Arbeta som anställd "egenkonsult" inom IT

Jag står inför ett jobbyte och planerar att säga upp mig under veckan för att istället gå vidare till ett konsultbolag. Eftersom jag inte har så många i min närhet att bolla med tänkte jag kasta ut en tråd här och höra om någon har erfarenheter eller insikter kring ett liknande upplägg.

Bakgrund
Jag är utvecklare på ett produktbolag där jag varit med från ett tidigt skede – nu drygt 7 år.
Lön idag: 53 000 kr/mån
Semester: 30 dagar
Jag äger även ca 5 % av bolaget, vilket jag får behålla även vid uppsägning.

Det nya erbjudandet
Konsultbolaget riktar sig till seniora utvecklare och har ett upplägg där man är anställd men disponerar 70 % av sitt fakturerade timbelopp. Resterande 30 % går till bolaget och täcker bl.a. försäljning, kundkontakt, kontor, AWs, konferenser m.m.

De kallar det för ett disponibelt löneutrymme, som du själv fördelar enligt egna preferenser. Exempel:

• Valfri månadslön
  • Valfri mängd semester (beroende på uppdrag)
  • Extra avsättning till tjänstepension
  • Möjlighet till förmånsbil
  • Egen utrustning (laptop, hörlurar etc.)
  • Det som inte tas ut i lön sparas i en pott att använda senare (t.ex. extra semester)

Det är ens eget ansvar att avsätta pengar till semester + semestertillägg, men bolaget har bra stöd för att hjälpa till med detta.

Timpriser och exempelberäkning
Timpriset varierar mellan uppdrag, men jag har fått löfte om en lägstanivå på 850 kr/h (ibland upp mot 1200 kr/h).

Exempelberäkning vid 850 kr/h, 168 h/mån, 30 dagar semester/år och 5 000 kr/mån till tjänstepension:

Timpris 850 kr/h
Fakturerat 142 800 kr
Tillgängligt för mig (70%) 99 960 kr
Uttagen lön (vid brytpunkten för statlig skatt) 53 590 kr
Möjlig maximal lön (utan sparande till pott) 61 463 kr
Sparande till pott (vid uttag på 53 590 kr/mån) 11 745 kr/mån (→ ca 124 000 kr/år)

Ovanstående kalkyl hade inneburit att om jag lägger mig på en uttagen lön precis vid brytpunkten för statlig inkomstskatt så sparas ca. 11745 kr/månaden till en “pott”, som i slutet av året hade landat på 124 167 kronor.

Det innebär en löneökning med ca 8 400 kr/mån jämfört med idag, trots högre pensionsavsättning (jag har idag ca 3 200 kr/mån).

Fördelar jag ser

1. Högre lön → ökat låneutrymme (vi planerar att köpa hus i Stockholmsområdet)
  2. Flexibel pensionsavsättning → möjlighet att styra upp eget sparande
  3. Mer kontroll → t.ex. ta färre semesterdagar och istället ta ut föräldradagar med högre lön

Nackdelar / frågetecken

1. Ingen uppdragsgaranti – Inget uppdrag = ingen lön. Jag har dock blivit försäkrad om att det är ovanligt och sällan långvarigt, och jag är i ett kompetensområde där efterfrågan är hög.
  2. “Pottpengarna” står still – Dvs. de genererar ingen ränta. Kanske bättre att ta ut dem som lön och placera själv?

Är det något jag missar?

Upplägget känns som ett tydligt ekonomiskt steg uppåt, men jag känner mig osäker på om jag har missat något fundamentalt, så jag tar tacksamt emot tankar kring hur man kan optimera ett sådant upplägg, eller om det är något jag inte tänkt på?

Om någon dessutom har erfarenhet av liknande upplägg så hör jag gärna dina tankar om det!

Tack!

Lite bakgrundsinfo

• 35 år
  • Bor i BRF i Stockholm
  • Planerar husköp med sambo
  • Äger bil värd ca 200k (lånfri)
1 gillning

Så 30% av din tid jobbar du för någon annan, varför inte välja 0%? Är försäljning kontor etc värt det?

