Hitta material för självutbildning i finanskunskap

Hej på er!

kort version:
Jag undrar om ni vet var man kan hitta bra kostnadsfritt material online för sjävlutbildning i grundläggande finanskunskap på engelska eller svenska?

lång version:
Min gymnasium och universitetsutbilnding samt min karriär hittills som offentligt anställd har inte innefattat någon utveckling av kunsklap eller erfarenhet vad det gäller “financial literacy”
Dvs att förså grundläggande terminologi och principer inom finans och ekonomi, att förstå det finansiella systemet och dess spelregler.
Jag växte upp med att man skal utbilda sig, skaffa bra jobb, vara duktig och inte spendera för mycket pengar. Men det krävs säklart mer för att navigera sin privatekonomi på ett bra sätt.
Jag hittade Rika Tillsammans efter att jag fick “rådgivning” för sparande från en bank och insåg att jag hade inte kunskap för att värdera råden jag fick. Kanalen och forumet är jättebra men jag känner att jag behöver en starkare grundläggande bas att bygga på för att dra full nytta av diskussionerna.
Jag vill därför hitta material online för självutbildning i grundläggande finanskunskap. Någonting som kan likna material för gymnasiumelever som sen vill plugga finans/ekomni på universitet, eller basmaterial inom univesitetsutbildning för finans/ekonomi. Hälst kostnadsfritt.

Tacksam för alla tips och perspektiv

2 gillningar

Oj, bra fråga. Vad är det som du skulle önska mer info om specifikt? (Eftersom det är lite feedback på att vi skulle behöva komplettera kanalen).

Min spontana tanke är Aktiespararna, men det kommer med en hel del saker som jag inte skulle rekommendera.

2 gillningar

Hade verkligen varit intressant!

1 gillning

Grundläggande matematik är ju alltid bra beroende på vilken nivå du befinner dig på redan. Det som behövs för att vara “sound” inom privatekonomi är oftast inte jätteavancerat - exempelvis krävs “endast” matematik C för att bli civilekonom medan ingenjör kräver matematik E (dessa heter något annat idag 3 och 5?).

Så om du känner att du saknar det matematiska tänket kan det vara en bra startpunkt för att “hänga med”.

Sedan kommer vi ju till mer specifika terminologier och begrepp som en behöver ha koll på. När vi pratar om aktie-handel tycker jag att Avanza har en bra akademi för att gå igenom grundläggande nyckeltal.

Men du kanske kan bli mer specifik kring vad du letar efter?

1 gillning

Jag tänkte till exempel kunskap om:

• terminologi inom finans och investerande
  • kunskap om vilka financiella handlingar, nationell och internationellt, innebär avgifter och deras storleksgrad.
  • skattesystemet: beskattning av investeringar, skillnad på beskattning av investeringar via lokala banker vs internationella aktörer som IB eller Degiro,
  • valutahandel: avgifter, risk eller nytta att ha investeringar i olika valutor, finns skatt på “vinst” om man säljer/köper när växelkurs är gynnsam.
  • juridsiktion kring investerande via aktörer utanför hemlandat: trygghet eller otrygghet att investera utanför lokal jurisdiktion. (till exempel att spara via Degiro eller Interactive brokers vs typ Handelsbanken)
    Företag: hur värderar man ett företag som man vill göra affär med (att förstå termerna som uppges på t.ex allabolag.se och deras vikt)
    Ränter: hur påverkar ränteläget ekomonim, börsen och bostadsmarknad samt löner, när är det gynnsamt att köpa räntefonder istället för att amortera sitt bolån.

För att ge lite exempel vilka beslut jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att fatta:
Jag behöver sannolikt flytta utomlands om några år. Jag kommer behöva sälja min bostad och köpa bostad i nya landet i microvalutan ISK. Kommer ha löneintäkter i ISK dä. Jag vill spara långsiktigt och gillar eran ivesteringsfilosofi.

• Jag vet inte om jag skall:
    a) spara via Svenska banker i fonder med SEK som basvaluta, flytta sen pengarna till Island och köpa fonder vi Islänska banker. De har höga avgifter.
    b) redan nu flytta pengar från Sverige till Island och köpa fonder via lokala banker, de har höga avgifter. Detta för att ha bättre kontinuitet i sparandet
    c) spara via IB/SaxoBank/Degiro i fonder som har tx EURO eller USD som basvaluta och fortsätta med det efter jag flyttar.
    d) strunta i fondsparande innan jag flyttar och amortrera för hela sparbeloppet.

OBS jag trycker inte på att ni svarar om jag skall göra a/b/c/d, men ni kanske vet vart jag skulle kunna hitta kunskap som ger bra underlag för ett sånt beslut.

Absolut det är bra att kunna matermatik.
Jag tänkte kanske också att förstå finansiella terminologin och spelreglerana, se lite längra svar till Jans inlägg här i tråden.
Avanza akademi verkar ha bra material i vissa områden, tack :+1:

Jag hamnade här ibland när jag letade på nätet och ville lära mig lite mera om terminologi. På engelska och kanske inte alls vad du efterfrågar men ändå:

1 gillning

Kan rekommendera Investopedia generellt. Den är väldigt bra för att hitta information om investerings-relaterade ämnen!

