Investering av årlig utdelningar 2-4 miljoner

Startade eget bolag 2020 och får ut 2-4miljoner utdelning varje år, har tagit ut en utdelning på ca 4miljoner men vägrar ta ut mer utdelning då ca en femtedel tas tillbaka som utdelningsskatt sen vet jag inte hur jag ska förvalta dom pengarna heller när marknaden är så pass osäker, utöver dom pengarna ligger runt 10 miljoner sparad likviditet/utdelning.

Är gift med med barn under 18 dock är vi på väg att skiljas pga hennes alkoholkonsumtion inget jag vill men något som tre av fyra barnen vill då dom och jag tröttnat på hennes drickande.

Bolagen/utdelningen samt ISK gjorde jag som enskild egendom då hon är helt oberäknelig.

Hur skulle ni agera?
Ska man ta ut allt och stoppa in Avanza global eller liknande, Fischer priser investment tjatade på mig trycka in allt där strax innan marknaden dök, tack och lov har man bara lagt in 4-500.000kr privat.

Har heller inte tid att ” vakta” med bolag, 4 barn och allt.

Med de tillgångarna och den inkomsten så behöver du inte investera dom alls för att klara av ett fullgott liv i överflöd.

Vad vill du med pengarna? Ska de växa, eller ska det bli lägenheter åt barnen, eller tror du att det finansiella systemet kommer kollapsa och du vill ha tillgångar som behåller så mycket värde som helst i ett sånt scenario?

EDIT: Man kan köpa bostadsobligationer à en miljon kronor styck, kanske vore något?

1 gillning

Jag skulle nog gått all in på någon cryptovaluta.

9 gillningar

Har du så mycket pengar så behöver du som sagt inte få dem att växa genom stort risktagande. Sätt in i globalfond med låg avgift, i omgångar under ett par år om du vill vara försiktig. Det som väntar förvaras på konton med hög ränta spritt på flera banker för att ha full bankgaranti. Vill du skydda mot extrema marknadshändelser/kollaps så behåll en del på högäntekonton och sätt några miljoner i fasta tillgångar som mark/skog.

1 gillning

Ålder? Hur långsiktigt är sparandet?
Tänker du ha bolaget kvar och kan räkna med samma utdelningar framöver?

Placera i KF eller ISK och ett par trygga fonder. De sköter sig själv.

Oavsett mycket eller lite pengar, så känns det väl ok om de jobbar hyfsat bra tills du vill/behöver ha dem. Eller till barnen.

Avanza Global är en indexfond som består av ca 800 aktier och att investera allt i den typen av fond betyder att du är 100% exponerad mot aktier, vilket inte inbjuder till god nattsömn.

Diversifiera blev mitt val när jag var i en liknande situation under ett antal år.
När jag senare började använda “Fyra hinkar” metoden, som jag fick tips om här på forumet, förstod jag att jag hade valt rätt eftersom jag då äntligen med enkla medel kunde få ett grepp om riskerna i min portfölj.

1 gillning

Om din riskprofil inte möjliggör ens globalfonder ska du väl titta på räntefonder helt enkelt. Kan du få uppåt 3 procent avkastning iaf.

Men hälften ska du väl iaf våga trycka in i en globalfond med låg avgift?
För att stilla ditt eget sinne och inte riskera att trycka in allt precis i ett läge då Trump hittar på något dumpt kan du väl trycka in 10k per dag eller nått? Sen dagar när börsen är ner mer än 1% så tripplar du insättningen just den dagen. Ofta följer ju många dagar av nedgång när det är stökigt, och så så vis trycker du in pengarna med förhoppningsvis lite lägre snitt. Men statistiskt är det rätt att trycka in allt, men just nu känns allt väldigt volatilt så kan vara skönt för sinnet att sprida ut det.

Bra jobbat för övrigt att ha ett eget bolag som gör så pass höga vinster! Grattis.
Låter dock konstigt att barnen vill att ni ska skiljas och inte du? Det ska väl inte de bestämma?

Jag skulle vilja att pengarna jobbade på något sätt så man klarar sig även om bolaget säljs/konkar men också kunna hjälpa barnen samtidigt kunna dra igång nya bolag.

1 gillning

För riskabelt, testat lite grann.

Är 40 idag och barnen är 7,13,14,17 så jag tänker väl ca 10år fram.

Bra tips, får göra så att jag stoppar in i omgångar och lite extra när det dippar.

Helt riktigt så bestämmer inte barnen i slutändan, jag vill självklart också men det svåra blir att lämna minsta barnet som är 7, andra tre barn är över tolv och vill helst vara med mig på heltid.

