Av diverse skäl har jag blivit intresserad av att köpa onoterade småbolag. Jag har köpt på mig ett gäng böcker och haft långa diskussioner med ChatGPT. Mycket av innehållet i böckerna, som riktar sig mot den amerikanska marknaden, verkar stämma väl överens med det ChatGPT säger (för den svenska marknaden). Eftersom jag inte har köpt något bolag tidigare så skulle jag vilja få lite bekräftelse och tankar från människor, om möjligt.
Som jag har förstått det finns det flera sätt att värdera bolag på och vilken typ av värdering som bör användas beror ofta på typ av bolag, ifall ägaren själv jobbar och ägarens bortfall påverkar m.m. Kort sagt, en värderingsmodell som var rätt för bolag A behöver inte vara rätt för bolag B.
Det finns ett bolag som jag är lite sugen på så jag tänkte att jag kan lika gärna använda det som exempel. Jag vill undvika påverka folks syn så jag avvaktar med att skriva hur jag tänker och hoppas att folk är ok med det.
Det jag skulle uppskatta är tankar kring vilken / vilka värderingsmodeller ni skulle använda, vilka saker som påverkar marknadsvärde och vilka saker som kan göra att jag bör vara beredd att betala mer (investeringsvärde). Om ni har ett grovt prisintervall (marknadsvärde eftersom ni inte vet vad jag värderar) så vore det trevligt.
Bolaget är säljer och servar trädgårdsmaskiner
Omsättning hoppat mellan 12-14 MSEK senaste fem åren
Vinsten senaste fem åren: 430,000, 480,000, 500,000, 50,000, 1,200,000
8-10 anställda (inklusive ägare)
Varulagrets värde senaste fem åren: 4.8M, 4.3M, 6M, 5.6M, 6.6M
Kassan senaste fem åren: 44,000, 66,000, 1,000, 5,000, 5,000
Långfristiga skulder senaste fem åren: 0, 0, 0, 350,000, 492,000
Kortfristiga skulder senaste fem åren: 4,6M, 3,7M, 4,5M, 3,2M, 3,6M
Kortfristiga fordringar senaste fem åren: 1,2M, 1,1M, 580k, 110k, 550k
Behöver ni fler värden, även härledda (KPI:er) så finns det, men som grov värdering borde ovan räcka?
I all välmening. Med den kunskapsnivå du har skulle jag avråda för att köpa onoterat för att tjäna pengar.
Vill du göra det som nöje, visst. Men då spelar det inte mycket roll om du betalar dubbelt eller hälften av ett rimligt värde. Det är ju bara nöje ändå.
3-4 msek, men då skulle jag inte betala mer än 2 msek för att få någon fin premie. Låter inte som en stabil bransch. Läser man på mer så kanske det är värt ännu mindre än man tror.
Jag skrev fel vinst i mitt ursprungliga inlägg. Den (rörelseresultatet) är: 529k, 602k, 570k, 121k, 1,24M.
För denna typ av bolag skulle jag använda vinst * multipel för att få ett “basvärde”. Femårssnittet är 612k. Treårssnittet är 643k. Både 2023 och 2024 har varit grovt avvikande jämfört med 2019-2022. Jag använder 650k.
Multipeln för småbolag är ofta 3-5 som jag förstått det. Ibland 2-4. Använder vi 3-5 får vi ett intervall på 1,950,000-3,250,000. Men jag anser inte att bolaget är ett toppbolag, så att ge 5x multipel är inte aktuellt. Ett mer rimligt intervall är 2-2,6 MSEK. Ett lager som ligger mellan 42-46 % av omsättningen är troligtvis för högt för denna branch, speciellt när man tittar på lageromsättningshastigheten som de senaste fem åren varit: 1,53, 1,8, 1,54, 1,27, 1,1 (snitt på 1,45, median på 1,53). Bolaget verkar (felaktigt) binda kapital i lager. Detta i kombination med den extremt låga lageromsättningshastigheten gör att det finns risk för inkurans / C-lager, vilket drar ner marknadsvärdet. Detta upptäcks först vid DD. Oavsett verkar lagervärdering vara en lite svårare puck där säljare och köpare ofta har olika värderingar.
