Hej,
Jag undrar om det är någon som har program för att göra analys på aktier typ för köp sälj i excel
Hej Mikael,
Vad för typ av analyser är du ute efter att göra?
Tänker du dig någon form av DCF-analys? ![]()
Om du är ute efter att endast få fram olika nyckeltal så rekommenderar jag dig sidan börsdata.se som är ett fantastiskt verktyg för båda FA samt TA ![]()
Hej Mikael,
Jag screenar, sorterar och rangordnar bolag i Excel
Vad är det för typ av analys du söker?
Mvh
André Granström
hej jag tänkte att man kunde se köpsignal och sälj
Det beror ju vad man ser som en köp/säljsignal
Gäller ju att bestämma sig för hur detta ska se ut, innan man kan få ut något
Vissa tittar på teknisk analys i olika former, andra fundamental analys i form av bolagsinformation, andra tittar på båda, en del kikar bara på köp & säljrekommendationer från analytiker 
Min process är 80-90% fundamental analys, men med en sista rangordning efter bolagens momentum (pristrend)
skulle man få titta på din mall och se hur den ser ut
Hej Mikael,
Nej tyvärr visar jag den inte offentligt längre, vill inte få konkurrens bland dem bolag jag hittar 
Har även fått bud på att köpa strategin, då kan jag inte dela den fritt
/André
Finns diverse tjänster, lättast är Börsdata.se
Erbjuder både fundamental och teknisk data för en stor del av marknaden
kan du inte berätta hur du gör hur man räknar ut om de är sälj eller köp tar du data från börsdata typ tar du ner hela large cap
Tar ner data för hela svenska börsen inklusive First North, Spotlight & NGM SME (är mycket på dem mindre bolagen, dem är oftast underanalyserade och generellt sett mycket billigare i förhållande till tillväxt, marginal etc.)
Avseende hur jag “räknar”, så börjar jag med att sålla bort bolag med röda flaggor, så som stor periodisering, för snabb tillgångstillväxt, positiv nettoemission av aktier etc.
Sen kikar jag på Värde: Jag letar efter bolag som värderas lågt i förhållande till deras förmåga att växa och hålla marginaler, både avseende kassaflöden och vinster. Sållar bort en majoritet av bolagen.
Sen kikar jag på Kvalitet: Här tittar jag på fundamental utveckling och andra signaler såsom att insiders netto-köper. Har en lägsta nivå som är acceptabel, resten åker ut.
Till sist sorterar jag på ett kvalitetsjusterat Momentum-mått (läs forskningsartikeln Frog in the Pan).
skall jag lägga dom i olika flikar i exel hur ser man om värdet är lågt hur får man röda flaggor i exel
Olika flikar blir tunghanterat, lättare att hålla all data i en ensam tabell, lättare att göra jämförelser då med
Gällande resten så gäller det att lära sig bolagsanalys, då ramlar allt på plats
Generellt handlar det om att sortera och sålla, då du kan enkelt sortera efter storleken på diverse nyckeltal i tabeller i excel. Men som sagt, du måste först lära dig hur du gör det för hand, så du inte räknar bort dig i Excel.
det här är data jag kan få ner
Bolagsnamn
Sorted by company ascending
Info
Rapport
Info
Aktiekurs
Info
Tid
Kursutveck.
Utveck. 1d
Direktav.
Senaste
P/E
Senaste
P/S
Senaste
P/B
är det det jag behöver det var så många flikar på bördata
är inne på själva screener och där kan jag ladda ner till exel är det rätt
Tycker personligen att det är för lite information, och ska du göra bolagsanalyser så bör du nog uppgradera till åtminstone premium på börsdata.se. Dock spelar det ingen roll hur mycket data du får tag i om du inte kan tolka den, så börja med att lära dig hur kvantitativa strategier fungerar. Rekommenderar att läsa följande böcker, sorterade efter svårighetsgrad, med första boken som lättaste att ta till sig:
The Little Book that Beats the Market av Greenblatt
Millenial Money av O’Shaugnessy
High Returns from Low Risk av Van Vliet
Your Complete Guide to Factor Investing av Swedroe
How to pick Quality Shares av Oakley
Quantitative Value av Gray & Carsisle
Quantitative Momentum av Gray & Vogel
What Works on Wall Street av O’Shaugnessy
Financial Shenanigans av Schilit
Quantitative Strategies for achieving alpha av Tortoriello
Equity Smart Beta and Factor Investing for Practitioners av Ghayur et al.
The Handbook of Equity Market Anomalies av Zacks
Quantitative Equity Portfolio Management av Chincarini & Kim
Jag använder export-funktionen, inte direkt från screenern
Går att få ut fler nyckeltal så
nu står jag terminal kan sen klicka på export men får bara kursutveckling hoppa du kan hjälpa mig
ät rätt ny på dessa saker men man pratar om pe tal att man kan kolla på dessa
klickade på nyckeltal då fick jag andra värden