är en 30 årig företagare som är helt ny och egentligen aldrig gillat det här med “börsen”. Har drivit egna bolag där jag känner och tycker det är viktigt att jag har egen kontroll och kan påverka MEN har trots allt förstått att det här är en väg att gå då jag vill placera ett större kapital (+3 miljoner) efter utdelningar/vinster från mina verksamheter på lång sikt, +20 år.
Tanken är att jag ska kunna placera 3+ miljoner per år i 4-5 år framöver för att efter dessa 4-5 år kunna leva på en del av avkastningen i portföljen.
Så till min fråga:
Jag undrar om jag ska placera min startkapital jag har nu eller försöka tajma in marknaden eller sprida ut kapitalet? Börsen är väl all time high nu? Känns dumt att slänga allt nu? Hur skulle ni göra? Om 2021 kommer 3 miljoner till och då sprider jag såklart ut kapitalet men just nu när jag vill placera större startkapital behöver jag tips.
Välkommen till forumet och grattis till en fin ekonomisk situation.
Angående den här frågan har jag skrivit en ganska lång artikel på ämnet:
Det svaret gäller även vid höga värderingar - om man nu ens är överens om det är en hög värdering nu. Det är ju något som det finns delade åsikter om.
Jag skulle gjort en kombination av att investera en del nu och sedan spridit ut en annan del över tid. T.ex. X Mkr nu och sedan Y kr i månaden. Jag själv gör så.
Angående HUR du ska investera, då är ju min stående rekommendation en fondrobot som LYSA. Det motiverar jag i den här artikeln:
Vi är ganska många företagare här i forumet och på Patreon som har både 7- och 8-siffriga belopp på LYSA då vi är i liknande situationer. Sedan gör en del av oss saminvesteringar i onoterade bolag då det är förmånligt vid överskottslikviditet. Men det är Lekhinken och inte basen i sparandet.
Om du vill ha rekommendation på en oberoende finansiell rådgivare så kan jag förmedla kontakt till de två-tre som är oberoende på riktigt i Sverige. Men de kommer säga samma sak och ta betalt för det. Sedan kommer de försöka sälja på dig tjänster, men de kan man ju tacka nej till.
Lycka till och än en gång, grattis till en fin ekonomisk situation!
Ok, jag förstår. Om jag ska köra bara fonder rekommenderar du din portfölj före Barnportföljen för mig? Jag är som sagt 30 och tänker att det jag köper nu ska jag inte sälja
Så mycket aktier och fonder att man blir sjösjuk. Jag kan inte tänka mig att du får bättre avkastning med allt vad du har istället om du hade kört allt i LF Global indexnära eller någon annan Global/Sveriges indexfond. Du har krånglat till det ordentligt utan att vara elak mot dig. Gör det lite enkellt för dig.
Så här, om jag skulle råda då skulle jag snarare lägga tid på frågor såsom:
Hur mycket pengar behöver jag vid olika tillfällen?
Vilken årsmedelavkastning behöver jag för att nå de målen vid den tidpunkten?
Vilken tolerans har jag för avvikelser enskilda år eller tidsperioder?
Vilka stora engångsuttag kommer jag göra (t.ex. boende, resor etc)?
Vad är det som är viktigt i mitt liv på riktigt?
Hur syns det i min ekonomiska plan att det är viktigt?
Därefter hade jag satt ihop en portfölj utifrån det. Missen många gör är att man börjar med portföljen och ser det som målet och glömmer bort att pengarna faktiskt bara ett fordon. Lägg fokus på det som du kan påverka, det du är bra på och less is more.
Med tanke på att du skriver ovan, då skulle jag faktiskt avråda från en så här komplicerad portfölj. Jag har en del vänner med mycket pengar 100 Mkr+ och de har alla mycket enklare portföljer. Om det inte är så att de har allt i sitt eget företag så är det ofta typ LYSA, Vanguard eller motsvarande. Ibland Dimensional, men de är svåra för privatpersoner.
Jag är inte rädd för risk så länge det är jag själv som rör spakarna. Jag kommer aldrig behöva använda pengarna om jag inte vill, dvs aldrig göra några uttag och jag sparar på lång sikt. Jag jobbar även med hotell, fastigheter och andra sidoprojekt där jag får intäkter.
Jag är ute efter den optimala portföljen och inser att min kanske är för avancerad. Jag har dock inga problem att sätta mig i det här och kan lätt lägga 2-3 timmar om dagen för att bevaka detta. Jag har lagt ned 100 timmar på 2-3 veckor för att lära mig, analysera, läsa här och få mer insikt och inspiration och kunskap och tycker redan det är ganska intressant. Såklart mer intressant blir när jag även har kapital investerat i detta.
Har du haft denna portfölj i fem år eller är det en fiktiv avkastning som du räknat ut utifrån historiken av den portfölj du plockat ihop? Jag tolkar det som det senare, och hoppas då att du inser att den siffran inte är speciellt relevant.
Det luriga i ditt fall är att du har mycket kapital men saknar börs-erfarenhet, vad jag förstår. Att lära känna börsen genom att läsa artiklar och göra beräkningar tar dig inte hela vägen fram. Du behöver ge dig in i leken och göra dina egna misstag. Svårigheten i ditt fall är att du betalar mycket mer för dina misstag jämfört med en nybörjare som går in med småbelopp.
Det är imponerande att ha sån entusiasm att du är beredd att lägga 2-3h om dagen på dina börsinvesteringar! Jag vill inte döda din entusiasm, men det känns som ett klassiskt nybörjarmisstag att tro att avkastningen är proportionell mot mängden tid du lägger ned på portföljen. Hur ser din strategi ut som kräver så mycket tid?
Med det sagt är det roligt att du har hittat till börsen och jag önskar dig lycka till med dina investeringar!