Hur mycket köpte du in dig i företaget för när du blev delägare förra året? Det låter som att du betalat väldigt lite eller ingenting alls, rätt?
Antingen var företaget värt åttasiffrigt när du blev delägare förra året, vilket betyder att de tre andra delägarna medvetet gav dig ett åttasiffrigt belopp. Är de andra delägarna sjukt generösa eller pågår det nåt skumt?
Alternativt var företaget värt en spottstyver när du blev delägare. Det betyder att de andra delägarna antingen inte såg den gigantiska vinsten komma under hösten, eller är de sjukt generösa. Vilken bransch kan gå från lågt värde ena året till 48 MSEK i utdelning året efter?
Jag fattar ingenting. Ligger det en hund begraven eller har du vänner som frivilligt skänker dig 12 MSEK?
Om aktierna i bolaget köptes till lägre än marknadspris kommer det troligtvis anses vara förtäckt lön och behöva beskattas av både bolag och mottagare.
TS äger alltså 25% av bolaget nu? Är de 48M efter bolagsskatt? Är hela summan utdelningsbar?
Som ägare av fåmånsbolag så kommer också en stor del av utdelningen beskattas som inkomst då jag antar att TS inte har något stort 3:12 utrymme?
Det är ju en tillräckligt stor summa för att fundera på hur man kan göra det effektivt.
Dom har varit lönsamma den dag 1. Började i mars 2020 precis när covid slog till. Det är ett e-handels bolag med fokus på artiklar som skyddshandskar handsprit osv och säljer mest till kommuner och landsting.
Vad det var värt när jag kom in vet jag ej. Men ja jag har inte betalt nånting för att bli delägare.
Det här är också vinster sparade sen tidigare år och inte bara från förra året.
Hej och grattis till en mycket bra start på din entreprenörsresa!
Dock låter det som att du äger aktierna i ert fåmansbolag privat och inte genom ett holdingbolag, korrekt? I sådana fall, som @JANBANAN nämner ovan, så bör du ta i beaktning att det lär bli en hel del skatt att betala nästkommande år, snabbt räknat nedan (även om den missar att beskattningen hoppar ner till 30% för beloppet över knappa 7 miljoner, då dessa räknas som kapitalinkomst):
Enligt SKV, takbelopp för beskattning av utdelning som inkomst av tjänst (55%)
Inkomståret 2025. 7 254 000
Sedan är det ju stor risk att värdet för aktierna du också fick anses vara inkomst av tjänst. Skatteverkets linje är att man inte ger något till någon som inte är en närmaste familj utan att det är ersättning för något. Får man då aktier i ett bolag man jobbar i så kommer de anse att man får det som ersättning för arbetet i bolaget (lön). Då ska bolaget betala arbetsgivaravgifter och du inkomstskatt för motsvarande marknadsvärde av bolaget.
Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med en välrenommerad skattejurist omedelbart.
Stämmer in i det andra säger, bra jobbat, vilken vändning!
Jag hade gjort så här om jag var i din sits gällande huset.
Bygg huset och betala hantverkare/husleverantör kontant.
Vänta ut betalningsanmärkningarna.
Om du sen 2028 känner att du behöver frigöra kapital så tar du in en mäklare som gör en skriftlig värdering av huset och tar sedan ett banklån på 60% av värdet.
Har du tur så är värderingen högre än vad det kostade dig att bygga huset.
Eventuellt lån just nu skulle inte vara ett bolån utan ett byggnadskreditiv eftersom att inget hus existerar i dagsläget. Jag har ingen egen erfarenhet av det men har fått intrycket att bankerna är hårdare med bedömningen av byggnadskreditiv än bolån. Detta är varför jag tänker att du bygger först och lånar senare.
Tyvärr har jag inga tips gällande avundsjuka grannar och bygglovet.