Värdering av ett mindre företag: är det rimligt att betala 3x på årsvinsten?

Hej,
Tack för ett grymt forum.
Vore tacksam för lite input kring värdering av ett mindre företag.

Är i startgroparna kring ett eventuellt erbjudande gällande förvärv av ett mindre bolag där ägarna snart ska gå i pension.
Det är ett distributionsbolag med exklusivt distributionsavtal för några produkter där deras konkurrensfördel är service, kvalitet och snabb leverans jämfört med konkurrenterna som finns på marknaden.
Bolaget har funnits i 30+ år och har en stor marknadsandel vilket gör tillväxten begränsad gällande nuvarande produkter då bolaget sitter på majoriteten av marknaden.
Enda fysiska tillgången i bolaget är därmed endast produkterna som de har på lager.

Siffror i miljoner
Omsättning: 30
Resultat: 3 (har senaste 3 åren ökat från 2 till 3)

De är 2 anställd (ägarna) som tar ut en lön på ca 52k/ mån per person.

Är en värdering på p/e 3 rimlig, för mycket eller för lite?
Detta är för att få en initial indikation och input.
Ni får gärna komma med annan relevant input.

Jag är 30 år, bor i lägenhet (brf) och är förlovad.
Barn och hus lär komma inom 2-4 år, hur bör jag tänka, förvärva innan eller efter dessa sakerna?
Risken finns att husköp kanske förskjuts pga eventuellt förvärv pga lån och tilbakabetalning samtidigt som föräldraledighet blir svårt som egenföretagare de första åren.

Tack på förhand.

1 gillning

De jag känner till är att man räknar 5 gånger vinsten i bolaget å lagervärdet… Goodwillen är mer svår att värdera…
Jag skulle föreslå att höra me någon förtags värderare för att få ett mer exakt…

2 gillningar

Observera att värdera värdet på ett lager i många fall är både svårt/riskabelt och i andra fall krångligt. Allt beroende på vad det är för typ av produkt. Finns många fallgropar.

3 gillningar

Tack för din input.
I det specifika fallet består lagret av ca 60 artiklar som har bäst före datum på 12-18 månader och majoriteten av produkterna säljs till fler kunder.
Så alla produkterna omsätts flera gånger om året.

1 gillning

I de fallen du känner till, hur många anställda har det varit då samt vilken omsättning?

Omsättningen har inge värde bara vinsten…Vinsten visar hur bra lönsamhet företaget har… Omsättningen visar bara hur mycke pengar som går igenom företaget…
Du kan ha ett företag me 100 miljoner i omsättning men bara 100.000 i vinst eller ett företag me 10 miljoner i omsättning men vinst på 5 miljoner… Vilket av dom företagen värderas högst??

Sen finns de en möjlighet att öka vinsten i kronor vid högre omsättning än låg…

2 gillningar

Ja så är det ju absolut.
Anledningen till min fråga var då ju fler antalet anställda ju mer oberoende av ägaren och mer självgående.

Så det var mer min tanke att ökad omsättning ger fler anställda.

Självklart är det resultatet som är drivande för värderingen.

Ytterst är de viktigaste att de köpare å säljare är nöjda med priset på företaget…
Oftast värderar man sitt företag högre än va de är värt…

Vad är det du ska betala ~9 MSEK för isf?
Vad ligger värdet i?
Ett ”exklusivt” distributionsavtal har ett värde men det är begränsat och beroende av flera delar som t ex dess utformning.
Köper du lager eller hur ser balansräkningen ut?
Vad exakt är bolagets vallgrav och vad hindrar konkurrenter från att ta över marknadsandelar nör de gamla ägarnas kunskap försvinner?
Hur stor del av bolagets knowhow försvinner iom de gamla ägarnas frånträde?

3 gillningar

Väldigt relevanta frågor, tack.
Värdet ligger i ryktet som företaget byggt upp i branschen, man vet om att det är till dem man går samt relationen som de byggt upp med 200+ kunder.
Jag köper även lager som finns, värde ca 3-4 miljoner.
Deras konkurrensfördel är kvaliten på produkterna som ensam distrubutör i landet (som hänger på exklusivitetsavtalet) samt lokalt lager i med leverans dag till dag. Konkurrenterna har ca 3-8 veckors leveranstid, lägre kvalite samt krav på MOQ som majoriteten av kunderna inte kan uppnå.
Kunskapen kommer löpande i den mån det är möjligt överföras under en 2 års period då gamla ägarna kommer vara kvar ifall så önskas.

