Bra tanke där angående mängd enheter eller att det blivit dyrare. Det där något som förmodligen enbart kan upptäckas via DD. Jag misstänker det är mängd enheter, med tanke på vi på att dubbla lagervärde har dubblerats från tidigare ägares hantering (2011), i kombination med att lageromsättningshastighet gått från 3,67 till 1,3 och fortsätter trenda nedåt. Bolaget har förbättrat marginalerna, till högt pris i form av bundet kapital, utan att förbättra vinst eller omsättning. Blir fundersam på om nuvarande ägare köper i batch för att få rabatt utan att förstå vad “priset” hen betalar för en sådan lösning faktiskt är. Jag säger inte att ägaren gör fel, men jag tror det är fel sätt sköta en sådan butik på.
Jag vill inte ha kvar nuvarande ägare. Allt jag sett, läst och hört, och rent intuitivt, talar för att det generellt är en dålig ide. Extra dålig i detta fall, utan att gå in på detaljer. Stanna kvar någon månad eller två för överlämning och sedan vara tillgänglig via telefon / mail totalt ett år sedan försäljningsdatum.
Köper 100 %, såvida inte något annat måste ske för att överenskommelse ska gå igenom då jag verkligen vill ha det här bolaget. Men kommer sikta på 100 %, ganska hårt.
Allt vid förvärvstidpunkt eller ej är inte bestämt. Kan bli tal om allt, säljarrevers eller earn-out. Får se när, var, hur om det kommer till det stadiet (säljare vill sälja, vi är båda nöjda med priset efter att jag gjort min DD).
Utan att vara negativ vill jag bara lyfta ett annat sätt att se på detta:
Säljaren har ett informationsövertag gentemot dig i prissättning/försäljning. Normalt balanseras detta av att vanliga köpare, finansiella eller strategiska, har expertis och erfarenhet av bolagsköp men också att komma in som ägare i småbolag. Strategiska köpare har dessutom branschspecifik kunskap. Trots detta är det inte alltid resultaten för PE i enskilda bolag är så imponerande.
Vilken typ av kunskap har du inom branschen som får dig att vilja ta denna risk? För det måste vara branschspecifik kunskap du bidrar med (vilket gör att du blir mest lik en strategisk köpare) eftersom det är tydligt att du inte har finansiell kunskap och kan agera finansiell köpare. Några böcker i 1-2 år och ChatGPT ersätter inte långa formella utbildningar, kunskap via stora kontaktnät, några hundår på någon IB och sen vidare till PE, där man i varje steg sållar fram de bästa.
Nu är kanske inte insatsen enorm om vi pratar om 3-4 msek men jag har svårt att förstå varför du ska göra det? Det enda rimliga skulle ju vara om du är expert inom branschen och vill bli någon typ av investerare men då skulle jag of tycka att det är rimligt att ha startat och sålt ett bolag själv innan.
Berätta gärna mer hur du tänker på ett filosofiskt plan, det skulle underlätta. Är det mer som ett nöje du vill göra detta så är det plötsligt betydligt mer rimligt.
En person kan välja att starta ett bolag och försöka få det att växa. Det är svårt. Man kan lära sig under resans gång.
En person kan välja att köpa ett existerande bolag. Då har någon annan redan tagit hand om den svåra starten så man slipper det. Här är ett annat, potentiellt stort, problem att man inte “växt med uppgiften”.
Den första personen behöver knappast ha läst massa år på formella utbildningar; det startas hur många bolag som helst av alla möjliga typer av människor med alla möjliga olika bakgrunder. Ja, har du utbildning minskar ofta risken.
Av de två olika personerna ovan så är jag övertygad om att personen som köper ett etablerat bolag har det enklare, så länge det är ett småbolag som inte har för få eller för många anställda, där det är få nyckelpersoner som det blir katastrofalt om de försvinner. Jag köper argumenten som lärs ut i böcker om småbolagsköp, att när man förstår och kan värdera, driva och förädla bolag så är branschen sekundär. Jag säger inte att jag kan det. Men just denna bransch är relativt enkel, men igen, det är inte där jag kommer lägga mitt fokus.
Det jag ser är ett bolag som har stadig omsättning och vinst (typ) trots att det drivs, imo, suboptimalt. Jag ser hur layouten i butiken kan förbättras avsevärt och det är väl odiskutabelt hur layout påverkar olika typer av köp och brukar ha märkbar påverkan på omsättning. Jag har också förstått att de bästa marginalerna ligger i reparationsjobb, inte varor. Detta bolag hade en gång i tiden tre reparatörer, men två har försvunnit och inte blivit ersatta trots en hög belastning. Jag vet att åtminstone en intern process är suboptimal och jag är väldigt duktig på att optimera den typen av problem. Hemsidan lämnar en del att önska, i kombination med de interna system som högst troligt används. På sikt kan jag ersätta dessa med ett egetutvecklat system (programmera till yrket idag) som troligtvis går att sälja vidare till andra småbolag / butiker, just på grund av de interna systemen inte alltid integrerar väl med varandra.
I kort, jag ser mycket förbättringspotential i ett lagom stort bolag som redan går med vinst trots det sköts lite sisådär (jag mer info än bara årsredovisningarna).
