Plötsligt likvid….

Hej kära forum-deltagare,

För att göra en lång historia kort så har ett antal sammanfallande omständigheter gjort att jag helt nyligen ligger likvid med en hyggligt stor summa pengar. Givet min ålder kan jag med råge leva på dessa resten av livet (liggandes på ett sparkonto utan ränta). Kollade även på minpension.se och där ligger ca 7 m ytterligare. Kan börja plocka ut större delen av tjänstepensionen från 55 års ålder. Mao, ytterligare en buffert där.

Förstår såklart att det är ologiskt (och kanske korkat) att jaga mer avkastning när det privatekonomiska är i hamn, men min natur är mer åt tvärtom.

Så min grundfråga är, vad fanken göra nu?

Fastigheter är jag helt ointresserad av, även gå in i olika obskyra investeringar såsom startups och liknande. Däremot är börsen och alla dess produkter lockande, men mina kunskaper slutar i att jag i princip bara vet att en bra riskjusterad avkastning över tid kan fås med en marknadsviktad global indexfond. Dessa har oftast också en låg avgift. Alla mina privata pensionspengar ligger i en sådan typ av fond.

Men att göra exakt samma med mina privata pengar känns ytterst tråkigt, skulle vilja följa någon annan tes eller strategi som känns mer aktiv och pulshöjande. Jag har tid att lägga.

Några idéer från proffs här kring litteratur att förkovra sig inom?

Det sägs ju att om man inte ska ta risk om det inte behövs, vilket är ganska logiskt. Kan dock relatera till ditt tänk, då jag är programmerad på samma sätt.

Det smartaste är såklart att tänka på räntor och att investera globalt, men följer sällan mina egna rekommendationer. Räkna ut vad du faktiskt behöver och var försiktig med de pengarna. Majoriteten kan fortfarande investeras i Index, medan kanske en lekhink vore rimligt för din del. 10% av 7 mkr är ändå 700 k, vilket är en hygglig summa för mer volatila investeringar.

Förresten, har du tittat i @zino ’s tråd? Där är en annorlunda strategi, som inte fokuserar enbart på globalt index.

3 gillningar

Du har mycket pengar som är invetserade på ett bra sätt och nu har du fått ännu mer pengar som du vill investera på mindre bra sätt? :wink:

Skämt åsido! Genomtänkta strategier kräver ju sällan någon större aktivitet, bortsett från ombalansering. Allvädersportföljen kräver kanske lite mer arbete, men det är knappast någon daytrading.

I ditt fall skulle jag avsätta en mindre summa för alternativa investeringar (typ lekhink) och låta resten tuffa på som vanligt.

2 gillningar

Tackar för din feedback, ska kika på Zinos tråd :pray:.

Pensionspengarna rör jag dock inte, de får tuffa på där i sin enkelhet. Har inte nämnt några belopp kring mina privata likvider, inte mer än att det är tillräckligt.

1 gillning

Ah, jag såg fel. Trodde de 7 miljonerna du nämnde var dina privata pengar. My bad.

1 gillning
2 gillningar

Tills du kommit på vad du vill göra sök upp någon bank som kan erbjuda money market löpande med 5% på USD då pengarna tickar på. Lätt värt det även om de går ner mot 4% när sänkningarna börjar.

1 gillning

Leta inte rus i ekonomi. Kör på index. :slight_smile:

5 gillningar

Skummade avsnittet, många mycket bra tankar. Så jag idisslar på detta (ändå trevliga) läge en period och ser vad som dyker upp. Inget som ”bränner i fickan” direkt.

Skulle någon vilja dela med sig av sin personliga strategi (som inte är globalt index) så lyssnar jag gärna. Skicka ett direktmeddelande, förstår att alla nog inte vill outa sin egen strategi i ett sådant här forum. Är själv inte helt rudis gällande börsen, men är ändå på en väldigt rudimentär nivå jämfört med proffs/erfarna investerare.

Tack återigen.

Först grattis såklart avsett vad som gjorde denna oväntade likvid.
Tro det eller ej men frågan har kommit upp här tidigare, skulle rekommendera att du läser några av dessa trådar.

Tror väldigt få har möjlighet att ge bra råd, köpa index-fonder mm.

Jag skulle nog rekommendera att du gjorde upp en budget, det låter kanske lite konstigt om du nu har många miljoner men det är nog svårare än många tror att inte bli binär här. Antagligen gör du inte av med något, och pengarna skvalpar kvar på bankkontot tills du inte finns längre, eller så gör man av med allt utan att tänka på det.

Skulle funderar på hur många miljoner vill du sätta in på börsen? Du kanske kan tänka dig stödja någon stiftelse? Kanske kan tänkte dig ge bort någon slant?

Framförallt ska du nog ta det försiktig och fundera över detta, kanske resa bort nånstans i några veckor och planera lite vad du ska göra med ditt nya rika liv?

1 gillning

Tack. Inget spektakulärt gav denna plötsliga sits…exit bolag + sålt fastighet + ett arv. Allt hände inom loppet av 6 månader.

Jag fortsätter fundera tills jag vet vägen fram. Men något blir det iallafall.

2 gillningar
1 gillning

Helt rätt tänkt. Anyhow…

Det mest grundläggande känner jag dock redan till vilket jag har RikaTillsammans att tacka för.

Summerat: marknadsviktad global, billig indexfond ger bäst riskjusterad avkastning över tid för gemene man. Har följt detta för mina tjänstepensioner. Enkelt och bra.

Det jag nu söker är något annat som kompletterar ovan. Eller iallafall en twist av att man behöver vara mer aktiv med sin investering. Ska läsa tråden skriven av Zino, men det finns säkerligen även andra på detta forum som också har andra teorier och strategier som funkar finfint för just dessa personer. Kanske till och med lika bra eller bättre än indexfond när makro och omvärld ger så tvära kast hela tiden.

Jag söker vidare. Tack.

1 gillning

Jag säger att det absolut är både roligt och nyttigt att prova egna strategier. Man behöver ju inte köra testerna med alla sina pengar.

Själv kör jag en variant på Kavastus strategi. Rekommenderar att läsa hans 2 böcker eller ännu hellre gå på någon kurs om han kör igång med det igen.

1 gillning