Filtrera fram 100 bra investeringar 1% likaviktat

Inspirerad av andra oliktänkare.

Global Index ger bäst riskjusterad avkastning. Check. Behöver inte höra svara om detta. Tack på förhand.

Dock.

Är inte intresserad av att lägga 7% i bolag jag inte tror på har någon framtid.

Är inte intresserad av att lägga en krona i;

1. Förlustbolag
  2. Fasbolag
  3. Förhoppningsbolag

Hela stacken är inte frisk och speciellt inte på topparna. Det är för mig uppenbart.

För de som orkat läsa ända hit - kom gärna med förslag på kriterier som man kan filtrera på. De mjuka värden kan man sedan lägga efteråt om det visar sig att topp hundra bara är oljebolag i semidiktaturer.

Så en Kvant stategi?

Kanske läsa någon bok eller två på ämnet innan du ger dig på det? T.ex. Böcker av Patrick Boyle.

Har du kollat på Faktor index fonder att luta portföljen mot, istället för mer tidskrävande strategier som Kvant?

Absolut. Kanske redan är gjort. :wink:

Kan tipsa om att läsa “The Conservative Formula: Quantitative Investing Made Easy” av Pim van Vliet och David Blitz. Van Vliet var med på Rational Reminders podcast och pratade om en sådan strategi de tagit fram. De filtrerar fram 100 likaviktade bolag baserat på volatilitet, net payout yield (typ utdelningar + återköp) och momentum. Ganska intressant.

2 gillningar

Följande skulle jag se som av intresse:

Röda Flaggor:

• bolag med hög risk för konkurs
  • bolag med hög risk för finansiellt bedrägeri
  • Bolag med hög risk för behov av färskt kapital

Värdering:

• Plocka bort bolag som värderas orimligt högt i förhållande till dess nuvarande balansräkning, resultaträkning och kassaflöden. Indikerar för stora förväntningar framåt, eller orimligt låga avkastningskrav.
  • Om något så äger vi gärna bolag med orimligt låga förväntningar framåt, speciellt när det är bolag med en kvalitetshistorik

Kvalitet:

• Bolag med stark bruttomarginal så mycket vinst trillar ned på sista raden
  • Bolag med god avkastning mot investerat kapital, så att eventuell tillväxt leder till värdeskapande och inte urholkning
  • Bolag som konsekvent levererar, och inte har starka resultat baserat på råvarupriser, engångseffekter och annat roligt.

Volatilitet & Momentum:

• Även om marknaden gör misstag är den inte dum i huvudet. Bolag med hög volatilitet och dåligt momentum har historiskt underpresterat stort. Bolag som stadigt uppskattas mer och mer av marknaden är vad vi vill ha.

Kapitalallokering:

• undvik bolag med historik av att ta pengar ur ägarnas fickor snarare än att stoppa in pengar i dess fickor. Vi vill se nedbetalning av skulder, återköp och utdelning konsekvent. Kan enkelt mätas genom finansiella kassaflödet i förhållande till totala tillgångar.

Smartare pengar:

• Bolag med stort blankningsintresse och stora/flera insynsförsäljningar är generellt bra att undvika.

Det är ungefär så jag gör i dagsläget :+1: Byggt modeller som grupperar, klassificerar & rangordnar baserat på ett stort antal nyckeltal. Fungerat bra hittills :slight_smile:

4 gillningar

Har råkat ut för detta men oklart om jag kunnat filtrera bort detta på förhand. Hur gör du förutom magkänsla?

Finns metoder :slight_smile: Beneish M-score, PFD-modellen av Cambell et al, Altman Z-score etc. Bara att googla runt och rota genom lite härliga forskningsartiklar :+1:

3 gillningar

Är tanken att du själv skall managera alla 100 bolagen och regelbundet fylla på med nytt sparkapital och vikta om etc?

Då skulle jag satsat på att ha ett kriterium som innebär att man iaf tror att boalget skall kunna vara så underhållsfritt som möjligt för dig.

Förr eller senare kan du vara i en situation när det både är olämpligt att likvidera portföljen samtidigt som du inte har tid att sköta den.

Ja.
Lägger nog alldeles för mycket tid på börsen ändå genom att följa och hänga med så att säga. Med lägre viktning blir det upplevda behovet mindre förutom de verkliga måstena som att svara på erbjudanden osv. Dessa är nog lätträknade i sammanhanget.

Utdelningar kan gå till en blandning av räntefonder, ombalansering och “ett rikt liv”.

1 gillning

Har du kollat Krösus Sorks blogg för inspiration? :smiling_face:

Han har rätt många innehav…

krosussork.blogspot.com

1 gillning

Kunde varit där om man bara undvikit de där misstagen :slight_smile:

Bjussigt med otroligt bra tips :+1::+1:

Kan tipsa om @Andre_Granstrom:s egen analystjänst:

Eftersom han delar med sig som här och sällan säger något om det. :slight_smile:

Otroligt uppfriskande inlägg och jag delar din bild till 100%. Klart att det kan bli lite volatilare tex nu vid rapportsäsong men på 100 bolag eller även 50 så blir dom kraftiga rörelserna relativt små.
Förslag på kriterier:

1. P/E-tal eftersom om du vänder på det blir det E/P dvs vinst per investerad krona. Desto lägre P/E desto högre avkastning per krona allt annat lika.
  2. P/EK Dvs priset för eget kapital. Ligger dom 1/1 skulle bolaget i princip kunna sälja av alla tillgångar, betala skulderna och dela ut hela aktiekursen till aktieägaren. Väldigt förenklat och förutsätter massa saker men signalerar trygghet, befintligt upparbetat värde och möjlighet till utdelning, överleva en tillfällig vinstnedgång mm.
  3. Direktavkastning vågar jag knappt nämna här men ett + i min bok om det finns jämfört med inte.
  4. Tillväxt framför allt på resultat men även omsättning är intressant, kassaflöde likaså.
  5. Framtidstro från ditt håll. Allt ovan spelar mindre roll om du tror att bolaget kommer bli omkört, tappa vinsten etc. Så komplettera ovan med din känsla kring:
    a. Ftg/produkt/Tjänst, finns moat dvs hinder för andra aktörer att göra samma sak?
    b. Bransch
    c. Omvärld
    d. Uthållighet, tror du bolaget finns kvar om 30 år

Lycka till med portföljbygget