Säljarna har gått med på en värdering på P/E 2,5 på innevarande års resultat, korrigerat för de ökade kostnaderna som uppstår kring lokal.
Ägarna kommer även vara kvar en längre tid, år 1, 5 dagar i veckan, år 2, 4 dagar i veckan etc. De kommer gå ner i lön, till marknadslöner, för att ha samma totala lönekostnad när jag börjar jobba i bolaget. samt eventuellt kapital behov till den löpande verksamheten kommer de stå för, ca 1 miljon, som ett lån till 0% ränta via deras holdingbolag.
Alla inventarier, truck, hyllsysten till lager osv får jag med i affären till 0kr i värde.
Så nu är det finansieringen kvar.
Ägarna kan tänka sig sälja 51-100% (så att jag har bestämmanderätten) till en början men vill gärna komma ur bolaget på ca 5 år.
Säljrevers undviker de helst men är det den enda lösningen finns det som alternativ.
Av olika anledningar ligger detta på is tills Jan/feb men ska då ta upp detta igen och första kontakt blir med deras befintliga bank som känner dem väl.
Finns det några för/nackdelar kring andelen av bolaget som jag förvärvar initialt?
Känner några som var i en liknande situation. Där kom de överens om att de gamla ägarna skulle få en viss summa i utdelning. När utdelningen var utbetald fick de nya ägarna bolaget. Det tog några år, men på så vis slapp de nya ägarna gå in med pengar och de gamla ägarna fick betalt.
Företag med mindre vinst kan ha för höga utgifter som äter upp vinsten å de åtgärdar dom med att typ permitera anställda… Å även med att inte återinvestera oxå… Finns flera åtgärder att få mer i vinst…
Värderingen av ett företag är inte bara vinsten, de är en viss del…
Här kommer en liten uppdatering om läget.
Jag har fått med en mer erfaren (och vid behov, kapitalstark) partner numera för att kunna sy ihop affären.
Vi kommer äga verksamheten 50/50 men jag kommer arbeta med den dagliga driften samtidigt som att han kommer agera rådgivare och arbeta strategiskt men finnas tillgänglig vid behov på 100% pga hans flexibilitet i det arbetet han gör just nu.
Föväntat resultat innevarande räkenskapsår 4,5 miljoner (slutar siste april)
Ny värdering på 5 miljoner
Säljrevers 2 miljoner
Så detta är en rejäl sänkning sedan initiala priset (deras revisor och bank är väldigt tydliga med att det är för billigt)
Förstår att ni kanske tänker att det är för billigt men säljarna är väldigt måna om att de vill sälja till någon som de känner, i detta fallet mig istället för att sälja till en okänd för det dubbla.
Förhoppningen är att kunna finansiera resterande 3 miljoner och sedan även få till en checkkredit på ca 1 miljon.
Övertagande datum är i dagsläget estimerat till början på augusti.
Har haft kontakt med ett antal storbanker såväl som DBT capital och det svänger mycket i det indikativa erbjudandet gällande både ränta och borgensåtagande.
Och vill helst inte gå i borgen men det verkar svårt att undvika.
Nästa vecka är förhoppningen att ha ett proforma bokslut på plats och kunna gå vidare i skarpt läge.
Något mer att ha i åtanke eller inte glömma i detta skedet?
All input är välkomnande!
Jag och min partner har träffat säljarna ett par gånger, gått igenom verksamheten tillsammans och även gått igenom avtalspunkter så som konkurrensklausul, amorteringsplan gällande säljrevers etc, för att säkerställa att när det formella avtalet finns på plats finns det inga överraskningar.
En revisor har även gjort en genomgång av bolaget.
Det går sakta men säkert framåt, bankerna är inte så snabba som man hade kunnat önska.
I skrivande stund har vi fått preliminärt ok från en bank än så länge och har fler bollar igång. För att de ska ge slutgiltigt beslut behöver de avtalet mellan säljare och köpare så vi har satt igång en jurist med det.
Spannet gällande ränta är 12-14% och amortering på 3-4 år, likviditeten klarar av detta med god marginal men kan ju vara intressant för någon annan att vet som kanske är i en liknande situation.
Förhoppningen är fortfarande övertagande början augusti, men tiden börjar rinna iväg. Dock finns det en flexibilitet från säljaren.
Ifall någon har input kring aktieägaravtal är all input välkommen.
Vi kommer äga bolaget 50/50 via respektive helägda holdingbolag men jag kommer vara delaktig i den dagliga driften medans min partner kommer vara den rådgivande och lägga ca 5-10% av sin tid, men mer i perioder vid behov.
Nackdelen - vilket ni kanske redan tänkt på - är att ingen av er får med något löneunderlag vid detta upplägget.
Du partner kommer antagligen inte ta tillräckligt med lön för att det ska spela någon roll. Men för dig kan det göra skillnad när det väl är dags för exit/utdelning.
Riktigt roligt med återkoppling, tack & lycka till!
Även om det suger, anlita riktiga jurister som går genom det med er. Kopiera inte och klistra ett aktieägaravtal (“SHA”) från nätet. För så länge man är överens behövs inte det och när det går åt helvete och det behövs, då behöver det vara vattentätt.
Då har det gått ett tag och affären är nu klar.
Så i början av 2025 börjar min resa som egen med allt vad det innebär, samt med de gamla ägarna kvar som anställda tills vidare.
Bankerna har inte varit så enkla att ha med att göra så det har faktiskt slutat med att 80% av köpesumman är säljrevers.
Nu har jag varit igång som egen i 2 månader, så är väl fortfarande i min smekmånad men tänkte att jag ändå ville uppdatera.
En fantastisk känsla på många sätt som jag varmt kan rekommendera såhär långt.
Jag jobbar fortfarande precis lika mycket som tidigare när jag var anställd, 45+ timmar i veckan men det är en känsla av frihet.
En stor fördel för mig har nog också varit att ta över en befintlig verksamhet, det finns pengar i kassan samt goda marginaler och jag kan få likvärdig lön som jag tidigare haft, från dag 1.
Dock mycket saker att få ordning på och lära sig i början kring ren admin (bank, försäkringar, pension etc), det ska man inte underskatta.