Hjälp med marknadsvärde på småbolag (onoterat)

Det är det all litteratur säger. Eller snarare, de övervärderar tills en rådgivare berättar hur det faktiskt fungerar.

I detta fall så har nuvarande ägare dock inte startat bolaget utan köpt det för 14 år sedan.

1 gillning

Nu blev det ju inget den här gången, men jag har haft liknande “naivitet” som du. Säger inte att jag kan något, men några saker som dämpade naiviteten lite var:

1. Worst case. Jag träffade en i 50-årsåldern som slitit ett decennium för att betala av skulderna från ett konkursbo. Han hade tagit över en sportaffär som sedan gått omkull. Lite svårt att hitta personer som delar med sig av sådana misslyckanden. Rejäla summor och mycket energi och livstid går upp i rök. Man kan väl likna det vid en bolånetorsk, fast värre om det är mer uppoffringar inblandat. Beror såklart på hur du garderar dig och finansierar köpet.

2. Risk kontra timlön. Jag började jämföra chansen att lyckas med hur hårt man måste jobba som egenföretagare. Kolla upp statistik kring hur många små onoterade bolag som generellt finns kvar efter några år. Kvoten eller successraten är inte jättebra. Jämför risken med en traditionell anställning - inte bara lönen. Du kan använda egen data om du får tag i det för just din branch. Det var ett sätt för mig att kvantifiera risken.

3. Säkerhetsmariginal. Buffets favoritbok Intelligent investor verkar handla om säkerhetsmariginaler. Efter att ha bedömt priset så dra av 30% om du är nybörjare. Mer om du är väldigt oerfaren och mindre om du är erfaren och känner till branchen väl. Ett billigt sätt att bygga erfarenhet är ju att värdera en massa bolag och se vad priset landar på i praktiken. Då kan du se hur träffsäker du är. Perspektivet påminner om Sun Tzus sägning “Den som känner till både sin egen och motståndarens förmåga förlorar aldrig ett slag” i Art of War. Du verkar sitta i nästan motsatt situation.

Hur stor skillnad var det på din och säljarens prisidé?

Inspirerande hur du samlar på dig och delar med dig av erfarenheter!

2 gillningar

Hej Amsepamse,

Jag har ett par bolag jag gärna skulle vilja sälja till dig.

Mvh,
Ingenalls

3 gillningar

Tack för att du delar med dig. Angående din punk 2 så misstänker jag den tar med bolag från start. Detta är ett bolag som funnits sedan 1990 (registrerades då, vet ej hur aktivt det var), som nuvarande ägare köpte slutet 2011 och som varit konsekvent “lönsamt”, även om man kan diskutera hur nuvarande ägare valt att allokera kapitalet.

Skillnaden mellan min och säljarens prisidé… Jag hade ett väldigt stort spann, 2-4 MSEK, med ett “basvärde” (Enterprise Value) som på 2,5 MSEK. Detta basvärde var baserat på 640k rörelseresultat (2, 3 och 5-årssnittet var alla ungefär samma) * 4-ish multipel. Detta är inte ett bolag som är välskött i min mening och därför inte förtjänar 5x multipel. Även 4 är lite högt, men jag såg potential. Så angående intervallet. Det var i huvudsak styrt av lagret och krävde DD. Föregående ägare klarade sig alldeles utmärkt med ett lager ~2,8-3,5 MSEK med samma / lite högre omsättning, vilket också verkar vara ungefär mer “rätt” för braschen, relativt omsättningen. 2024 års lager var 6,5 MSEK. Hur mitt pris skulle flytta sig i intervallet beror på hur mycket av de där 3 MSEK överlager kan frigöras, d.v.s, hur mycket är, A/B/C/D-lager. Ju mer som kan frigöras, desto högre pris, men inte 1:1 för jag måste göra jobbet. Detta var Cash Free, Debt Free (CFDF).

När jag frågade om prisbild så fick jag en utbildning i hur man prissätter, skrivet på ett sätt som var “the only way” att prissätta bolag. 5-7 multipel användes (vilket inte är korrekt för småbolag om du frågar mig / författare / många), och lager som var värt 7+ MSEK (vilket är irrelevant om det behövs för att driva bolaget, och är det inte rätt storlek för bolaget så ska priset justeras därefter) och jag misstänker personen använde 2024 års rörelseresultat (ingen seriöst köpare tittar på enbart senaste året; snitt och / eller jämkning), så det landade på ~7,5 MSEK. Och det var inte CFDF. Jag hade explicit frågat “vilket pris och är det exklusive skulder och kassa, eller tänker ni att köparen tar över finansieringen?”, på vilket svaret var “Köper man aktierna så övertar man allt med ull och hår så att säga. Då är det vid tidpunkten både kassa och skulder, avtal mm och de respektive saldon de har.”. Man kan göra så. Men kan man också göra på andra sätt. Och 5-7 multipel är absolut inte rätt om skulder och kassa ingår, speciellt inte när kassa är 0 och skulder är … icke-0.

Så, rätt stor skillnad.

Jag svarade kort att vi hade väldigt olika syn på hur man värderar ett sådant bolag och tackade för mig. Fick ett svar att “Ett förvärv där man får tillbaka investeringen på 5-6 år är väl inte onormalt på nått sätt.”, vilket är matte som inte alls går ihop med priset på 7,5 MSEK även om man köper kontant (ingen ränta ta hand om). Och det ingick också lite utbildning i att man kan amortera köpeskillingen med utdelning. Och att man har jobb där man tar lön. o.s.v.

Vi är inte överens.

1 gillning

Hörru. Kön börjar här borta.

1 gillning

Hur stort var eget kapital samt obeskattad reserv?

Känns som att det ändå fanns en del tillgångar som kunde bytas mot cash?

Eget kapital 3 098 493 kr
Obeskattade reserver 0 kr

Kul och inspirerande tråd. Vissa saker måste man bara göra, det dyker inte upp hur många tillfällen som helst i livet, även om det inte blev något denna gången.

En sak vill jag bara skicka med, och det är försöka få en uppfattning om de anställda. Som småföretagare är man extremt beroende av att de anställda fungerar. När jag gjorde det här för snart 20 år sen så blev jag förvånad över hur lätt det mesta kring företagande var. Mycket jobb, men ingenting var direkt svårt utom en sak: allt som har med anställningar att göra. Att hitta folk, kunna bedöma folk, och framför allt, att försöka följa extremt ologiska och tillkrånglade regelverk kring anställningar och kollektivavtal. Man tror att det räcker att vara en schysst och generös arbetsgivare, men reglerna kring anställningar i Sverige upplevde jag som en mardröm.

2 gillningar

Lärdomen är då att teoriboken inte är mycket värd i verkliga affärer…