Så när du ställer frågan så är det kanske lite mycket med 9 miljoner för ett företagsnamn, en kundstock och ett exklusivitetsavtal som kan sägas upp av leverantör (kommer nog inte ske men det är såklart en risk).

Har det gjorts någon extern värdering? / Har du haft kontakt med banken för finansiering? Om ja, vad säger de?

Ett annat sätt är att betala en del i form av en handpenning och sedan betala en del av vinsten de kommande åren. Det är ju ett sätt att dela på risken.

Min spontana tanke är att det låter lite mycket faktiskt. Särskilt i dagsläget när onoterat marknaden är i princip stendöd.

Min reflektion är att det låter som en bra affär. Men det beror helt på analysen av den marknad bolaget verkar på. Är vinsten stabil? Är bolaget stabilt? Krävs det mkt arbete för att hålla kunderna nöjda? Hur ser konkurrensen ut? Finns det möjlighet att förbättra marginalerna? Hur kostnadsdrivande är expansion?
Och viktigast, kan du branschen/marknaden?
Ser man på data så betalas det alltså två löner vid brytpunkten ut och bolaget gör en vinst på 3msek.
Det betyder att du själv kan ta ut en lön vid brytpunkten, anställa en person och betala av företaget mer eller mindre på kanske 4 år, efter detta göra rena vinster.
Detta i ett “göra-inte-mer-än-nödvändigt” scenario. Jag tänker att du säkert vill öka försäljning och bättra på marginaler, då kan kalkylen bli bättre.
Jag tror de har lagt sig rätt i värderingen, så du borde försöka få ner köper skillingen bågot och/eller tex introducera en betalningsplan baserat på vinsten eller liknande.

Nej, det har inte gjorts någon extern värdering eller haft kontakt med banken.
Tack för din input kring värderingen.

Jag har tagit kontakt med nyföretagarcentrum för att ta det vidare och får lite mer input samt inspel.
Några andra tips på vilka steg jag bör ta initialt för att få rådgivning i min sits?

1 gillning

2010 till 2021 har vinsten varit stabil på 1,5-2 miljoner. Medans att 2022 samt 2023 (estimering) landar på 3 miljoner i vinst.
Detta då de har fått in fler kunder senaste 36 månaderna.
Arbetet med kunderna är inte omfattande i dagsläget, mycket kontakt med kunderna sker via telefon när de väl lägger deras order.
Konkurrenterna finns det en handfull av men dessa finns endast utomlands och ställer krav på minimiorder och har långa ledtider, 4-8 veckor.
Branschen kan jag till viss del (sedan 2 år tillbaka), då detta är en av kunderna till bolaget där jag är anställd idag, så har redan ytlig/initial kontakt med deras största kunder.
Att ta ännu större marknadsandelar än i dagsläget blir väldigt svårt med befintligt sortiment då de redan sitter på nästintill alla kunderna inom branschen.

2 gillningar

Jag ser bara de positiva sidorna. Hur ser den viktigaste listan ut: Svagheter, risker, problem etc

2 gillningar

I bolags och lagervärderingar finns många osäkerheter.

Då jag varit inblandad i det har många sakkunniga lyft fram att det är svårt och att man som köpare nästan alltid betalar FÖR mycket och att lagret värderas FÖR högt.

I TS beskrivning känns det som det finns FÅ faktorer skulle kunna ge en högre värdering än det pratas om.

Däremot finns det FLERA osäkerheter/faktorer på nedsidan/risk.

