Tjena, jag har avanza zero och avanza global, uppdelat 50/50 ungefär, ändå så är min avkastning i januari betydligt sämre än index, hur kommer det sig? Borde inte de prestera mer likt index än så?
Mäts alla i samma valuta?
DJ USA i bilden visas tyvärr i USD (fel av Avanza). Den går därför inte att jämföra med de andra som visas i SEK.
Omräknat till SEK gick USA ungefär -2% i januari.
Globalt index gick mer än -3% minus i SEK.
Du måste alltså jämföra med rätt index, och i samma valuta, för att det ska visa rätt.
Tack för förklaringen ![]()
Nån som vet ens varför Avanza jämfört mot det indexet? Billigare att hämta data eller? Det finns ju liksom inte ens nån indexfond som följer det indexet..?
Ja, det känns som stor okunnighet från Avanza, som varje månad skapar stor förvirring. De använder det indexet även i toppbården på sidan för att visa daglig utveckling.
De borde verkligen fixa det på ”Din månad” åtm, för det är nog många kunder som blir lurade.
Att jämföra utveckling av instrument i olika valutor borde de verkligen veta bättre än att göra.
Irriterande att det vad jag förstår även är olika eftersläp. Dvs vill man jämföra två olika indexfonder där den ena är avanzas så kommer den sistnämnda i min erfarenhet släpa efter en dag extra. Ringde och klagade men de hade 0 intresse av att åtgärda det. Nu 3-4 år sen och själv har jag tappat intresset av att jämföra på dagsbasis.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Fondportfölj för långsiktigt sparand
Har gnällt på den för flera år sen men de har inte tagit till sig. Det handlar om snålhet. Dumsnålhet.