Verktyg för att se utvecklingen för en aktie mellan två datum?

Hej,

Generellt så tycker jag börsen börjar kännas övervärderad och skulle vilja hitta bra defensiva investeringar. Något jag inte har lyckats hitta är en tjänst där man kan söka fram kursutvecklingen för samtliga aktier mellan två datum. T.ex. 2020-02-01 - 2020-05-01 för att se vilka aktier som klarade sig bäst under Corona kraschen.
Är det någon som har tips på en tjänst där man kan göra den typen av utsökningar?

Stort tack på förhand!

Välkommen till forumet! :blush:

Jag tror att de flesta av oss använder t.ex. Avanza eller en tjänst som Börsdata. Sedan finns det ju även sajter som t.ex. Tradingview.

Tack så mycket och stort tack för ert arbete att göra investeringar lättförståeligt för alla :slightly_smiling_face:.

Kan man verkligen på de sajter verkligen söka fram vilka aktier som har haft bäst utveckling mellan två specifika datum? Tycker endast det ser ut som tidsperiod från idag, men får titta lite mer ordentligt.

Vad är anledningen till att du vill göra det? :thinking:

Du får gärna utveckla dina tankar så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Hej,

Min tanke är att kunna se vilka typer av företag som har lyckats stå emot en större generell börskrasch bäst. T.ex titta på vad som hände under de senaste 3 större nedgångarna och kunna dra slutsatser.

Det finns ju en hel del information om vilka sektorer som är defensiva osv., men jag vill gärna ha fakta och kunna göra mina egna analyser.

Som alla kloka personer säger så ska man inte lyssna alltför mycket på andras råd utan göra sina egna analyser :slightly_smiling_face:

Sen är det såklart inte så enkelt att man inte bara kan titta på historien. Räntor och ekonomiska stimulanser har varit extrema de senaste åren, men kommer nog sakta gå tillbaka till mer rimliga nivåer

Även om du hittar dessa och kan identifiera en statistisk signifikant siffra. Så kommer priset på aktien idag redan avspegla detta, eftersom det är information tillgänglig för marknaden. Därmed så behöver det inte betyda att det är en bra investering, utan blir bara mindre avkastning och mindre risk. Vilket du kan få med att investera mindre pengar och ha mer på sparkonto.

Marknaden är oerhört duktig på att prissätta risk. Du måste vara bättre än den handlande kapitalviktade snittaktören för att slå index. Majoriteten av all handel med värdepapper sker av proffs med oerhörda analysresurser och kompetens.

3 gillningar

Och även de lyckas ändå inte. Jag tyckte förra årets siffra med att Stockholmsbörsen har 409 bolag och av dessa gick 198 back… Väl värt att reflektera över.

2 gillningar

Jag jobbar för tillfället som konsult på en högre position på en av de större mäklarfirmorna i Sverige och har därmed relativt bra insikt i marknaden.
Jag kan genom våra tjänster få den information jag eftersöker, men funderar på om motsvarande tjänst finns för privatpersoner.

Mitt syfte med frågan är inte angående om mitt antagande om investeringen är rätt eller fel, utan var jag kan hitta information om det data jag eftersöker.

1 gillning

Jag tror att börsdata kommer lösa ditt problem. :+1::slightly_smiling_face:

Tack, har pro abonnemang hos dem men inte lyckats få fram den informationen. Men får se det som en gyllene möjlighet att utveckla en tjänst för det som förhoppningsvis uppskattad av fler :slightly_smiling_face:

Uppskattar verkligen ditt engagemang Jan, det är unikt :muscle:

1 gillning

Tack. Nu var det ett tag sedan jag använde börsdata. Men kan man inte dra ner historik på alla bolag och sedan testa själv i excel?

Alternativt blir det ju att köra en Bloombergterminal eller någon annan av proffsverktygen. Men de är dyra så in i h-e. :flushed:

Pingar in @Andre_Granstrom om han vet.

Specifika datum blir svårt, men in på Ken French’s hemsida, så hittar du månatlig data som sträcker sig tillbaka till 1928 för diverse portföljsammansättningar :slight_smile:

Vad är det? :joy:

En felstavning xD Hade för mig att jag hört talas om en databas som hette det, men visade sig vara nåt helt annat. Ska rota runt i dem böcker jag kan ha snappat upp det

EDIT: @janbolmeson hittade! CRSP är “The Center for Research in Security Prices”

1 gillning

Funkar det inte med specifika datum i Börsdatas API? Tänker då på de metoder som finns under StockPrices.

2 gillningar

Både Blackrock, AQR och många forskare har gjort studier på vilka faktorer eller karaktärsdrag hos bolag som klarat sig bäst under en marknadskrasch. Jag skulle kolla lite där, då det kan va vanskligt att kika på specifika bolag som klarat sig bäst, inte säkert att dem uttrycker samma karaktärsdag i framtiden. Generellt brukar större, mer lönsamma bolag klara sig bättre. Oftast klarar sig value bättre än growth, men inte alltid. Momentum brukar total-reverseras, och det är inte ovanligt att det som gick bäst innan en krasch går sämst under själva kraschen.

Det blir generellt mer fokus på balansräkningen, så bolag med höga skulder i förhållande till eget kapital, sitt resultat eller hög räntekostnad i förhållande till EBIT brukar straffas väldigt hårt när marknaden är orolig för ekonomin.

2 gillningar

Det är möjligt, jag har faktiskt inte använt deras API tidigare :slight_smile:

Bör vara:

/v{version}/instruments/stockprices/date

isådanfall

1 gillning

Vi kör bland annnat Bloomberg terminalen och får kurser från millistream, men som privatperson så ska du ha rejält med kapital för att det ska vara värt med de tjänsterna. Börsdata bör ha den information jag eftersöker men exponerar den inte för tillfället, så bör höra av mig till dem och se om det tycker det är en bra idé.

1 gillning

Datat finns, men inte lättillgängligt. Du kan få ut data-serier med dagskurser för varje bolag, men måste ta hem dem manuellt om du inte kan använda API:n. Det finns med i filen du får ut när du exporterar bolagsdata från ett bolag, inte från stora screenern.

2 gillningar

Och måste bara tillägga vad sjukt kul det är med ett så här hjälpsamt forum :grin::muscle::sun_with_face:

4 gillningar