Hej alla!
Först, tack @janbolmeson och alla er andra för er tid och all kunskap ni delar med er av. Är ganska ny här men läser med nyfikenhet och delar ofta era funderingar. Är ganska väl insatt i investeringar och sparande och gillar tanken på att kunna öka mina tillgångar genom investeringar!
Håller på att planera mitt sparande och lägga min framtida ekonomiska plan för mig och min familj. Är väldigt lyckligt lottad att strax innan 40 kunnat ha sålt mitt företag och fått ihop ett ansenligt kapital som vi nog även utan att investera hade kunnat leva på resten av livet, dock inte ett lika rikt liv som jag hoppas kunna uppnå med en långsiktig plan. Det är inte så lätt att prata med vänner och kollegor om detta då de helt enkelt inte kan relatera. Men helt plötsligt så har man en massa att förlora och känner att detta är rätt ställe att diskutera detta!
Har under en tid börjat koka ner alla möjliga strategier och tänkbara scenarion till en långsiktig portfölj och jag har som många andra av er (Jag glömmer bort att leva i nuet, hur gör ni andra?) andra tänkt alldeles för mycket på detta de senaste veckorna och vill fastställa min plan och inte tänka så mycket på den framöver, och börja leva mer i nuet. Även om jag kan rationalisera att jag är “safe” så funderar man för mycket på det i alla fall.
Min plan lutar mer åt att skydda sig mot vad som kan hända om det skulle gå åt helvete än att börserna fortsätter att ticka på i + 10% per år.
Har läst en del trådar om hur man ska tänka när man ska börja plocka ut sitt kapaital men det känns som att det är riktat mer mot pensionsåldern (no offense )
Jag önskar att få era smarta amatörsparares åsikter och input och sen kunna lägga detta bakom mig ett tag innan jag behöver utvärdera det igen.
Historik
Nådde mitt mål i min karriär och gjorde en exit som gav mig X antal miljoner.
Utgångspunkten för portföljen är att inte behöva jobba om jag inte vill. Kommer att jobba ändå, men för min egen skull med det jag vill göra, inte för pengarna.
-
Jag gillar dels Harry Browns 25%-portfölj men känner att 25% aktier är för lågt och ränteläget är ju som det är
-
Jag gillar även Ray Dalios Allvädersportfölj men är inte säker på de långa räntorna som också har tagits upp i andra trådar. Följde din tråd @JFB om uttag med stort intresse (Rejält omtag på de fyra-hinkarna inför nästa fas i livet - Uttagsfasen) men är som sagt nog i en liten annan fas i livet.
-
Jag vet att i min ålder borde jag kanske ligga på 50-60% aktier men vågar inte med den höga värderingen på aktier just nu, skuldsättningen på många håll, låga räntor, guldet har sprungit (en del iallafall) osv.
MÅL:
-
Mitt mål är att det ska generera minst 4% årligen som ska återställa min buffert i början på varje år där jag håller ca två års månadsutgifter + “leva livet-utgifter”
-
Vara diversirierad över flera tillgångsslag och vara positionerad för olika scenarion.
-
Kunna sova gott om natten och slippa fundera på detta dagligen.
Min största rädsla (om det är rationellt eller ej kan någon annan svara på) är att inom de närmsta åren så kommer något att “skita sig” och att både aktier och guld kraschar samtidigt (efter att båda gått upp en del) som man inte får något på räntesidan, eller att “pengatryckandet” fortsätter och det smäller pga skuldsättningen eller något annat som som man inte ens kan gissa sig till, och att det blir en “reset” av skulder och att saker och ting minskar i värde. Men man måste ju lägga pengarna någonstans och sen får man väl blunda hoppas på det bästa.
En av de bästa citaten jag hört är att “man behöver bara bli rik en gång”, så jag kommer inte ta några större risker åt något håll.
Det jag har har landat i ser ungefär ut så här.
40% Aktier och kan öka vid stor krasch/nedgång
15% Guld
30% Korta räntor (Sparkonton) som ska användas vid börskrasch som borde komma så småningom om inte snart
15% Långa räntor - Bara för att man ska ha med det
Så - hur hade ni gjort om ni var mellan 35-40 med en massa pengar och ville säkra er framtid med ett gott liv och sova gott om natten?
Tack på förhand!