Screeningverktyg

Hej!

Ni som direktinvesterar i aktier -hur gör ni för att screena marknaden på bolag och sortera på olika nyckeltal, branscher m.m.
Just nu skulle jag t.ex. vilja ta fram alla gruvbolag som bryter guld och titta på deras nyckeltal innan jag gräver vidare i årsredovisningar m.m.
Jag har testat marketscreener.com men där finns ju inga vettiga siffror utan bara staplar i olika färger. Rörigt oxå.
Och även historiskt data vore intressant. Tex P/E för Apple genom åren osv.

Har du kollat Börsdata:

Sedan finns ju hitta kursvinnare samt Infront som man kan köp via Avanza men det kostar flera hundra i månaden.

2 gillningar

Exakt den sidan jag också hade rekommenderat och som jag använder själv, fungerar utmärkt och är väldigt bra på att uppdatera sina siffror.

Sen så får man inte allt där gratis utan måste betala för vissa delar av deras tjänst, men håller man på mycket med aktier så hade jag absolut sagt att de är värt att betala för tjänsten.

2 gillningar

999 kr! Den blir det inte…

För den som sätter ihop en screener på egen hand kan jag varmt tipsa om Nordnets möjlighet att exportera CSV-data där tickers medföljer. Blev besviken när jag först tittade på Avanza utan framgång. Givetvis får man själv uppdatera listorna manuellt, kanske någon gång i halvåret eller vad man tycker passar.

Du kan prenumerera på Simply Wall St genom Avanza. 99 kr/månad:

1 gillning

Kör med Börsdata själv, dock bara för Norden. Vet inte hur bra/komplett datan är för resten av världen; kör en mix av två fonder för det mesta och har en “lekhink” för nordiska aktier + ett fåtal tyska/franska.