Bolag med för stor kassa, peka mig i rätt riktning!

Hej,

Vi har ett gemensamt bolag i familjen. Jag är närstående till delägare men har inte kunskap om företagande själv. Bolaget har ytterst begränsad verksamhet och gör ett 0-resultat men har värdefulla fasta tillgångar och en kassa på några miljoner. Det tas inte ut någon lön eller utdelning. Pengarna ligger på transaktionskonton till 0-ränta.

Det kommer troligen inte göras några fler affärer i bolaget om de inte initieras av oss yngre i familjen. Det finns inte med i bolagsordningen att företaget ska ägna sig åt handel med värdepapper.

1, hur ”parkerar” man ett större belopp som företag till bäst avkastning?

2, är utudelnings enl schablonregeln det enda sättet att ta ut pengar ur bolaget till delägare när det inte utbetalas lön eller finns andra sätt? Tänker KF med delägare som förmånstagare? Pensionslösningar när det inte utbetalas lön?

3, om ni hade tillgång till några miljoner extra och tid över, hur skulle ni investera pengarna om de inte fick vara på börsen eller återinvesteras i företaget?

Tacksam för tips och råd.

1 gillning

Låter i princip som ni kan sätta det helt i träda. Påbörja resan med att avveckla fasta tillgångar.

Sätt huvuddelen av likvida medel på räntebärande konto alt viss del i KF med inriktning på Golbala indexfonder. Plocka ut allt enligt 5:25 reglerna om 5 år.

Alternativt om det ens känns nödvändigt ändra/lägg till i bolagsordningen att handla med värdepapper MEN 5 års horisont så är det tveksam om det är rätt fokus.

1 gillning

Ta och träffa Henrik eller Ricard på listan för att få rätt på det. De är vana att guida folk i dessa frågor. Håller med @Skogstomten i övrigt.

En följdfråga, varför behöver man egentligen ta med i verksamhetsbeskrivningen att bolaget ska handla med värdepapper? Jag förvaltar aktivt överskottet i mitt bolag men det innebär ju inte att det har något med kärnverksamheten som producerar överskottet att göra. Förvaltar bolaget andras pengar är det ju en annan femma.