Startat företag som går som tåget. Vad gör jag nu

Hej på er! Jag är egenföretagare sedan ett år tillbaka.

Har två ab, ett med 0kr omsättning och ett med ca 10M i omsättning. Vi är totalt 2 som arbetar i bolaget.

Jag vill maximera uttaget i bolaget så effektivt som möjligt.

Vinsten vill jag ska vara så nära 0 som möjligt. Vad kan jag göra för att minska vinsten? Köpa inventarier? Köpa Lagervaror? Köpa fordon? Anledning till att jag vill minska vinsten är att det ser bättre ut med låga marginaler.

Kan jag göra något med mitt företag som omsätter 0kr.

Tack på förhand!

/vilsen nybliven 30åring med AB

Inventarier eller fordon påverkar resultat efter finansiella poster i årets bokslut enbart med avskrivningen för sista månaden nu. (Uppskattningsvis då 1/60 av anskaffningsvärdet). Så det påverkar knappt. Lagervaror läggs i balansräkningen och påverkar inte resultatet.

Har du tagit ut lön upp till gränsen för statlig skatt, och uppfyller lönekravet för året (IBB = 426 000 kr + 5% av totala löner)? Det är bra annars med en extra hög lön nu i november eller december :slight_smile:

Äger du båda bolaget direkt privat, eller är de i samma koncern?

Det är bra att redovisa en viss vinst i bolaget också även om du vill visa låg marginal - både för möjlighet till utdelning, men även för att stärka upp bolagets soliditet, och att det ser bättre ut i företagssökningar.

Jag kommer att ta ut den lönen nu i december.

Det ser väll dåligt ut om vinsten är över 20%?

Jag äger båda bolagen. Går det att göra något med det?

Hur många kunder tror du läser ditt bokslut? Normalt sett extremt få. Hur många är exempelvis medvetna om hur extremt lönsamma som de flesta ICA-butiker är?

Personligen är jag dessutom mycket hellre kund hos ett företag med god lönsamhet än hos ett bolag som “hänger på gärsgårn”. Reklamationer, garantiåtagande extraleveranser, mm är oerhört mycket lättare hos ett stabilt företag.

2 gillningar

Av vilken anledning skulle det se dåligt ut med en hög marginal? Se dåligt ut för vem exakt? Jag lägger hellre ut ett jobb på ett företag med välskötta finanser än ett som lever på marginalerna.

Avsätt 25% av vinsten till en periodiseringsfond annars.

Okej, då är det jag som har felaktiga fördomar.

Håller helt med i era argument.

Vad innebär det för fördelar att sätta av i en periodiseringsfond?

Det finns en hel del inlägg om periodiseringsfonder här på forumet. Kortfattat innebär det att du sänker vinsten med upp till 25 % och skjuter skatten 6 år framåt. Föreslår att du använder sökfunktionen för mer detaljer.

1 gillning

Varför skulle det var dåligt? Dina kunder har väl inte tillgång till dina finanser och även om det har det varför skulle de bry sig om hög marginal?

1 gillning

Kanske ändå inte helt otänktbart att en kund använder ens marginaler för att förhandla ner priset. Men finns säkert lika många goda skäl för att visa hög lönsamhet.

Du kan ju fakturera från ditt andra bolag för att få ner marginalerna. Förutsatt att du äger 100% av båda, direkt eller indirekt via det ena. Det andra bolaget behöver också vara reggat för moms och f-skatt osv.

Vanligt förekommande med “management fees” i större koncerner där vissa kostnader i företagsledningen faktureras dotterbolagen. Är det över landsgränser är det rätt stränga regler för att man kan få skattefördelar, men i ditt fall borde det inte finnas några hinder.

Jag skulle inte vara rädd för att visa vinst. Visst man vill kanske dölja från nyfikna grannar etc. Men om du kämpar för ett bolag så får du väl njuta.

Finns lite olika saker att göra om du verkligen vill få ner vinst. Men det beror på hur mycket pengar.

Som kan kostnadsföras direkt: Mobiler, datorer, julklappar (se SKV för belopp), friskvård upp till 5000 per anställd är okej, du skulle kunna kolla om du kan “köpa ikapp” pension, prata med pensionsbolaget och se hur mycket du kan betala in där. Vissa brukar ha elcyklar med logga (men här kan det bli aktuellt med förmånsbeskattning), konst?

Avsättning till direktpension har önskad effekt.

Kvalitutta kostar, ta inte betalt för kvantitet, ta betalt för kvalitet.

En Ferrari kostar mer än en Fiat.

Jag kan fortsätta, om du har hittat en lönsam modell med nöjda kunder (alltså, så länge du inte kör ett pyramidspel eller säljer liftkontrskt typ), så tar du så mycket som marknaden tillåter. Ett alternativ kanske kan vara att investera i fastigheter kanske? Alternativt tvärtom, ta ut mer fritid, neka jobb, dra iväg med familj och vänner. 10 Mille gör ingen nytta på banken.

Nystartat konto från en 30-åring med 10 miljoner i vinst men som inte har koll på de mest basala sakerna inom företagande.

Ok.

Typ som skillnaden mellan omsättning och vinst tänker du? :wink:

1 gillning