTE välja återbetalningsskydd! Den lilla skillnad som arvsvinsten ger kan vara värdefull för dig. Rimligt att du får det som kompensation för att du jobbat deltid och varit hemma mycket med sjukt barn.
Eftersom din partner har högre inkomst och inte jobbat deltid (utgår jag ifrån baserat på det du berättade) och inte varit hemma lika mycket med sjukt barn kommer hen förmodligen få en betydligt bättre pension.
Gör en prognos tillsammans på www.minpension.se och prata om hur ni ser på ert gemensamma liv och ekonomi som pensionärer.
Lönen räcker även till semestrarna, men jag har faktiskt precis startat “ha kul för i år” kontot för att jag har svårt att tillåta mig att använda av pengarna jag sparar. Partnern betalar mer än mig vid dyrare påhitt. Vi har insyn i varandras ekonomi och har pratat igenom sparandet, pension etc. Min oro rör främst om jag skulle bli lämnad/skilsmässa, (inga planer på det men vem vet vad livet kastar på en) dödsfall har vi “säkrat upp” ekonomiskt så gott det går.