Tack, ska läsa på lite om ”Fyra hinkar” metoden

1 gillning

Så som det ser ut nu så skulle jag tro att vinsterna kommer öka år efter år då jag hittills gjort allt själv men nu börjat anställa folk samt ökat marginalerna.

1 gillning

Måste vara en otroligt svår situation, och jag hoppas du kommer väl ur det.

Tyvärr (men i ditt fall är det ju inte så) är pengar ofta ett problem.
Min ödmjuka rekommendation är att om du har barnen på heltid så bör du antingen ha en heltids nanny, eller iaf köpa in mer tjänster än vad som är vanligt i Sverige.

Om du inte vill ha hjälp med barnen, ta hjälp med allt annat.
Ha städning 2 dagar i veckan då någon också tvättar alla kläder och till och med viker det och lägger det i garderober.
Personen kanske kommer på morgonen då och plockar undan från frukost 2 dagar i veckan, sen lagar middag innan den drar.
Byter sängkläder en gång i veckan, vattnar blommor osv osv osv.

Du får tid med barnen, outsourcar så mycket som möjligt annat.

Yepster är också grymt för att få hjälp av ungdomar. De kan också hjälpa till med saker som klippa gräs, fixa i trädgården och andra saker.

Lycka till !

3 gillningar

Bra rekommendation, för det är egentligen nästa oro att inte ha tid för bolagen så köpa in hushållstjänster skulle underlätta enormt.

Stort tack för tipsen!

Kan man ensidigt undanhålla tillhångar i ett äktenskap?
Behövs inte båda parters samtycke, dvs äktenskapsförord?
Du bör nog undersöka detta närmare, särskilt eftersom du är man som skiljer dig från en kvinna.

2 gillningar

Tog hjälp från jurio med ett äktenskapsförord som vi båda signerade och inkluderade tre bolag samt dess utdelningar, isk konto samt tjänstepension och registrerade det hos Skatteverket.

2 gillningar

För att undvika hög beskattning, skapa ett holdingbolag, vi kallar det Holding A. Om vi kallar ditt bolag som delar ut bolag A, så skapar du till exempel 2–3 systerbolag. Dessa bolag kan generera värde men gå back i resultat.

Till exempel, skapa ett bolag B som har 2–20 anställda som köper och renoverar fastigheter och skapar på så sätt mervärde. Därefter kan du sälja bolag B som onoterade aktier när du behöver frigöra kapital, och på så sätt är det 0 % skatt till holdingbolaget.

Skulle de senare behöva få ut kapital, kan man låna via vissa banker med holdingbolaget som säkerhet via Åland.

Jag har gjort detta till mer än 30 miljoner kronor ++ i tillgångar och granskats av Skatteverket 3 gånger utan påföljd.

Så du bunkrar alltså i moderbolaget? Men hur får du loss dom privat sen?

Dagens struktur ser ut som nedan.

Daniel (privatperson)

├──> ”Daniel AB” (enskilt ägt)
│ ↳ Konsultar mot konsultbolag AB
│ ↳ Tar utdelning: förenklingsregeln (230 000 kr 2025) blir då beskattad

├──> Holding AB (holdingbolag)
│ ├──> Äger konsultbolag AB (konsultverksamhet, anställda)
│ └──> Kan ta emot utdelning från konsultbolag AB

Sedan bygger vi just nu en AI plattform för att sedan bryta loss till eget produktionsbolag men det är självfinansierat i dagsläget, kanske egentligen borde bryta loss det redan nu och låna ut pengar till det bolaget?

Bättre att lägga allt under samma holdingbolag som du äger enskilt, sedan skapar du diverse startups och investeringsbolag inom den koncernen, vilket gör att “förlusterna” kvittas mot vinster.

Oftast kommer man till en gräns där man inte har behov av beskattat kapital, men genom min struktur, till exempel, har jag en del anställda (i renoveringsbolaget). Detta gör att jag får både extrem utveckling (35% ROE) samt får beräkna utdelningsutrymmet enligt 3:12, vilket ger mig cirka 1,4 miljoner om året i fickpengar som beskattas 20%, och det fria kapitalet kommer från hyresintäkterna från projekten de skapat, vilket skapar en evighetsmaskin.

Målet i Sverige kan aldrig vara hur mycket pengar du har i fickan, det är att bygga tillgångar tills dagen du känner för att utvandra och då kan man ta pengar i fickan, fram tills dess måste man bara ha underhållspengar.

1 gillning