Jag söker något bra bok tips för att lära sig göra fundamental analys på bolag som man kan handla.
Jag läste precis “Köp billigt, sälj dyrt” men jag tyckte det var problematiskt att alla formler i princip var skrivna i Textformat, och att en del beräkningar verkar ha formulerats så att Det saknas paranteser när de väl räknas. Så det är svårt att validera på miniräknare vad han tänkt.
Finns det någon bra bok ni rekommenderar för fundamental analys?
Det kanske är lite emot strömmen här då de flesta verkar köra endast fonder. Men jag skulle vilja dyka mer in i området!
I grund och botten så tror jag det mer handlar om att jag vill ha mer koll på hur man värderar bolag den vägen och på något sätt jag skapa min egen uppfattning.
Just nu så är det mer på känsla, och jag känner att då kan jag nog lika gärna låta bli.
Jag brukar vara duktig att köpa rätt bolag men det är det där med avslut som inte är så lätt
Alla i bilden längst ned är favoriter i diverse analys, men skulle jag välja några i just fundamental analys, och just när det gäller att analysera ett bolag och dess värde:
Quantitative Value av Gray & Carlisle
One Up On Wall Street av Lynch
Common Stocks & Uncommon Profits av Fisher
How to Pick Quality Shares av Oakley
Value Investing av Montier
Vill du verkligen grotta ner i värdering, så läs Investment Valuation av Damodaran (ej på bild, den ligger vid skrivbordet för tillfället)
Här la du fram material kan man säga. Det tar mig säkerligen år innan jag kommit igenom det där. Jag tackar för tipsen. Är det någon av dem som du rekommenderar högst av alla, även om alla dem längst ner var favoriter?
Tack @Peter_La. Jag har nu kommit igenom halva boken och måste säga att den var väldigt pedagogiskt. Mycket bättre upplägg än “Köp billigt, sälj dyrt” boken.
Beror på! Vad exakt vill du lära dig inom Fundamental analys? Mer kvantitativt eller kvalitativt? Riktig värdering, eller nyckeltal och multiplar? Hur du köper bolag mer diskretionärt, eller hur du bygger en strategi som spottar ut bolag åt dig via ett antal valda kriterier? Är du intresserad av att läsa mer forskningslitteratur och grotta ner dig, eller en lättare, “street-smart” bok? Mer praktiskt eller mer filosofiskt?
Just nu är jag nog mest intresserad av böcker som Warren Buffet accounting som jag fick tips om ovan. Det som jag är nyfiken på är definitionen av nyckeltal, hur olika inputs påverkar nyckeltal samt exempel där man räknar fram enligt en given med metod. Värderingen är ju den viktigaste så den är jag intresserad av.
Det underlättar initialt med väldigt opionerade böcker med gränser för nyckeltal man bör hålla sig inom, eller hur man bör tänka kring vissa tillgångar i olika bolag.
Ok jag förstår! Då är WBAB en jättebra start. Jag tycker dock du bör ganska snabbt släppa det här med gränser. Jag förklarar varför nedan:
Säg att du vill ha en hård och fast regel för ett rimligt PE, säg under 16. Problemet är att du bör vara villig att betala mer för ett växande bolag, dvs då börjar man komma in på PEG. Sen inser man att hur mycket man är villig att betala för tillväxten kommer bero på riskfria räntan… och så där fortsätter det. Så jag tycker personligen att du bör fokusera på att lära dig nyckeltalen, och sen lära dig att sätta dem i ett större sammanhang. Själv rangordnar jag alla bolag och tar bort tex 70% dyraste efter ett givet mått, istället för att sätta en fast gräns
Jag tycker du kan börja med att läsa The Little Book That Beats the Market, där får du en genomgång egentligen av 2 nyckeltal, men ack så viktiga dem är. Därefter läser du Quantitative Value
The little book har jag lyssnat på som ljudbok så den har jag i bakhuvudet!
Jag ska spana in den boken du nämnde.
Angående nyckeltal håller jag med dig. Det som är intressant är att ha några referenser för stora stabila bolag när man gör sina första riktiga analyser.
Ponera att jag vill göra en fundamental analys på hela marknader i stället för på enskilda bolag. Vad läser jag då? När t.ex. Munger med vänner påstår att det finns bättre investeringsmöjligheter i Kina än i USA så måste de ju ha gjort någon form av fundamental analys på de respektive marknaderna och kommit fram till att den ena har bättre framtidsutsikter än den andre. Vad har dem tittat på och hur? Börsen följer ju inte nödvändigtvis makroekonomin, så givet att man tror på värdeinvestering så måste det ju finnas ett trick till att köpa bra marknader billigt utöver att bara se på de mer strukturella grunderna för ekonomin som helhet, föreställer jag mig .
Hej, finns ett antal metoder för att analysera, jämföra och värdera länder. I mångt och mycket baserar sig analysen på samma premisser som för ett bolag Allt ifrån att räkna fram ett lands index’s värderingsmultiplar och justera utefter förväntad tillväxt samt landets risk, till att göra en diskonterad kassaflödesmodell för ett index Mitt tips är att läsa lite av Meb Faber, dem på Cambria jobbar mycket med detta, då med hjälp av CAPE-ratios (cykliskt justerat PE) och kreditratings på statsobligationer för att justera för risk