Hej allihopa.
Har kikat in på denna sida några gånger men är första gången jag skapar en tråd.
Kort om mig. Är en företagare sen 3 år tillbaka som tidigare pluggat till läkare men hade svårt med tentorna. Pausade och öppnade 3 företag. Gått från 200kr på hobbynivå till en hittills till bokförd vinst (23/24) på 2.2mSek i ett av bolagen. De andra bolagen börjar smått gå plus. Så har ca 5 månader på mig att hitta sätt för att minska vinstskatten.
Detta har gått lite för fort, dels för att jag inte har någon utbildning i vare sig ekonomi, företagande eller annat samt blev farsa mitt upp i allt så har inte haft vare sig tid eller huvud på att läsa på.
Jag hörde någonstans att det finns 2 ekonomiska problem. Man har antingen för lite eller för mycket pengar, och i Juli då boksluten ska in så kommer det dimpa ner en ganska kraftig vinstskatt som jag gärna vill undvika och stoppa någon annanstans och jag har hittat eventuell en mycket bra möjlighet.
Nu till min fråga:
Jag har hittat ett litet, nybyggt radhus om 3 våningar med 2 rum och loft. Denna kan säljas till juridisk person.
Efter snack med mäklaren så sa han att radhusen bredvid gick loss på ca 1mSek mer innan alla räntehöjningar.
Nu till det roliga. Huset säljs endast som en betonglåda där vatten, avlopp, el är indraget men det ligger på köparen att färdigställa bostaden, och de godtar Juridisk person (företag får köpa bostaden).
Med lite fantasi och kunskap som jag fått från mina andra bolag kan jag enkelt bygga om till en riktig 4’a, utöka boytan och inreda med helt unik desig och form som kommer bli jäkligt snyggt och bra. Projektet lär kosta mig 700tkr där banken täcker resten. Fördelenen är att jag kan ta anpassningen som juridisk person är att jag köper och anpassar bostaden både skatte och momsfritt. Då själva anpassningen blir dyr så finns det en hel del att spara här. Tar jag det som privatperson blir det betydligt dyrare.
Tanken är då att göra vinst på 2 sätt:
Skatteminskning
Minska vinstskatt i befintliga bolag och föra över kapital till det nybildade AB’t som äger bostaden som lånar till resten och färdigställer byggnaden.
Värdeökning
Låta värdeökningen av bostaden bli min investering. Bosäderna brevid gick som sagt loss på ca1mSek mer, oanpassade samt att de fortfarande är 2 rum och loft.
Under tiden hyr jag ut bostaden till någon privatperson alternativt mig själv privat för att täcka fasta kostnader. Hyr jag den själv av mig mig själv så tror jag att jag kan köpa möbler både skattefritt och momsfritt på bolaget samt att jag bor billigare än den hyresrätt jag bor i idag.
Nu är frågan. Är det smart?
Försökte läsa på om skatteregler som juridisk person och det måste jag boka in möte med revisorn för att förstå då det är en jäklig härva.
Det kommer bli dyrare vinstskatt vid försäljning men jag tror att det kvittar då jag minskar vinstskatten i mina andra bolag samt tar anpassningen moms/skattefri.
Varningsflagg är också att föreningen har likviderats in i byggherren som gjort många miljoner i förlust och halverat omsättningen, men det är ett dotterbolag till ett stort miljardföretag så det borde finnas likvida medel för att slippa problem med konkurser i alla led.
Summering:
OM bostadspriserna vänder och OM inflasionen sjunker (ser lovande ut men har inkommit lite ny data där det ser ut att fluktuera över en tid) så kan det vara en bra ide.
Är ny med att ha penar till över för investeringar och det här kanske är mer åt entreprenör-hållet?
Hur som helst så är min gissning på att göra en vinst på 600 tusen på 12-24 månader med några veckors jobb.
Vet dock ej om det är smart och jag har en förmåga att ta mig vatten över huvudet ibland.
Är tacksam för all input.