• Begränsat antal artiklar.
  • Lagret HAR ett bäst/före datum.
  • Kunskapsöverförande inte 100% klart/genomfört. Dvs köparen kan inte allt som säljaren kan.
  • Exklusivitetsavtal som kan komma att sägas upp. Goodwill är också en svåruppskattad parameter.
  • Ingen extern värdering har gjorts. Är det bokfört värde som är lagervärde? Är det försäljningsvärde? Har det skett något avdrag för inkurans? Har köparen gjort en egen aktuell inventering?
  • Företagsaffärer kräver nästan alltid stor insats eget kapital. Finns den möjligheten? Vad blir det för kalkylränta på det? Säkerheter/risker om det går snett?
  • Telefonorder känns som en mogen/äldre bransch. Är kunderna ett utdöende segment/grupp där det är svårt att få in nya? Är det en framtidsbransch eller en dåtidsbransch? Kan det förändras snabbt om vi nu går in i en rejäl lågkonjunktur?
  • Hur svårt är det för konkurrenterna att ge sig in på svenska marknaden om de vill?
  • Att ta större marknadsandel är svårt då man har nästan alla kunder. Då brukar det vara enkelriktat neråt om man inte kan expandera utomlands. (Troligtvis inte möjligt då jag antar andra marknader har andra lokala distributörer)

Jag säger egentligen inget om ett specifikt värde. Min tanke är mer att försöka väga in många olika parametrar så man inte glömmer bort något. Samt att “tidigare lönsamhet inte är någon garanti för framtida lönsamhet”…

Väldigt många köpare OCH säljare vill gärna BÅDA vara optimister omkring olika faktorer. :wink: (Har varit där själv också ett par gånger…) Därav att man ofta undervärderar risker och övervärderar potential i företagsaffärer.

Det finns i regel också ett stooort spann i bedömt värde på en rörelse beroende på hur man väljer att räkna. Saknas då i princip andra tillgångar än lagret och man är en distributör för någon annans produkt skulle jag också säga att spannet är större än vanligt.

I många fall fall vid företagsköp kanske det finns maskiner, fastigheter, starka fleråriga kund- och leverantörskontrakt, få konkurrenter, större andel i värdekedjan, en marknad under tillväxt, köparen har en unik kompetens, köparen har goda finansieringsmöjligheter osv.

1 gillning

Hur mycket av värdeskapandet och vinsten i bolaget hänger på bolagets anställda, dvs ägarna som ska lämna?

Om ägarna har drivit bolaget i 30 år så känns det ju som att många av kunderna är nöjda med deras service och relation, inte nödvändigtvis med företagsnamnet och produkten i isolation.

Eller har det skett ett ägarbyte tidigare? Hur gick det?

Uppskattar all input.
@CarlJohan
Riskerna/problem/svagheter som finns är bl.a:
Exklusivitetsavtalet med leverantör kan sägas upp
5 kunder står för ca 35-40% av omättningen
Inga skriftliga avtal med kunderna
Analog verksamhet gällande kundregister, hemsida orderläggning etc
Eventuell konkurrrent med stora muskler som vill gå in på marknaden

@Skogstomten
Du har helt rätt att kunskapsöverföringen är självklart en risk men säljarna kan tänka sig vara kvar som anställda i 1-2 år beroende på behov från min sida.

@savecake
Värdet ligger till stor del i produkterna då kvaliten är väldigt hög, sortimentet som de kan erbjuda, men servicen som nuvarande ägarna levererar är outstanding och det är även deras nyckel till framgång.
Ett tidigare ägarbyte har skett men detta har varit från far till dotter/svärson, så har ju inte riktigt varit ett vanligt ägarbyte. Det ägarbytet har dock gått väldigt bra då dottern är mer kommersiell än pappan/grundaren.

1 gillning

Jag har nu pratat runt med personer i min närhet med erfarenhet kring bolag/förvärv och även träffat två rådgivare.
Efter en mer detaljerad och ingående genomgång av deras verksamhet samt riskerna som finns ska jag träffa säljarna om några veckor och landat i att presentera en initial värdering/fingervisning på P/E 2-2,5.

Resultatet är även korrigerat utifrån kapitalbehov, ökade kostnader som uppstår gällande hyra/lokal samt hänsyn taget till tidigare års resultat som varit lägre. Samt den begränsade potentiella tillväxten med befintligt sortiment och generellt höga risken som finns gällande avtal med leverantör och obefintliga avtal med kunderna.

2 gillningar

Hur gick det? :slight_smile: Nyfiken!