Varför svag utveckling i maj månad

Jag förstår inte riktigt varför min fondfördelning förlorade i maj. Tycker att jag mest har bara Sverige och USA, som båda gick rätt bra. Till skillnad från mitt ISK. Någon som har en hypotes?

De två indexen du ser i grafiken ovan är dåliga representanter för marknadsvikt i Sverige samt USA.

Därför avviker de.

5 gillningar

Valutaeffekter. Kronan har stärkts mot dollarn med ca 3% och mot euron med ca 2% under maj månad, vilket drar ner uppgångarna på alla aktier du äger som är noterade i de valutorna.

Exempel: den första maj kostade en dollar 10,86 kronor. Du köper aktier för 100 kronor, dvs 9,20 dollar den första maj. Den sista maj kostade en dollar 10,53 kronor. Du säljer dina aktier, som har gått plus minus noll, och får tillbaka 9,2 * 10,53 = 96,88 kronor. Du har gått back drygt 3% trots att aktiernas värde i dollar är oförändrat.

När kronan ökar i värde relativt andra valutor så minskar alltså värdet i kronor på investeringar noterade i de andra valutorna.

7 gillningar

Köper att det kan skilja lite, trodde dock inte att jag skulle få en så stor avvikelse från DJ USA genom att köra LF Global Index + HB Index. Målet är ju såklart att ligga brett. Vad tror du saknas (eller borde bort) för att närma mig?

Varför vill du följa DJI? Prisviktat (ej marknadsviktat) index av de 30 största bolagen på NYSE.

Avanza global/LF global index har ju bara de en mycket bättre amerikansk bredd än DJI.

Att du inte ska titta på DJI.

5 gillningar

DJ Index på Avanza redovisas i USD. Skillnaden beror i mycket stor grad på att kronan är starkare. Du jämför mot fel index (eftersom Avanza trycker upp fel index i ansiktet på dig). Avanza erbjuder tyvärr inget USA-index mätt i SEK.

5 gillningar

Det du borde jämföra med är indexet MSCI World som dina globala indexfonder följer. Det indexet gick ungefär +3% i maj, men eftersom det är typ 70% USA så har en väldigt stor del av den uppgången försvunnit för oss som räknar i kronor, pga valutaeffekterna som jag var inne på ovan.

1 gillning

Du bör ta hela ”min månad” funktionen med en nypa salt. Avanza själva skriver om det i sista fliken.

En månad, vad gör en månad egentligen? På 5-30 år

Det som ”min månad” gör är att en del sparare kan drabbas av känslan att man ligger efter i avkastning eller att man har ”fel” allokering än andra och därmed känner sig tvingad att ta mer risk eller ändra sin allokering.
Funktionen håller sparare aktiva och intresserade = mer pengar åt Avanza i form av courtage etc.

Denna månad försvann avkastningen i en globalfond pga att kronan stärktes mot USD och EUR.

Andra månader t ex under 2022 var effekten tvärtom. Men dom minns man kanske inte nu.

Zooma ut och jämför på minst 1 år är mitt tips.

3 gillningar

Du får tänka på att NAV för fonder i regel sätts baserat på de kurser som gäller under eftermiddagen, och inte slutkurserna den dagen. Om börsen alltså steg senare under dagen den 31:a maj så kom det inte med i fondens utveckling under maj.

Motsvarande gällde förstås i början av perioden, om börsen föll i slutet av dagen den sista april som kommer det med i fondens resultat för maj.

Dessa skillnader för de tcå dagarna skulle förstås kunna påverka med ett par procent, men jag har inte kollat upp om så var fallet för maj månad. Bara en potentiell förklaring.

Notera att denna effekt påverkar på samma sätt i alla tidsperspektiv, men om det var normala börsdagar i början och i slutet av perioden bör det inte påverka med mer än ett par procent.

Tack för svaren! Jag inser att det landar i samma fråga som jag hittar flera trådar om i forumet, nämligen specifikt hur faktorer/verktyg i just Avanza-appen påverkar (vilka index som finns tillgängliga för jämförelse, valutaeffekter, huruvida utdelningar räknas in etc.).

Verkar inte lätt att få en bra bild av huruvida jag gjort rimliga fondval eller om jag tappar gentemot världsekonomin. Finns det något sätt? Hittar inte att jag kan jämföra med MSCI World Index (eller AWI):

Ja det finns många faktorer som spelar in och om man ser på graferna som Avanza visar startar de tyvärr inte ens alltid på 0% för samtliga fonder eller index du jämför. Trist att Avanza inte gör ett bättre jobb här.

Min fråga och denna tråd är helt enkelt samma fråga som denna tråd, fast med omvänd effekt:

Länkar för att man ska kunna läsa mer om detta.

Bästa sättet på Avanza att jämföra med ett index är att jämföra med en fond i SEK som följer det indexet och har lågt tracking-error. Då blir det rätt med valutorna.

Jag jämför med Storebrand all countries.

1 gillning

Jämför med t.ex Dnb global indeks eller Storebrand Global all countries beroende på om du inkluderar tillväxtmarknader eller inte.

1 gillning

Jag brukar jämföra med fonden Storebrand Global All-Countries. Den är tillräckligt nära MSCI ACWI.

1 gillning