Är rätt vanligt med global. Tex lf global kan ibland inte visa hur det gått på 3-4 dagar. Ibland 2 dagar. Ibland 3. Ej mellan fredag och torsdag.
Är egentligen konstigt. Det följer inget fast mönster
Är rätt vanligt med global. Tex lf global kan ibland inte visa hur det gått på 3-4 dagar. Ibland 2 dagar. Ibland 3. Ej mellan fredag och torsdag.
Är egentligen konstigt. Det följer inget fast mönster
Mina fonders dagsvärden stämmer inte överens med andelar och senaste kurs, så antar att det släpar.
Då jag vill kunna se rätt värde och inte behöva in i banken längre så kör jag nu Google sheets där den hämtar kurserna automatiskt och uppdaterar.
För att få det att stämma har jag justerat ner antal andelar en smula för att värdet ska stämma exakt då detta är det intressanta. Sen vilken dags kurs det egentligen är eller om värdet faktiskt är uppdaterat mot absolut senaste kurs är strunt samma när det uppenbarligen ändå släpar, så länge man är så nära sanningen som möjligt om aktuellt värde.
Problemet nu är att när månadsspar dras nästa gång så antar jag att andelarna inte kommer stämma igen, så i värsta fall får det bli att justera om andelarna igen, så kan man åtminstone följa i en månad bara genom att besöka kalkylbladet.
Om bankerna bara kunde vara effektivare på att läsa in senaste kurs och uppdatera fondvärden omedelbart…
Snabb uppföljning: imorse vid inloggning på bank så har DNB global Emerging Markets fått nytt dagsvärdet mot igår kväll.
En ökning på ca 0.85% mot förra värdet.
Hittar ingen fondkurs som exakt matchar det, 6-7 februari finns en uppgång på 0.89% tror jag enligt LF, 11-12 februari en uppgång på 1.00%, så det känns som att allt bara släpar ganska rejält.
Blir således svårt hur man än gör att försöka få det att stämma exakt i Google sheets, eftersom mina antal andelar inte heller stämde från början med dagsvärdet inne på banken.
Eller så släpar det bara extremt…
Jag ska undersöka lite mer mot senaste dagarnas kurser. Lite frustrerande bara när man vill göra nåt så enkelt som att få kurserna och värdet uppdaterat automatiskt i Google sheets och det felar…
Med så mycket teknik idag 2025 borde bankerna kunna uppdatera snabbt, men känns som fondkurser ska skickas med brev som kommer fram om 2-3 dagar som någon sen öppnar och matar in ny kurs…
DNB är väl sämst i klassen gällande uppdateringar.
Ja, lite sega speciellt EM.
Jag ska undersöka lite kurser senaste dagarna och se om nåt stämmer någorlunda… blir som sagt svårt att få det stämma exakt med det jag ser i banken eftersom värdet inte verkar uppdateras så fort heller.
(LF bank)
Nåväl, får nog nöja mig med att vara hyfsat nära rätt siffror om jag ska enbart kika i Google sheets istället för att behöva logga in i banken. Tanken är koll 1 gång i månaden så får man en hum om utveckling.
Gjorde en större omfördelning på mitt ISK för några dagar sen och det ser ut som jag faktiskt lyckades missa gårdagen. . .som då gick ner -1,82%
Men sån tur kan man väl inte ha…men det ser ut som jag “stod utanför börsen” just den dagen.
Jag lyckades få till mitt Google sheet så att jag alltid har dagsfärska siffror där när kurserna uppdateras på fonderna. Efter lite grävande har jag märkt att värdet inne på Internetbanken släpar, tar 2-3 dagar för värdet att stämma, således släpar det alltid efter och kommer troligen nästan aldrig stämma exakt med den fondkurs man ser…
Har dragit in både privatspar, premiepension och tjänstepension i kalkylen och uppdateras frekvent. Väldigt smidigt att kunna valutaomvandla också då jag har Blackrock Finans i en del av PPM, som handlas i USD.
Hojta i DM om du vill ha ett liknande upplägg för färska siffror ![]()