Jag undrar om du tänker att det bara finns två köparroller: finansiell eller strategisk. Jag tänker att det finns en tredje, mycket vanlig och helt legitim kategori: förvärvsentreprenören (owner-operator) och det är den rollen jag är ute efter.
@Nyfiken37 Vill du driva företag (vara 110% i det operativa) eller investera? I min värld är det olika saker.
Lite som att vara mäklare (kunna värdera hus) eller byggare (kunna bygga hus). Helt olika kompetenser.
Vill du ha ett vettig uppskattning på pris på bolaget du ev. vill driva? Frågan är inte vilken prisättningsmodel som passar, ta in nån som gör en värdering bara eller för den delen, spelar det nån större roll om priset är 30% för högt eller lågt?
Resultat i slutändan beror inte speciellt mycket på vad du betalar för bolgaer utan hur du har drivit det.
Jag tänker samma sak. Vid dessa summor så spelar inte 30% hit eller dit så stor roll om han verkligen ska gå in och driva företaget. Och det kommer att ta upp hela hans tid under en lång tid framför så att börja investera i andra bolag inom kort tror jag blir svårt.
Men det ska bli intressant att höra hur OP lyckats om några år.
Jag hade varit orolig över inkurans. Har du koll på hur nuvarande varulager värderats? Samt är, är du tillräckligt insatt för att kunna värdera lagret vid en DD?
2-4 ggr vinsten måste vara en missuppfattning eller felskrivning. Menar du inte 2-4 ggr omsättning eller intäkter?
En aktie som säljs till 50% vinstutdelning och anses vara rimligt prissatt skulle jag belåna mig upp över öronen för att få tag sp många som möjlugt av.
Om omsättningen i bolaget är 14 milj är ett rimligt pris 50-70 miljoner. Möjligen uppemot 100 miljoner
Sen är ju den viktigaste frågan; hur fungerar företaget utan den tidigare ägaren? Den personen har alla kontakter och hela nätverket. Du kommer nog pynta 50 miljoner för att vara i konkurs inom 3 år när gamla ägaren öppnat en ny butik precis bredvid och hämtat alla sina gamla kunder.
Då är ju just därför som det är är vinst/utdelning och inte omsättningen, om det är konkurs om 3 år så går man plus/minus 0 om man köper för 3 gånger utdelningen.
Jag upplever mig ha en del erfarenhet av onoterat - både som investerare, styrelsemedlem men även företagsledare. Jag har läst tråden och jag är fortfarande lite oklar på:
Ska du köpa ett bolag som du ska driva (dvs. köpa mer än 50%), eller
Ska du investera minoritetsposter i flera bolar?
Det blir - som @nightowl skriver - väldigt olika konversationer.
Personliga skäl givetvis, man har kanske tröttnat på att vara VD eller något annat.
Är ägaren kvar som VD så vill han säkert ha lite lön ändå. Så stor risk att total lön för VD och butikschef ökar och då sjunker utdelningen.
Vad är det du värderar till 50 mille? De anställda kan försvinna på några månader, kunderna tar bara snäppet längre tid. Vad kostar det att starta en konkurrent, eller ett liknade ställe i närheten på en ort som saknar motsvarande butik/verkstad? Du kommer långt med 10 mille så givetvis kommer ingen att betala 50 mille.
Finns en närlivs till salu för 1,2 med omsättning på 12. Säkert lägre marginaler men det räcker med fyra i personalen.
Jag har varit med och både sålt och köpt onoterade småbolag. Helt andra branscher dock. Jag skulle säga att du saknar de viktigaste faktorerna för hur jag hade värderart ett sådant där bolag.
Hur ser kundstock/ordbok ut? Är det stora kunder med långa service-avtal eller många små kunder? Hur ser brutto och netto marginaler ut? Vad gör att kunder valt det företag och inte konkurrenter? Hur ser det ut med kompetens hos anställda? Kommer de bli kvar? Hur ser deras anställningar ut?
Har du någon ide om hur verksamheten skall utvecklas?
Är det ägaren som står för den dagliga driften idag? Har du den kompetensen och kontaktnät?
Det finns en uppsjö frågor till men så små bolag hade jag gennellt inte värderat på samma nyckeltal som större bolag.
Inte orimligt med PE 2-5 beroende på typ av bolag, dess omsättning, marginal och marknad etc.
Om man kommer högre upp i PE då kan man lika gärna kolla på svenska storbanker som brukar ligga på PE 8-11. Varför ta en stor risk och kanske själv jobba i bolaget när du kan köpa en bankaktie och inte göra något alls? Lär ju inte vara större risk med banken.
För de få som kan tänkas vara intresserade. Jag hoppades på ett köp; är extremt sugen på ett bolag i den branschen. Idag hade jag kort kontakt med den av ägarna som fått i uppdrag föra diskussionen. Vi har väldigt olika syn på den typen av bolag, och det bolaget specifikt, värderas, så blev inget köp denna gång. Jag letar vidare.
En som startat bolaget och drivit den kommer alltid att värdera den högre än en potentiell köpare, åtminstone ända fram till att de verkligen Måste sälja av någon anledning