Frågor om Börsdata och värdering av bolag

Hejsan,

Jag är en ganska glad amatör som tycker det är intressant att lära mig mer om att värdera bolag, bedöma lönsamhet o.s.v.

Jag använder börsdata, och har lite frågor till folk som anser sig någorlunda kunniga:

För x bolag:

1. Gillar ni att kolla mest på helår eller kvartal, eller R12mån (vad är grejen med sista)?

2. För att bedöma värdering går jag på P/E och EV/EBIT. Nån annan multipel som är viktig?

3. För att bedöma lönsamhet är jag mer osäker; ROIC? Vinstmarginal? Vinst per aktie? Vad är “standardmultiplar” för detta?

4. Hur tittar ni på tillväxt/prognostiserad tillväxt? PEG?

Tacksam för tips!

1 gillning

Hej, jag jobbar mycket med kvantitativ analys, både i modeller samt enskilda bolagsanalyser.

1: Det beror på vad du syftar att få fram, samt vilka nyckeltal. Exempelvis med de flesta mått på lönsamhet och tillväxt så kikar jag helst över en längre period, 5-10 år. För värdering är det ofta R12m, detta för att få en jämförbar period.

Det är inte mycket jag tittar på kvartalsdata, det är för mig som fundamental kvantitativ långsiktig investerare generellt inte superrelevant vad som skett under 3 månader. Men det kan vara bra för potentiella triggers i närtid samt vid bedömning av marknadens reaktion vid en enskild rapport. Här kikar jag både på siffrorna, men även framåtblickande/guidance om det finns, samt VD-ord.