Ovan 2-2,6 MSEK är ett startvärde, ett förhandlingsankare, inte ett slutligt pris, equity value etc. Detta behöver justeras för lager (dött, felvärderat etc.), kundfordringar (reellt osäkra, “tekniskt bokförda men praktiskt döda” etc.), leverantörsrelationer, person och nyckelpersoner. Detta ger ett* marknadsvärde; alla kan värdera bolag olika. Vad jag sedan är beredd betala kan vara mer eller mindre. Om jag ser stor potential kan jag vara beredd gå upp över marknadsvärdet. Slutvärderingen kräver DD.
Ska du köpa hela företaget och driva det? Vilket pris det är värt det för dig att köpa det har inget med att göra hur det har presterat innan, utan hur bra det kommer prestera med dig som ägare.
Tvivlar på att nuvarande ägare har det synsättet. Såvida de inte är desperata lär de inte acceptera ett pris under “normalt marknadsvärde” så jag vill påstå att det i allra högsta grad är relevant hur bolaget har presterat innan. Du pratar om mitt investerarvärde, vilket inte är samma sak som marknadsvärdet.
Jag ser potential som gör att jag är beredd att betala över marknadsvärde, men det förutsätter jag faktiskt förstår hur marknadsvärde beräknas. Om mitt “överpris” är under det “faktiska marknadsvärdet” p.g.a. att jag inte förstår hur marknadsvärde beräknats så är hela affären helt åt skogen. Mitt fel, ingen annans.
Marknadsvärde är tekniskt sett det pris som en säljare och en köpare väljer att genomföra affär på.
Noterade värdepapper har så mycket transaktioner (likviditet) att det finns väldigt mycket transaktionsdata. Vilket ger marknadsvärdet tillför rätt mycket information om ett bolags värdering.
Men onoterat som du inte har mycket transaktionshistorik på nyligen så är “marknadspriset” egentligen inget som är speciellt relevant. Ofta används bara “marknadspris” som ord för ett “rimligt” pris någon person anser. Det betyder inte att någon varken vill köpa eller sälja till det priset.
Du är en del av marknaden, du sätter marknadspriset.
Det är vad är beredd att betala för bolaget. Det finns inget “rätt” pris.
Nej, inte värderat bolag tidigare. Har tagit mig igenom ett par böcker om ämnet, och ja, de säger att olika personer / företag värderar samma bolag olika, men de modeller som används är någorlunda standard och att mycket de individuella värderingarna är p.g.a. justeringar som görs på “basmodellerna”.
Mina frågor som dyker upp spontant: Du måste kolla på fria kassaflödet, mkt viktigt. Vad är ROIC och ROIIC? Finns det bra investeringar som kan generera kassaflöde? Agerar de lokalt eller globalt? Varför ökar skulderna och varför binder de så mkt i varulager? Hur ser konkurrenssituationen ut? Moat? Varför är fsg och rörelseres så slagigt? Bolaget har hög skuldsättning. 5-år är kort historik. Bra vd och styrelse? Vad ser du i bolaget som kan förbättras? Varför investera i just det bolaget?
Jag har koll på en del av de grejorna du listade och har jämfört med hur bolaget fungerade med föregående ägare (de data som finns tillgängligt i årsredovisningarna). Det jag ser är ett bolag som gör vinst trots att det är dåligt skött och jag ser många förbättringspotentialer. Men, bolaget är i en nedåtgående spiral imo. Jag är tveksam till att jag skulle vara intresserad av köpa det om två år, men här och nu ser jag värde.
