Genom säljandet av ägandeandelar i företag har jag ca 35MSEK i ett holdingbolag. Tanken är 5:25 för att efter 5 år kunna ta ut till 25%. Därav är diskretionär förvaltning av intresse och jag har börjat titta mig omkring, har haft ett par samtal med olika aktörer. En storbank, Carnegie, Fisher och Coeli.
Banken upplever jag som rätt konservativ i sitt upplägg, vilket i sig behöver inte vara en nackdel. De har också skatteexperter och familjejurister som stöd. Carnegie och Coeli har liknande upplägg, men med mer möjligheter till alternativa investeringar (t.ex. fastigheter, onoterade bolag, etc). Fisher endast aktier, och inget annat (inget “extrastöd” med jurister/skatteexperter/etc - och allt ligger hos Avanza).
Är för all del intresserad av aktiemarknaden och investeringar, men inte till den grad att jag vill lägga tid på det (dvs även om inte behovet fanns, skulle diskretionär förvaltning nog passa rätt bra ändå).
Privat är målet att investera och växa kapitalet, att på sikt få avkastning nog att leva på (säg 1MSEK/år). Kommer fortsätta jobba, men på sikt hellre ha möjlighet att starta nytt snarare än lönearbetande.
Vad har ni för erfarenheter av kapitalförvaltning? Bank vs “privat”? Någon av de nämnda ovan? Tack på förhand.