Investera 7 miljoner

Jag skulle vilja veta hur ni hade investerat i följande fall.

Ni har 7 miljoner i ett företag. Målet är att plocka ut 300 000 kr från företaget varje år utan att pengarna minskar.

Hade ni lagt pengarna i utdelningsaktier, fonder, tillväxtaktier eller annat? Hur hade er fördelning sett ut?

Med den typen av summor så hade jag redan varit i mål, så hade troligen lagt 50% i en billig, bred och global indexfond och resten på ett sparkonto med ok ränta och insättningsgaranti.

1 gillning

Nu är det iofs skillnad på företag och privatsparande och givet avkastningskraven i frågeställningen är det ju på gränsen att det där går att lösa. Och då har jag inte ens koll på hur skatten spelar in eftersom det är ett företag vi pratar om.

1 gillning

Jag menar alltså att man tr en utdelning på 300 000 per år, vilket är ungefär nya schablonbeloppet om nya lagen går igenom.

Så räkna 300 000 innan skatt. Dvs vi behöver en avkastning på minst 300000 per år

Jag kör en blandning av global index fond samt krypto index fond. Hög risk blandat med låg risk vilket passar mig iaf.

Missförstod frågan, bortse från tidigare svar.

1 gillning

Bortsett från skatteeffekter vore alltså det optimala att hitta en lösning som säkert ger 4,3% i årlig avkastning. Då skulle du veta att du varje år får ut 300 000 kr (nominellt, dvs den reala köpkraften kommer att minska efterhand) samtidigt som ursprungskapitalet kvarstår.

Eftersom det mig veterligen för närvarande inte finns någon sådan lösning så kommer du behöva göra någon form av kompromiss. Antingen genom att offra säkerhetsmålet för att försöka uppnå avkastningsmålet, eller genom att offra avkastningsmålet för att försöka uppnå säkerhetsmålet.

2 gillningar

Absolut, full förståelse för detta. Men det är därför jag undrar hur andra hade investerat. Man vill ju balansera risk och avkastning.

Hur mycket risk är du beredd att ta? Jag tänker att med bra utdelningsaktier så kan du ligga på en bra bit över 4,3% över tid utan alldeles för hög risk. Om man inte bryr sig så mycket om kursutvecklingen är svenska banker säkra kort med hög direktavkastning, t ex Nordea 6,7%, Swedbank 7,9%, Handelsbanken 7,5%.

Det finns även obligationer som kan ge över 10% i ränta. Inte sällan går de att köpa under nominellt värde och då blir affären förstås ännu bättre. Risken här är att utgivaren kan hamna på obestånd så man kanske inte lägger alla ägg i samma korg.

Utöver högutdelningsaktier och obligationer skulle jag satsa på ett par breda indexfonder som man kan sälja av från lite då och då. Då borde du vara hemma, tänker jag.

Men som sagt, helt riskfritt är det inte. Å andra sida skulle en sådan portfölj lätt kunna växa mer än dina nödvändiga 4,3%. Står du ut med att det kan komma både magrare och fetare år så är chansen god att du sitter med betydligt mycket mer än 7 miljoner på kontot inom ett par år, trots att du plockar ut 700.000 kr/år.

Helt rätt! För egen del investerar jag som privatperson så därför inte helt jämförbart. Prioriterar säkerhetsmålet och har sedan 2019 till stor del använt multipla överlappande fasträntekonton med insättningsgaranti.

För nysparandet innebär denna lösning just nu en avkastningsnivå på ca 2,9% för nya fasträntekonton, och för hela min “fastränteportfölj” en sammantagen avkastningsnivå på för närvarande ca 3,8% (Ett ramverk för räntefonder och räntor i ett sparande | Provprat och låt oss hjälpas åt - Nr 61 av Kanske).

Det är investeringar och pengar som allt annat. Istället för isk/af är det kf/af. Jag har själv merparten av min likvida tillgångar i ett bolag och tar just nu utdelning enligt schablon. Jag kör en kombination av lysa, Nordnet och gammelbank. Jag har 5 års utdelningar på placeringskonton och i övrigt är fördelningen just nu ca 60% aktier(lysa), 30% räntor(lysa) och 10% guld (Nordnet).

Vilken krypto fond?

Om vi ska anta att lagförslaget går genom för verksamhetsår 2026 så blir förenklingsregeln enligt:

Nytt förslag på förenklingsregeln

• Utdelningsutrymme: inkomstbasbelopp * 4 = 322400 kr före skatt
  • Skatt (20%): 64 480 kr
  • Netto till ägaren: 257 920 kr

Antaganden

• Startkapital i bolaget: 7 000 000 kr (redan vinstbeskattat).
  • Årlig avkastningsskatt på bolagets Avanza-kapitalförsäkring (7 000 000) kapitalet : ca 61 000 kr (måste “hämtas” från avkastningen). Vi räknar högt här, dvs att du investerar hela ditt kapital på ett kapitalförsäkringskonto.
  • Årlig utdelning till dig: 322 400 kr (måste “hämtas” från avkastningen).
  • Genomsnittlig börsavkastning: 7 % per år (före bolagsskatt).
  • Målet: Kapitalet i bolaget ska inte minska i reala termer (dvs avkastningen ska täcka utdelningen).

Förenklad ekvation typ:

• 7% * x = (61000 + 322400) (där x är investerat kapital på börsen)
    → x = (61000 + 322400) / 7% = 5 500 000 kr (avrundat)

• Så vid en börsutveckling på (vad som av många anser är “normal” övertid) 7% så bör du gå runt om du investerar 5 500 000 kr på börsen.

Tänker högt:

• Är du villig att sätta 5 500 000 kr av ditt kapital på börsen? (ca 82%)
  • Exempelvis DNB Global Indeks S har vuxit med 105% på 5 år (dvs ca 15% i genomsnittlig tillväxt med ränta-på-ränta effekt). Kommer detta fortsätta? Ingen som helst aning.

Varför får pengarna inte minska? Varför vill du ha dem låsta i bolaget?

Jag hade haft 100% investerat i aktieindex i detta fall.

Du får prioritera mellan dessa två mål de gånger du inte kan få båda

1. plocka ut full schablon
  2. kapitalet får inte minska

En investering som garanterar båda målen finns inte.