Hej. Jag sitter i en rätt bisarr situation både väldigt bra men också dålig på samma gång.
Jag har sen ungefär ett år tillbaka 3-4 betalningsanmärkningar som kommer försvinna om 2 år. Skulderna är betalade så har inget skuld saldo inte haft heller men fått utslag. Det rör sig om enskilda mål som jag ådrog mig efter slarv sommaren/hösten 2003 då jag levde upp mina sparpengar och tappade kontrollen. Som mest var skulderna uppe i 35-40.000 totalt.
Våren 2024 fick jag börja jobba hos min gamla bästa kompis företag som han startade för några år sen, och i höstas erbjöd han mig att bli delägare vilket jag såklart tackade ja till.
Företaget har gått bra och jag ska nu få vara med och få en del av bolagets aktieutdelning, vilket är helt fantastiskt då det är ett stort belopp, vi pratar 8 siffrigt plus ett par hundra tusen. Jag har aldrig och trodde aldrig jag skulle få en sån här möjlighet.
Detta kommer göra mig oberoende till viss grad, men hur är det med lån osv? Nu kommer jag ju ha ekonomin/kapitalet att köpa bil och ta tag i husdrömmen!
Hur ser banken på det? Jag kommer ju ha kapital att göra och betala detta, avkastningen på detta kommer räcka till räntor osv i många år. Men är det ändå kört när jag har dessa anmärkningar trots att jag har så stort kapital? Nån som vet eller vart i liknande sits?
Grattis! VIlken fin vändning du gjort. Fortsätt på den vägen.
Det enklaste är faktiskt att prata med banken eller testa ett av de beräkningsverktyg som finns online. Men… var beredd på att bankens syn är att sommaren 2023 var nyligen och att pengar på kontot inte är samma garanti som en inkomst är. Du visade ju s a s vad du gjorde med sparslantarna relativt nyss.
Banken brukar därför räkna på inkomst och anmärkningarna kan spela in, men kan också nedprioriteras om det är mindre saker. Men som sagt, fråga hos din bank och var beredd att visa din ekonomi för dem, om lånet är viktigt för dig.
Annars är det ju på samma sätt som med slarvet. Arton månader har gått och två år går fort de också.
Det är säkert många som varit där du varit. Men, den här utdelningen, är det låst i företaget eller har du fått ut det som utdelning? Om det är utdelat kan du ju använda detta till att sätta in en större handpenning i en bostad och därmed låna ett mindre belopp och då öppnas fler dörrar hos de olika bankerna.
“Shoppa runt” och förhör dig lite kring läget. Lycka till!
Jag kommer få det som utdelning i kontanta medel. & har öppnat konton osv och pratat med banken om placering. Men inte nämnt nåt om nåt lån ännu.
Jag har en tomt jag fick som gåva när jag fyllde 25, som jag tänkt bygga hus på. Värdet på tomten täcker kontantinsats på eventuella bolånet men har som sagt inte nämnt nåt om det då jag vart lite rädd att bli totalt avvisad.
Tänk på att det finns fler än en bank där ute. Fråga den du har nu till att börja med. Säg hur det är: -Jag har betalningsanmärkningar. De gäller slarv på 40 000 sommaren 2023 och allt är betalt. Nu har jag fast lön och fina siffror på kontot. Hur mycket kan jag låna för att bygga hus?
Men… du säger åttasiffrigt. Menar du det eller räknar du fel på nollorna i ivern? För har du fått ut tio miljoner eller mer så kan du ju helt enkelt skita i banken helt och hållet och bygga för de pengar du har.
Men då undrar jag huruvida du ens behöver oroa dig. Visst kan du be att få låna, men om de säger nej så är det ju ingen fara på taket. Bygg ditt hus ändå, om du nu inte ska bygga en värstingkåk förstås… vilket känns lite dumt och onödigt.
Tack! Kul med bra bemötande! Är överraskad över vilken positiv feedback jag fått här!! Så vänliga alla verkar!
Det är inget mega bygge, det får bli det som får plats på tomten, och har anlitat arkitekt men det blir en standard villa, men väldigt lyxigt för mig.
Jag bor i ett litet samhälle, på västkusten. Och har senaste tiden fått en hel del sura grannar osv på mig. Det sprider sig fort att det går bra för nån. Så dom har gått ihop sig ett gäng på 5-6 personer som försöker få mitt bygglov stoppat.
Många som ifrågasätter hur det kan gå så bra, vartifrån pengar kommer osv.
Det är en illusion! Nej, skämt åsido, det är som du också skriver för många andra som har en fis på tvären på andra ställen, då är det roligare att peppa varandra här inne.
Då tycker jag du ska ta och boka ett banksnack och höra dig för. Hellre ett svar än inbillad negativ återkoppling.
Drygt… Men det finns ju anledning att man söker bygglov och anledning att man kan överklaga och sedan får ansvarig på kommunen avgöra detta efter regelboken.
Jaja, man kan inte påverka andra om de inte vill glädjas med en. Avundsjuka och jantelag lider de nog mest av själva.
Jag håller en tumme för en smidig tillståndsprocess och bra banksamtal.
men om du får 12M nu är det slut sen…låter som företaget lever vidare och du fortfarande är delägare. . .och du bor i en småstad så 12M borde räcka till hus och levende även om du inte jobbar kvar. .jobbar du kvar som delägare låter det som du är “klar” på den ekonomiska sidan o aldrig behöver ta en krona i lån
När får du den utdelningen? Jag ser inte riktigt vad behovet av ett lån i närtid skulle vara, bilen kan du köpa cash och lägg resten av utdelningen på högräntekonton i två år tills anmärkningarna är borta, då kan du ta tag i husprojektet med helt andra låneförutsättningar.
Sverige har platt kapitalskatt på utdelning som är 30% i nästan alla fall. Det finns 3:12 regler som kan få ner skatten, men vid stora belopp så blir det en liten del i sammanhanget.
Det har jag faktiskt inget direkt svar på ännu. Men jag har en duktig revisor som lovat hjälpa mig med sånt. Det är väldigt nytt för mig. Det mesta jag haft på kontot nån gång på en och samma gång var drygt 200.000 som jag fått ärva när min pappa dog.
Tack återigen för all feedback! I veckan som kommer ska jag försöka boka in ett bankmöte! Får återkomma framöver när jag förhoppningsvis har bra nyheter!!