Kör själv eget sedan länge och det är såklart en frihet att kunna välja om man exempelvis ska ta ut en lön eller åka på en ”konferensresa”. Nu får du lite sådana fördelar att du kan spendera pengarna på saker istället för att skatta iväg dem på lån men en sak du missar är att du inte bygger lågskattat utdelningsutrymme i ett bolag du äger.

1 gillning

Jobbar själv på ett konsultbolag med liknande upplägg. Spontant så är 70% lågt, speciellt om du inte ens får en garantilön.
Jag gick in på 75% och har nu 77% plus en garantilön och konferensresor osv.
Vet att det finns bolag som kör 80/20 utan garantilön men med resor osv, har också varit i kontakt med bolag som kör 90/10 men då blir det inte resor osv. och ingen garantilön.

1 gillning

Tack för din input! Som småbarnsförälder och en som arbetat de senaste 7 åren på ett och samma produktbolag känns det inte lika enkelt att plötsligt bli egenföretagande konsult. Jag har inte nätverket eller tiden att försöka ragga kunder, så att någon gör det helt och hållet åt mig känns värt. Sen om det är värt 30% av min fakturerade tid är väl en annan fråga. Man kan vända på steken och fråga hur mycket folk går miste om när de är anställda överlag. Vanliga konsulters debiteringar ska ju också täcka upp för andra som inte debiterar lika mycket. I det här fallet behöver jag iaf. bara ta ansvar för mig själv.

Tack för input! Jag ska undersöka några fler bolag och se vad de erbjuder!

Jobbar oxå på ett bolag som har det upplägget du beskriver. 70/30.
Bor i Stockholm jag med.

Har heller inte tidigare varit konsult o inte riktigt vågat eller vet om jag vill vara helt egen.

Möter ofta argumentet om att dom tar för mycket, o visst är det mycket pengar som dom behåller. Men för min del så får jag saker jag mår bra av vilket gör det hela värt för min del.

1. Jag har fasta personer som jag kan bolla saker med.
  2. De är en fantastisk kultur på företaget som gör att jag känner mig otroligt uppskattad och får göra mycket kul utanför uppdraget
  3. Jag behöver inte oroa mig för sälj eller bokföring.

Allt i världen är inte % o pengar.

vill du kolla om det är samma företag som du vart i kontakt med så skriv ett dm.

Har du ingen lönegaranti tar du en stor tisk själv. Då är AW etc en smal tröst.

Ska du ta den risken själv så tycker jag du ska ta steget och bli helt egen med alla fördelar att driva eget bolag istället. En konsultförmedlare kan hjälpa dig med uppdrag för typ 5-10% emellan (allt går att förhandla)

Kör också eget och jämförde länge med bolag som kör 70/30. Försökte kolla i tråden men hittade inget om det så här är mina tips:

Det försvinner oftast mer tid per år än de dagar man är ledig. Sjuktid, vab, lämna bilen på service osv, så jag brukar räkna på att det totalt är 1600 timmar på ett år (motsvarar 10 icke-debiterbara veckor)

Om lönen tas från din pott, tas även arbetsgivaravgiften därifrån med? De 31,42% äter upp en del utrymme i potten så då är inte maxlönen riktigt lika hög.

Om jag räknar på en höft så ger 1600h med 850/h → 1.36M fakturerat per år, 952.000 till dig. Tjänstepensionen (på 5000/mån) skattas med 24,26%, så tar vi bort den är det 877.444 kvar per år.

Per månad blir då potten 73.120. Om man ska ta med arbetsgivaravgift (31,42%) så är maxlönen 55.638:-. Väljer man en lön på 53.590 i månaden så sparar man ca 2700 i potten. Därav att det kan vara värt att kolla var arbetsgivaravgiften dras från.

2 gillningar

Du kommer missa fler timmar än du tror på grund av saker som sjukdom, tandläkaren, klämdagar, kring jul och midsommar och så vidare.

