Intressanta diagram & statistik - Longterm trends

Long-term trends.net
:slightly_smiling_face:

Hejsan,

Jag hittade en intressant sida vid namn Longterm Trends som har mycket intressant information över längre tidsperioder om tex:

Asiatiska & Europeiska börsindex!

Shillers P/E (Cape)

Developed vs Emerging markets

Large vs Small company’s

National stock market comparison!

Vad tror ni om detta, Någon som finner det intressant? Själv gillar jag diagram & Statistik!

Vi får tacka Frank Silva! för statistiken.

4 gillningar

Javisst är det intressant att se dessa relativ-värderingar på så lång sikt. Rätt fantastisk datamängd de samlat :slight_smile:

Såklart är det kanske inte något man agerar på men det ger ändå en känsla för nivåerna - tex att growth ser högt värderat jämför med värde, att emerging markets ser relativt billigt ut och att råvaror också ser lågt värderat ut.

Det kan ge en indikation på om man vill lägga till en mindre krydda i en passiv portfölj. Tex har jag under senaste året adderat lite gruvbolag för att få mer exponering mot råvarusektorn eftersom den drivs både av en återhämtning efter Corona och även av elektrifiering och grön energi satsningar. Jag gör ibland sådana “bets” i olika sektorer upp till max 20% allokering så att basen ändå är en passiv följa börsen strategi.

Använder du det på något sätt eller gillar du mest (som jag) att nörda ner dig i data? :joy:

Nja, det är väl mest för att försöka få en lite mer övergripande bild av hur olika värderingar ser ut globalt, snarare än på placera.nu :rofl:
Men nog gillar jag att nörda ner mig lite ibland oxå! Men jag är något av en nybörjare på detta då jag fått ett arv att investera i höstas. Men har som sagt lite begränsade aktie kunskaper ännu! Så har en passiv del, en del med några aktiva aktiefonder och 5 olika aktier än så länge för att försöka lära mig hur det funkar. Och halva arvet kvar som krigskassa som söker attraktiva värdebolag, har du några heta tips på värde aktier tro? @JFB

Ja precis, så använder jag det också. Ibland för att bara ta in infon och ibland för att göra ett litet “bet”.

Som nybörjare hade jag först och främst satsat på att bygga upp sparandet enligt 4 hinkars principen… har du kollat in den på RT sidan?

Med den principen hade jag sedan försökt bygga upp några olika portföljer med indexfonder i mellanrisk hinken (typiskt 60/40) och i högrisk hinken (typiskt 90/10) efter att du satt av pengar i buffert hinken.

I 4 hinkars principen ingår också en “lekhink” med begränsad storlek och det är närmast i den som du borde hålla på med akter till lägre belopp för att lära. Man går på sina smällar, minst sagt, så liten del av kapitalet för att lära … det är mitt tips :slight_smile:

Tyvärr är det väldigt få Svenska bolag som jag ser värde i för tillfället.

• Investmentbolag som Investor känns oftast dyrt men tuggar på. Här är en sida med olika investmentbolag om du tycker sådana är kul. Fördelen med dem är att man få exponering mot deras portfölj, så det blir investering i alla deras bolag, lite som en fond typ. http://ibindex.se/ibi/#/index

• Enskilda bolag i Norden som jag tycker ser vettigt värderade ut just nu är typ Boliden (om man tror på koppar som behövs i elektrifiering och grön energi), Equinor (om man är OK att köpa oljebolag), Nordea (banker är alltid risk men om räntan går upp bör de kunna tjäna bra med pengar några år), Sampo (finskt försäkringsbolag), Tryg (danskt försäkringsbolag), Telenor (norsk telekom). Annars är det rätt skralt och ingen av dessa känns direkt klockren.

Det finns fler i USA, dels för det finns så många fler aktier där (300 i Stockholm mot 3000+ i USA) och dels för att det verkar som om pengar ännu mer än i Sverige flockats till tillväxtaktier så värdeaktier är relativt sett inte helt tokigt värderade. Men såklart det är ökad risk att handla i ett annat land (måste kunna läsa på bolagen ordentligt), man måste tänka minst 10+ år och se till att ha 10-30 bolag i portföljen så att bolagsspecifika risken är mindre (3-10% av kapitalet) … för även bra bolag går ibland åt pepparn. Därför har jag också det mesta av kapitalet i indexfonder typ av portföljer :slight_smile:

1 gillning

Tackar för info 4 hinkars principen den har jag missat, ska kolla in avsnittet och strukturera upp det hela! Lekhinken består idag av 10% av totalen.
Jag har idag möjlighet att köpa värdebolags aktier i USA.

I USA kan man tex börja med att titta på bolag som delat ut och höjt utdelningen i 25 år minst - kallas dividend aristocrats. Där hittar man typiska stabila värdebolag men såklart är dessa populära som alternativ till räntor, så även här är de relativt dyra som kollektiv. Sen finns det även Dividend Kings (färre till antalet) som gjort detsamma i 50 år minst.

Här är tex en sida om det

Sen finns det såklart bolag som inte delar ut kapital utan håller det inom bolaget men ändå är värdebolag tex Berkshire Hathaway som drivs av Warren Buffet och Charlie Monger.

Lekhinken bör som riktvärde vara 10% av högrisk hinken så oftast en bra bit mindre av totala kapitalet.

Nu har jag hållit på med aktier sen en 25 år så min värde portfölj klassar jag som högrisk hink inte lekhinken dvs får vara en större del men fortfarande långt ifrån majoriteten. Men det bör man först göra när man gått på ett antal minor och skaffat sig egen erfarenhet :slight_smile:

Det svåraste i början, som jag upplevde det, var att vara tillräckligt långsiktig och inte hoppa på senaste trenderna och ”spännande bolag”

1 gillning