Genomsnittlig årsavkastning på Avanza?

Har sparat på Avanza i ca 10 år nu. Finns det något sätt att se sin genomsnittliga årsavkastning? Hittar inte det bland analysverktygen.

Tror inte det finns men du har totalavkastningen sedan start, så därifrån kan du ju räkna ut det, t.ex 80% på 6.5 år således 1.8^(1/6.5) = 9.4% i årsavkastning

4 gillningar

Man kan också jämföra med Avanzianens snitt. Gör man bättre än Avanzianens snitt över tid, gör man en bra jobb :slight_smile:

:wave: :axe:

Nu var det egen snittavkastning över tid som gällde.:slight_smile:

Jag är ganska säker på att man brukade kunna se CAGR någonstans. Det är det måttet du är ute efter. Förmodligen bara på datorversionen av webbplatsen.

1 gillning

Gå in på ISK/depå i appen, välj fliken “konto” och välj sedan “analys” under grafen. Under nyckeltal finns genomsnittlig årsavkastning.

4 gillningar

CAGR finns längst ner på sidan “Min ekonomi” → “Innehav” på storwebben.

2 gillningar

1 gillning

Yes, men jag tror bara med inloggning i datoren inte mobilen.
De visar:

• Årsavkastning (CAGR)
  • Sharpekvot
  • Standardavvikelse

Det är bra att hålla koll på alla dessa siffror

1 gillning

Tack!!! Där var den. Hade exakt 7,00% genomsnittlig årsavkastning sedan jag började spara, exakt vad man kunde räkna med kanske.

1 gillning

Tänk på att det är nominell CAGR som visas på Avanza och de flesta andra ställen. När Jan pratar 7% så är det reellt.

Så den 7% du ser är ett par procentenheter lägre än Jans.

Det som står under sparmål tror jag inte stämmer, den är helt off mot vad jag har i CAGR enligt Avanza.

Jag tror majoriteten av Avanzianerna är ett gäng soffliggare med lite fonder eller nån utdelningsaktie. Inget jag skulle jämföra mig med.

1 gillning

Absolut, men tänk också att om man underpresterar Avanzianerna, gör man säkert ett dålig jobb :wink: Har inte kollat, men finns säkert aktiv förvaltat fonder som underpresterar Avanzianerna.

1 gillning

Framförallt har Avanzianerna förmodligen en viss del blandfonder och räntepapper.

10 gillningar

Imponerande avkastning i år. Kan du avslöja något om din strategi?

1 gillning

Stämmer inte alls om man kollar statistiken på Avanza. När hållbara fonder gick ner som mest vad det fortfarande 10x mer som hade Handelsbanken Hållbar Energi än t.ex. Storebrand Global All Countries (billigaste fonden för MSCI ACWI).

Och gällande aktier hade SAS och Norwegian 10x fler ägare än Apple.

Idag har Fingerprint fortfarande fler ägare än Berkshire och Alphabet och Meta

Jag har flyttat mina investeringar från ett ISK till ett annat för några år sedan. Det tog ett tag att hitta var man hittar CAGR för samkörning av de båda kontona. Men det ligger under Min ekonomi: Innehav. Sen bockar man i vilka konton man vill se för. Sen scrollar man till botten av sidan.

1 gillning

Om jag skulle gissa: mycket home bias och Svenska/Nordiska/Europeiska och försvarsaktier :slight_smile:

1 gillning

Jag använder mig av momentumstrategi. Rider på trender.

2 gillningar