Bara att du listat informationen enligt ovan säger mig att du inte bör köpa ett privat bolag (caveat om du känner till marknaden riktigt riktigt bra). Det kommer att vara totalt slumpartat om det går bra eller inte. Du saknar uppenbart kunskapen att göra due diligence, och knyta samman eventuella risker med köpekontraktet. Låter som att du köper ett jobb, säkert ett väldigt personberoende sådant. Om du vill ha den exponeringen hade jag investerat i small / medium cap PE fonder i Sverige.
annars är svaret - så lite som möjligt. Finns inte något ”marknadsvärde” utan det är köparens uppgift att argumentera / pusha för så lite som möjligt, medan säljaren gör det motsatta. Generellt svårt att komma under 4x EBIT baserat på de diskussioner jag haft.
Är de korta skulderna leverantörsskulder eller tickar det ränta på dem?
Jag kan ingenting om trädgårdsmaskinsförsäljning, men tänker mig att det borde vara rätt cykliskt där man köper in maskiner i februari-mars och säljer främst i mars-juni? Därför borde man ju inte sitta med så mycket lager vid årsskiftet som bolaget gör? Inkuransklockan ringer även hos mig.
Förstår @Nightowl’s tveksamhet, samtidigt så är det här kanske mer ett karriärval för @Nyfiken37 än en “investering”. Och att äga och driva en verksamhet med 8-10 anställda och försöka förbättra den tycker jag låter som ett ganska kul projekt.
Vinsten, rörelseresultatet, är före de finansiella posterna (räntekostnader).
Korta skulderna består av checkräkningskredit (~750-920k), leverantörsskulder (1,2-2,2 MSEK, trendar nedåt), “övriga skulder” (650k-1220k), uppluppnga kostnader och förutbetalda intäkter (390-690k)
Bolaget verkar ha byggt upp mer och mer lager för varje år. (Stor) del av vinsten går till att bygga lager av någon anledning. Tidigare ägare klarade sig alldeles utmärkt (faktiskt högre omsättning och bättre vinst, högre lageromsättning o.s.v.) med lager som låg mellan 2,5-3 MSEK
Och ja, att köpa, driva och förädla småbolag är ett karriärbyte jag avser gör, därav den tid jag spenderar med att plugga saker relaterade till detta.
Jag vet att jag är en naiv person, men många av svaren jag fått här gör mig lite besviken. “gör det inte”, “du kan inte”, “du vet inte”, utan att berätta varför och hur jag bör gå tillväga för att skaffa mig den kunskap som behövs. Missförstå mig inte, jag uppskattar starkt att folk säger saker som jag kan ha missat o.s.v., men hade varit roligare om tonfallet var något i stil med “Du tar en stor risk som ger dig in på detta utan erfarenhet, fast erfarenhet kan bara fås genom att göra. Tänk på detta och detta och var väldigt försiktig i hur du gör det här och det där o.s.v. Läs på om X, Y, Z och du kan även kolla in ABC på Youtube; de har mycket bra info. Lycka till!”.
Som sagt, jag är naiv, men antingen är folk här negativa eller så är jag helt ute och cyklar. Tiden får utvisa. Blir det inte det här bolaget så blir det ett annat, för detta ÄR ett karriärsskifte för mig.
Har lager byggts upp i mängd enheter eller är det “bara” att det blivit dyrare? Antar att trädgårdsmaskiner ökat rätt mycket i pris senaste fem åren. Låter dyrt att nyttja checkräkningskedit så mycket (antar att de lånar till kanske 7-8%?) Och kolla också upp vad “övriga skulder” är… Annat att kolla upp är om ägaren tagit ut marknadsmässig lön eller inte.
Försök att fundera lite på vad nuvarande ägaren vill ha ut av en försäljning så att det inte bara blir en kohandel kring om värdet är 1-2-3-4 MSEK.
Exempel på annat att förhandla om:
Ska nuvarande ägaren vara kvar som anställd eller inte? Till vilka villkor?
Ska du köpa 100% eller ska nuvarande ägaren behålla en del? Ska du ha en option att köpa resterande del till förutbestämda villkor?
Ska du betala allt vid förvärvstidpunkten eller ha en “earn-out”-modell där du t.ex. betalar som andel av vinsten kommande 1-2-3 år.