När "ser" man rätt fondkurs egentligen?

Har Swedbank ISK och när jag kollar nu på morgonen så ser det ut som dom Svenska index gått upp motsvarande gårdagens uppgång men dom globala ser inte ut att gå upp alls
Så när på dygnet är egentligen fondernas värde “rätt”?

1 gillning

Fondkursen kallas för NAV. Den exakta kursen står på notan som du får efter att du köpt eller sålt fonden. NAV är en sammanräkning av hela fondens innehav och skulder. Många fonder brukar vänta tills efter att börserna har stängt med att räkna ihop NAV eftersom de ska sammanställa den handel som har skett i fonden.

Det är viktigt att veta att man alltid köper fonder på ett okänt NAV. Det är först när handeln för dagen är slut som fonden vet hur många andelar just du har betalat för.

Varje fond uppdaterar NAV själva. Vissa är snabbare än andra. Sverigefonder uppdaterar oftast innan globalfonderna eftersom Stockholmsbörsen stänger tidigare än börserna i USA.

Fond-i-fond uppdaterar ofta ännu senare eftersom de måste ha in NAV från underliggande fonder innan de kan räkna ut sitt eget NAV. Förut var Avanza Global en matarfond. Då uppdaterade de oftast sitt NAV med 2-3 dagar fördröjning.

12 gillningar

Utöver det fantastiska svar du redan fått så skulle jag bara vilja tillägga:

Det enklaste sättet att hantera situationen (och rimligt i vardagen) är att inte följa utvecklingen dag för dag.

3 gillningar

Utöver tidigare nämnda saker så tillägger jag: det är svårt att jämföra ett svenskt index med en fond som innehåller helt annan marknad, är noterad i USD och visas i SEK. Dagskursen till SEK kan svänga mer vissa dagar än själva fondernas NAV.

3 gillningar

Men-men, vad ska man dååå göra?! :scream: :crazy_face:

haha så är det ju…men lite kul att följa och jag är nära nästa milstolpe så vill se när siffrorna “hoppar över denna milstolpe” :wink:

2 gillningar

Så det finns ingen bra tid där värdet på fonderna “stämmer” . .men på typ söndagar borde väl värdena vara skapligt “ikapp” ?

Nix, tyvärr… på söndagen är det normalt eftersläpning ändå. Sverigefonderna t o m torsdag och global t o m onsdag, typ. Har du tur är någon uppdaterad t o m fredag (typ Spiltan är väl snabb tror jag), men vissa får du först framåt tisdag.

Aldrig får man vara riktigt glad. :wink:

p.s. Jag är så sifferanal att jag uppdaterar den gångna månaden den 2-3 i månaden efter, så allt rör den sista bankdagen i månaden.

1 gillning

Haha , så detta betyder ju att man aldrig faktiskt EXAKT vet hur mycket pengar man har. . .lite oroande insikt för ett kontrollfreak som mig :wink:

1 gillning

Du vet ju bara hur mycket pengar du har efter du har sålt av ditt innehav och säljordern har behandlats. Det är alltså ännu längre in i ”ovetandet” än när du försöker se aktuellt värde på innehavet….

Ge upp. Släpp det. Ta en promenad. Du vet ju på ett ungefär.

4 gillningar

Det går om du har ETF:er, även kända som börshandlade fonder. Men då åker man på courtage och valutaväxling. Alltid är det något…

3 gillningar

Har börjat månadsspara i SPYI. Förutom att den är (väl) typ det mest marknadsviktade man kan hitta så kan man när man är sysslolös följa kursen i realtid. Vilket är exakt lika givande som att titta på färg som torkar.

4 gillningar

Kul att du frågar, hade precis tänkt att fråga exakt samma sak. DJ World har gått upp 1.5% igår. Mina GLobalfonder är uppdaterade idag, dvs visar ur mkt de gick upp igår och de har endast gått upp 0.3. Vafan?

Tänk på att många index visas i andra valutor också. Avanza har till exempel det problemet. Om du går in på en fond som handlas i SEK och lägger till DJ World i diagrammet på Avanza så får du ändå indexet i USD. Det går ju inte att jämföra då. Helt meningslöst.

1 gillning

Som @emilv säger så är USD procent inte samma som SEK procent. Valutorna ändrar relativ kurs vilket också betyder att indexen ändrar relativ förändring beroende på valuta.

Ett index kan gå upp 10% mätt i USD en dag och samma dag samma index gå upp 0% i SEK. Helt enkelt för under samma dag ändrades SEK/USD kursen.

1 gillning

Som en som använder svenska kronor i sin vardag tycker jag det är vettigt att det är vad som visas. Jag misstänker att bankerna tänkt i liknande banor.

Problemet är att indexen visas inte i SEK procent utan deras respektive valuta. I många fall USD procent.

Så en fond kan se ut att ha en annan utveckling än sitt index. Även om det är samma utveckling men mätt i olika valutors procent.

2 gillningar

Jo, jag fattade… Jag menar dock att de avkastade kronorna är de som räknas.

Jag mår dåligt av valutor varför kan man inte redovisa allt i SEK på en svensk bank.

Jamen det är ju det som gör det helt meningslöst av bankerna att rita in ett index i USD procent i en graf över en fond i SEK procent.

Det är som att säga att det är varmare med 100 grader Fahrenheit än 50 grader Celcius. Det är ju dumheter.

4 gillningar