Jag står inför ett jobbyte och planerar att säga upp mig under veckan för att istället gå vidare till ett konsultbolag. Eftersom jag inte har så många i min närhet att bolla med tänkte jag kasta ut en tråd här och höra om någon har erfarenheter eller insikter kring ett liknande upplägg.
Bakgrund
Jag är utvecklare på ett produktbolag där jag varit med från ett tidigt skede – nu drygt 7 år.
Lön idag: 53 000 kr/mån
Semester: 30 dagar
Jag äger även ca 5 % av bolaget, vilket jag får behålla även vid uppsägning.
Det nya erbjudandet
Konsultbolaget riktar sig till seniora utvecklare och har ett upplägg där man är anställd men disponerar 70 % av sitt fakturerade timbelopp. Resterande 30 % går till bolaget och täcker bl.a. försäljning, kundkontakt, kontor, AWs, konferenser m.m.
De kallar det för ett disponibelt löneutrymme, som du själv fördelar enligt egna preferenser. Exempel:
- Valfri månadslön
- Valfri mängd semester (beroende på uppdrag)
- Extra avsättning till tjänstepension
- Möjlighet till förmånsbil
- Egen utrustning (laptop, hörlurar etc.)
- Det som inte tas ut i lön sparas i en pott att använda senare (t.ex. extra semester)
Det är ens eget ansvar att avsätta pengar till semester + semestertillägg, men bolaget har bra stöd för att hjälpa till med detta.
Timpriser och exempelberäkning
Timpriset varierar mellan uppdrag, men jag har fått löfte om en lägstanivå på 850 kr/h (ibland upp mot 1200 kr/h).
Exempelberäkning vid 850 kr/h, 168 h/mån, 30 dagar semester/år och 5 000 kr/mån till tjänstepension:
| Timpris | 850 kr/h | |
|---|---|---|
| Fakturerat | 142 800 kr | |
| Tillgängligt för mig (70%) | 99 960 kr | |
| Uttagen lön (vid brytpunkten för statlig skatt) | 53 590 kr | |
| Möjlig maximal lön (utan sparande till pott) | 61 463 kr | |
| Sparande till pott (vid uttag på 53 590 kr/mån) | 11 745 kr/mån (→ ca 124 000 kr/år) |
Ovanstående kalkyl hade inneburit att om jag lägger mig på en uttagen lön precis vid brytpunkten för statlig inkomstskatt så sparas ca. 11745 kr/månaden till en “pott”, som i slutet av året hade landat på 124 167 kronor.
Det innebär en löneökning med ca 8 400 kr/mån jämfört med idag, trots högre pensionsavsättning (jag har idag ca 3 200 kr/mån).
Fördelar jag ser
- Högre lön → ökat låneutrymme (vi planerar att köpa hus i Stockholmsområdet)
- Flexibel pensionsavsättning → möjlighet att styra upp eget sparande
- Mer kontroll → t.ex. ta färre semesterdagar och istället ta ut föräldradagar med högre lön
Nackdelar / frågetecken
- Ingen uppdragsgaranti – Inget uppdrag = ingen lön. Jag har dock blivit försäkrad om att det är ovanligt och sällan långvarigt, och jag är i ett kompetensområde där efterfrågan är hög.
- “Pottpengarna” står still – Dvs. de genererar ingen ränta. Kanske bättre att ta ut dem som lön och placera själv?
Är det något jag missar?
Upplägget känns som ett tydligt ekonomiskt steg uppåt, men jag känner mig osäker på om jag har missat något fundamentalt, så jag tar tacksamt emot tankar kring hur man kan optimera ett sådant upplägg, eller om det är något jag inte tänkt på?
Om någon dessutom har erfarenhet av liknande upplägg så hör jag gärna dina tankar om det!
Tack!
Lite bakgrundsinfo
- 35 år
- Bor i BRF i Stockholm
- Planerar husköp med sambo
- Äger bil värd ca 200k (lånfri)