Men som många säger är 70% i lägsta laget om du inte har en grundlön. Har du kommit ihåg att dra av arbetsgivaravgifterna?

Du kan gå direkt till Kvadrat och få 83/17.

Börjar med en disclaimer att jag är delägare i ett 80/20 företag (alphadev.se). Kolla gärna in räknesnurran för att få en ide om utfallet. Har inte kollat din uträkning i detalj, men i stora drag ser det rimligt ut. Men som sagt. Kolla arbetsgivaravgiften. Det är sannolikt du som betalar den.

Med det sagt låter det inte så fräscht att “lova” lägstapris.

I slutändan kan man tjäna lite mer om man är duktig att sälja sig själv, och har kontakter. Det som påverkar intjäningen mest kommer sannolikt att vara eventuell bänktid.

Lycka till!

Jag har hört allt från 70/30 till 85/15 med samma upplägg som du beskriver. Så jag vet inte varför man skulle vilja ta 70/30. De måste ju i så fall kunna lova uppdrag till väldigt höga priser annars går inte den kalkylen ihop.

Kör du eget får du ännu mer frihet, sannolikt större del av kakan, och skattemässiga fördelar.

Så länge du inte har småbarn eller ska skaffa barn skulle jag säga att det är rätt bra risk / reward med 70/30 fördelning. Kanske leder det till att du kan ta steget ytterligare och köra helt eget efter det?

Jag har själv inte gjort den resan men skulle vilja det.

Om barn är med i bilden tycker jag att det bättre bättre att byta jobb och förhandla upp lönen.

Kommer att försvinna många fakturerade timmar och dagar på vab och annat. Då är det riktigt skönt med en fast lön, även om vab ersättningen inte täcker så stor del av det man hade tjänat en vanlig arbetsdag.

2 gillningar

Nu tycker jag 30% är högt men man kan också så det som att man slipper all form av bokföring, deklarationer. Man får säljare som letar uppdrag och har kontakter/kontrakt man får del av etc.

Man betalar ju den delen av arvodet till någon annan men man får också en del tillbaka givet att företaget är seriöst.

Jag förstår att en vanlig anställning är trygg av den anledningen att man generellt sett inte blir av med uppdrag etc då och då. Men jag förstår inte riktigt argumentet kring VAB. Som konsult får du inget fakturerat men ersättning för vab. Som anställd får du ingen lön men ersättning för VAB. Och ersättningen för VAB kommer ju från försäkringskassan…?

2 gillningar

Många anställda har föräldralön. Täcker dels upp det som inte kommer från FK under brytpunkt och ffa täcker upp över brytpunkt.

Sedan påverkas ju utdelningen av att du inte kan fakturera givetvis. Men i det här fallet så påverkas istället det fakturerade beloppet (som 70/30 beräknas utifrån), frågan är om konsultbolaget tar den smällen enligt någon schablon? Jag vet inte hur det fungerar på just TS framtida arbetsgivare.

Menade mest att hannar TS en dag tappar han 6800 per dag i fakturerat belopp räknat på hans exempel på 850 per timme.

Max beloppet är 1260 per dag före skatt för vab oavsett om man tjänar mer.

Behöver man vabba väldigt mycket så kan kunder tröttna med och önska att få en kollega istället.

Så att just vabbandet kan skapa mycket mer stress vid en sånhär anställning.

Men absolut rent ekonomiskt lönar det sig ändå om han vabbar en vecka.

Under vinterhalvåret kan man få vabba väldigt mycket, själv 2 veckor totalt i januari med all sjuka som gick.

Hade blivit väldigt stressad av jobbet då om jag hade ett sånt upplägg.

Wow, tack för alla svar! Mycket att ta in och att fundera över!

Det här ser jag som ett stort plus! Jag värdesätter kultur och tycker det verkar vara stort fokus på det i bolaget överlag. Såklart betalar inte det räkningarna, men jag känner mig priviligierad att inte behöva ta det i sådan stor beaktning att jag skulle välja bort företagskultur som en faktor.