2 gillningar

@christian100 @Adde bra tips, tack. Jag har stött på den sajten tidigare men ser nu att de har olika flikar med artiklar, t.ex:

Obs: inlägget var inte tänkt som en kritik på kanalan. Tycker verkligen om eran material. Men kanalens målgrupp har kanske en viss kunskapsnivå i grunden som man vill själv nå :grinning:

1 gillning

Varning för långt svar: Du skriver att du vill hitta material för att:

“navigera sin privatekonomi på ett bra sätt”

Inte lätt att hitta! Tror kanske också att du delvis siktar åt fel håll. Låt mig ge lite perspektiv och berätta varför jag skriver så. Jag studerade i början av 90-talet till officer. Tre år militära skolor + FN-tjänst mm. DÄR är det praktik och “hands on” i väldigt mycket man lär sig och fokuserar på. Både i litteraturen och i alla delar av utbildningen inklusive att man hela tiden jobbade praktiskt med alla ämnen man läser. Den LITTERATUREN var ofta praktiskt inriktad och kanonbra. Jag skulle än idag kunna säga att alla som t ex är chef/utbildare/förälder skulle ha mycket nytta av det som stod i den! Men nu var det en slags baskunskap via litteratur inom ekonomi/finans du sökte. Låt mig berätta vidare.

I slutet av 90-talet skolade jag så om mig och pluggade 205p ekonomi och har examen från både universitetet i Umeå och Handelshögskolan i Stockholm. Jag var då 27-32år. Jag blev förvånad hur mycket teori och “långt från verkligheten” det kändes jämfört med de militära utbildningarna. Väldigt lite praktiskt fokus på något sätt. Jag tyckte också att många lärare/elever hade en allt för “teoretisk” och onyanserad syn på verklighet. Där en enskild lärobok/tes ofta upplyftes som en slags allmän sanning och där verkligheten ofta sågs ganska svart/vit. Att man som student vid 18-22års ålder har begränsad livserfarenhet är helt naturligt men att 40-60-åriga lärare/professorer ibland helt tycktes sakna “verklighetsförankring” kom som en överraskning. Jag var nog en ganska ovanlig (besvärlig :wink:) elev med min militära bakgrund vilket gett mig både kunskaper, allmän livserfarenhet och en slags stabilitet som person. Det var mer än en gång som lärarna kändes ganska “grunda i sitt resonemang” när man ifrågasatte något som de lyfte fram eller ville försöka få praktiska exempel/förtydliganden för hur det skulle användas/tillämpas i konkreta verkliga situationer på daglig basis.

Efter ett tag fick jag förklarat, och insåg att att många högskoleutbildningar ofta främst är forskningsförberedande och därigenom väldigt teoretiskt uppbyggda. I slutändan kan man säga att mina 205p gav en bred förståelse av ekonomi MEN sen när jag började driva eget företag några år senare så insåg jag också att jag fått väldigt lite “praktiska verktyg” jag hade konkret och verklig nytta av i det dagliga livet som företagare. Nästan alltid kunde en snabb informationssökning ge bättre praktisk vägledning än vad jag kunde få genom att titta tillbaka på vad min breda ekonomiska studielitteratur lärt mig. Även om jag självklart hade nytta av den som bas.

Du verkar mer söka en slags praktisk användbar bas att stå på vid olika privatekonomiska frågeställningar/beslut. Då är det nog delvis en annan slags kunskap än den som traditionellt återfinns i klassisk gymnasie/universitets-litteratur du söker.

Personligen tror jag faktiskt att såna här forum, att man söker efter specifik information på internet och dryftar specifika frågeställningen med andra är det som (åtminstone för mig) bäst kunskap. Sen kan nog mer “populärversioner” av ekonomisk litteratur/information var den som kan ge mer handfast vägledning. Björn Lundén har ju t ex gett ut många allmänna böcker inom ekonomi. De kanske finns på biblioteket eller går att köpa begagnade. Ronny Svensson på Ynnor har skrivit mycket om ekonomi omkring tjänstebilar osv.

I trådar på det här forumet dyker ofta bra videos upp som förklarar/resonerar omkring olika ämnen på ett pedagogiskt sätt osv.

“Rångivare” finns både bra och dåliga om vi säger så.

Är det några specifika “finansiella instrument” du undrar över eller vill veta skillnaden på +/- så är det antagligen lättast att fråga, t ex här på forumet så kan säkert någon förklara det på ett enkelt sätt. (Jag är själv alldeles för dålig på den biten)

Avslutningsvis. När det gäller specifika beslut/handlingar för just din situation blir de alltid kopplade till det aktuella marknadsläget, rådande skattelagstiftning och din unika situation. Då blir det mycket färskvara och information som bara du sitter på. Därigenom blir “bas-ekonomis kunskap” i många fall allt för trubbig för att kunna ge dig praktisk vägledning. Därav fördelen med att kunna dryfta saker i realtid med andra.

2 gillningar

Tack så mycket för dit svar. Roligt att du delar din historia med oss.
Du har en bra poang ia att teroetisk kundskap kan inte altid användas på ett lämpligt sätt till beslut i verkligheten.
Men det hjälper att känna till dem huvudsakliga concept och spelregler och hur de påverkar helheten.
Det är som du säger mycket bra att kunna söke sig till ett forum för att kunna stölla specifika praktiska frågor :+1: