Jag vill starta en portfölj för global trendföljning (asset allocation) som ska komplettera min kvantitativa aktieportfölj, för att hålla nere risk och volatilitet. Just nu använder jag börsdata.se för att följa enskilda bolags nyckeltal och kursutveckling på rullande 3, 6 och 12 månader.
Det vill jag nu även göra för olika aktieindex, råvaror och obligationer. Syftet är att investera i de värdepapper som har relativt bäst sammansatt momentum över 3,6,12 månader.
Börsdata.se tillhandahåller siffror för allt utom svenska obligationer och korta räntepapper. Är det någon som vet var jag kan hitta det?
Intressant! Låter väldigt likt strategin som förespråkas av Börslabbet, har du fått inspiration därifrån?
Börslabbet använder vanliga indexfonder för trendföljningen, vad jag har förstått. Är dock inte medlem, så kan inte se vilka fonder som är utvalda.
För korta svenska räntepapper skulle dock t.ex. AMF Räntefond Kort kunna användas, och för svenska obligationer t.ex. AMF Räntefond Lång, Storebrand Obligation, eller Captor Iris beroende på vilken löptid/kreditkvalitet du är ute efter.
Jag har absolut koll på Börslabbets tjänst Vi har väldigt liknande metoder.
Jag kan ha varit otydlig men det är inte värdepapperna jag är ute efter. Jag vill bara kunna se en sammanställning för alla tillgångars kursutveckling under 3, 6 och 12 månaders sikt. Jag kan ju gå in och undersöka det för varje enskild indexfond på t ex Avanza, räkna ihop sammansatt kursutveckling, och sen jämföra alla fonder med varandra
–men det är väldigt manuellt och tidskrävande.
Är helt enkelt ute efter att dra ut den här typen av tabell (exempelsiffror):
S&P 500 +5 % genomsnittlig kursutveckling
OMXS30 -2 %
Småbolag Sverige -3 %
Aktier Japan +12 %
Guld + 3 %
Svenska obligationer +1 %
Svenska korta statsräntor - 2 %
Det går att ta fram allt ovanstående på börsdata.se utom punkt 6-7. De har amerikanska långräntor, men amerikanska räntefonder finns inte att investera i på Avanza (bortsett från en enstaka dyr fond).
Det är kanske jag som missuppfattar något isåfall, men varför göra det så komplicerat? Jag menade att du skulle kunna använda exv. utvecklingen av AMF Kort som proxy för korta svenska räntor. Det kommer inte bli någon signifikant skillnad mot att räkna ihop ett snitt för alla svenska korträntefonder som finns, så du behöver bara göra det för en fond.
Absolut, men då måste jag oavsett räkna ihop genomsnittlig utveckling för alla fonder jag använder som proxy, sammanställa dem och jämföra med varandra. Det tar väl inte mer än 10 minuter förvisso.
Hade bara varit trevligt att kunna få det automatiserat på samma sätt som jag kan få för aktiekurser genom Börsdatas API.
Jaja, 10 minuter manuellt arbete en gång i månaden kan jag väl acceptera!