Jag har inte heller tid eller lust för sälj/bokföring etc. så det är något jag gärna tar emot mot en %-avgift.

Arbetsgivaravgiften dras därifrån, om jag uppfattat allting korrekt. Jag har fått uppdaterade siffror som indikerar att konsultuppdraget hade landat strax över 950:-/h i debitering, vilket hade givit en max uttagen bruttolön på 69,347:-/mån med 5000:-/mån pensionsavsättning och 30 dagar semester. Det hade i fickan givit mig drygt 8500 kr mer i månaden netto än vad jag har idag.

Såklart försvinner det en del med VAB och sjuktid, det är något jag hade missat så ska räkna på det lite mer - bra input!

Tack, jag ska spana in ert bolag också, kanske bokar in en kaffe! Jag antar att ni inte heller kör någon garantilön på något vis?

Jag har inte svårt för att sälja mig själv som utvecklare och konsult egentligen. Jag tror jag passar bra in i konsultrollen då jag både är social och utåtriktad, jag vet bara inte om jag har ork och tid att göra det nu. Jag har en 1.5-åring och snart en till på väg och där försvinner såklart en del av energin - så att ha ett konsultbolag i ryggen känns väldigt tryggt, oavsett garantilön. Håller med om att 800 kr i timmen inte är särskilt lockande, men fick som sagt ovan uppdaterat indikationspris på 980 kr/h för det uppdrag jag är aktuell för, vilket känns mer rimligt.

Tack för er input, barn är i högsta grad med i bilden, och de mest VAB-benägna förskoleåren har precis påbörjats. Eventuell föräldralön skulle jag ta ut från min “pott”, men det känns som att jag missar något här, för hur påverkar föräldralön VAB? Jag är lite inne på det som @meko skriver och undrar varför VAB är en så stor faktor i beslutet egentligen?

Det här köper jag verkligen kring VAB och konsultande. Stressfaktorn är definitivt något att ta in.

I övrigt verkar uppdraget väldigt spännande och att de har en intressant produkt som skulle passa mig väl, så om det faller är det nog inte pga. det iaf.

Tack än en gång för all input!

3 gillningar

Som sagt, jag vet inte hur en icke debiterbar dag påverkar ditt totala fakturerade belopp på det här bolaget. Det belopp som du får 70 % av. Kanske inte påverkas alls… men troligare någon form av garantilönenivå? Eller inkomstbortfall.

Föräldralön är inte aktuellt vid VAB - men är en föräldrafaktor, såg den inte i tråden innan. Det är främst en förmån som gör att man som anställd får lättare att ta ut föräldraledighet utan ångest ifall man tjänar mycket asymmetriskt. Bra för jämlikhet (om man uppskattar sådana incitament) men också för föräldraledigkassan om man ändå hade varit ledig. Kan göra skillnad uppåt 30-40 K/år.

Plockade fram min gamla budget för 2025 och jag kan tycka att det känns lite väl maffigt att ge bort 30% för overhead. I mitt fall skulle det handla om mer än 500 timmar arbetad tid per år!? Det är ganska så mycket tid att sitta på bänken och jaga nya uppdrag.

Tycker definitivt att du ska boka en kaffe så får du hela pitchen! Kul!

Just frågan kring vab kanske inte är så stor som jag tänkte först, även du vabbar mycket lönar det sig ekonomiskt med ditt nya upplägg.

Har själv inte vågat hoppa på samma spår, men har före detta kollegor som gått till ett liknande företag vilket verkar ha gått bra.

Skulle vara roligt om du uppdaterar tråden med hur det har gått sen! :blush:

1 gillning

Har jobbat under 80/20 i många år. Lönen och friheten är fantastisk med dessa modeller!

70/30 känns lite snålt tycker jag, speciellt om du arbetar i Stockholm. Jag bor i en mindre ort och bara här vet jag 4st konsultbolag som erbjuder 80/20, så det borde finnas minst lika många i Stockholm tycker jag :slight_smile: