Hej!
Jag vill investera i mej själv och undrar om ni har något tips på finansutbildning. Är teknisk fysiker i grunden och har aldrig utbildat mej i ekonomi. Siffrorna dansar vals när jag tittar i ett årsbokslut och fundamental analys består av ord som är svårare än kinesiska. Trots det har jag slagit index genom att köpa sånt jag tror på och typ känner för.
Vilket inte känns som en hållbar metod.
Önskar tips om utbildning (onlinekurs) där man går igenom grunderna i aktiemarknad, cykler, grundläggande analys av bolag/financial statement osv. Helst av någon som lever som den lär.
Har kollar lite på Daniel Pronk och hans youtubekanal och får bra vibbar där. Kanske hans kurs?
https://www.danielpronk.com/investing-course
Känner inte till honom, jag tycker generellt att Aktiespararnas utbildningar är bra. Även om man som teknisk fysiker kunde önskat ett något högre tempo.
När det gäller cykler så vet jag ingen bättre än Howard Marks. Kolla hans senaste bok “Mastering the Market Cycle”.
Slutligen, det bästa sättet att lära sig resultat- och balansräkning och därmed även årsredovisningar är att engagera sig i styrelsearbete. Då lär man sig dessutom alla tricken och det gör ju t.ex. att jag många gånger är skeptisk till årsredovisningar. Fler än ett styrelsemöte har jag suttit på där en fråga på dagordningen har varit: “Vilken vinst / siffror vill vi visa i år?” 
1 gillning
Första steget blev såhär:
Jag lusläser årsredovisningen för den bostadsrättsförening jag är medlem i. Parallellt med detta bläddrar jag i bokföringsnämndens häfte “Att föra bok” och så tittar jag på Daniels tre filmer om hur man läser balance sheet, income statement och cash flow. Och så slår jag upp alla konstiga ord. Det tar lång tid men jag räknar med att det kommer att ge resultat på sikt.
Nu vill jag påstå att jag uppnåt level 1 apprentice i att läsa resultaträkning och ska ge mej på balansräkning härnäst. Om jag hade kunnat läsa balansräkningar innan krashen så hade jag inte köpt SAS till exempel. Tur att jag bara satsade 5.000 kr där…