Men kan man lita på att den stämmer. Även om jag gör bra ifrån mig på fonder så är jag ingen sån med insider information som lägger ner tid var dag för att byta fonder
Det får man väl anta att den gör. Har för mig att den sammanställer samtliga dina konton i jämförelsen.
Dock kan jag tycka det är lite smalt att enbart mäta mot 30 största bolagen i Sverige och Usa. Kan tycka att MSCi World Index vore lämpligt att ha med i jämförelsen också.
Avanza har dock iofs grova problem med sin TWR-uträkning. Jag har exempelvis ett depåkonto som jag aldrig ägt värdepapper på utan som enbart får in likvider och som sedan förs vidare till andra konton och investeras där.
De gör inte “värderingen” och “insättningen” och “uttaget” vid samma tidpunkt, så du kan t.ex., få in likvider, och sedan föra över dem till ett annat konto, och sedan kör de sin formel där de konstaterar att du satt in pengar, men det tycks inte vara så mycket pengar du har på kontot som du satte in, och således har du gått back. Observera åter igen att det aldrig varit något investerat på kontot och det inte finns en faktisk förlust, bara röda procentsatser.
Att det inte blir +/- 100% är att det ligger några ören kvar på kontot som inte syns i skärmdumpen nedan pga avrundning. Detta är alltså ett konto som har ett värde på 0kr (avrundat) och som gått -67.19% på ett år, men det är +/- 0kr. Det har skett tre gånger på detta konto senaste 12 månaderna. Hur detta slår på konton med tillgångar är svårare att kontrollräkna, och lika så dess inverkan på totala procentsatser för kontot. Men lita på Avanzas procentsatser hade jag inte gjort.
Är väl att räkna ut utvecklingen själv för att stämma av, men det stämmer för det mesta. (Avanza verkar dock förvånande ofta ha problem med sin IT…). Men framförallt varför man slår Avanzian-snittet nedan…
Nja OMXS30, DJ USA och snittet på Avanza som köper aktier har en sak gemensamt, deras uppgång är utan utdelningar.
En person som investerar i indexfonder där utdelningar återinvesteras kommer alltid prestera mycket bättre än någon som inte räknar med utdelningar.
Du borde alltså istället jämföra med LF global index t.ex. som gick upp ungefär 4% i januari, du var bättre än den också! Men det är mer rättvist att jämföra med.
Har bytt från kapital till isk för mindre än 4 år sedan. Men med tanke på de fonder jag har ligger jag 120-130% på 5 år. Lf global är faktiskt min sämsta när det gäller uppgång
Jo fonder i SEK har absolut fått en skjuts av att SEK gått ner i värde men även amerikanska indexfonder och ETFer är upp 80% på fem år, precis som de svenska.
Hej.
Är ny på investeringar i fonder (pensionär nu så tänkte bli försiktig)
Läste regler för fonder och blev lite fundersam.
“Värdet” snges vid försäljning efter 1 år och 5 år.
Kostnad angavs till ca 8 resp. 3,5 % !!
På Avanza anges värdet dag för dag utan kostnader vid försäljning vilket i så fall borde lösas.
Innebär detta att man måste ha uppgång på 8% + på 1 år för att gå jämt ut vid försäljning ?
Är det detta som gör att alla föreslår lågavgiftsfonder ? Är det alltid låga köp/säljkostnader på dessa fonder ?
Om mina tankar stämmer är det ju nästan kriminellt stora provisioner till fondbolagen utan att de tar någon risk.
Aldrig hör det du säger. Men om tex lf global har en avgift på 0,20% och avanza avgift på 0,10%. Så dras det automatiskt från fonden. Så står det plus 10% på dina investeringar så är det det som gäller. Det som ej är med räknat är skatten på isk. Vilket är lite över 1% av ditt totala värde. Både insättning och avkastning. Det kommer som restskatt på deklarationen om avgiften är högre än vad du skulle få tillbaka
För att de räknar uppgången i folks investeringar, blandat aktier och fonder, därför blir det väldigt missvisande. Vissa aktier har ju inte utdelning i januari så är ju omöjligt att räkna med de då, fast de räknar inte med utdelningar alls utan bara folks avkastning på deras portföljer.
Du kan ju skriva ett meddelande och fråga Avanza ifall du inte tror mig.
De kan förklara det hela. När det övelag är dåligt på börsen är jag ibland bland de sämsta. Det kan vara som du sa om utdelning eftersom jag är 100% fonder