Hejsan!
Jag vill hjälpa min pappa som är 70 år. Han har länge sparat i Swedbank Robur Allemansfond Komplett, men där är risken lite för hög. Han vill nog inte riskera att de tappars mycket i värde vid en nedgång på börsen. Han tror han behöver pengarna inom 5 år. Jag tänkte flytta pengarna till lysa med 50/50 i fördelning. Är det klokt? Hans bank säger att han måste beskatta 30% om han flyttar pengarna, stämmer det?
Sitter pengarna i ett ISK eller på ett klassiskt aktie/fond konto? Om det är det senare så är det 30% skatt på vinsten.
Sen brukar man säga att man bör ha mer än fem år tills man behöver pengarna om de ska vara på börsen. Det har med statistik och odds att göra, då det ofta behövs ett par år för återhämtning vid en krasch, ibland längre.
Så kan vara riskabelt att ha 50/50 med så kort sparhorisont. Men beror också på om hela beloppet behövs på dag ett om fem år.
Han kommer att få skatta på vinsten vid försäljning då allemansfonden troligtvis ligger på vanligt fondkonto. Med tanke på att det är allemansfond kan nog uppgången vara mer än 400% och i så fall kan schablonmetoden användas vilket ger lägre skatt på vinsten än 30%.
Förmodligen ligger fondinnehavet på ett VP konto eller AF konto. Det betyder reavinstskatt på 30% vid försäljning. Dock finns en schlablonberäkning för reavinsten som förmodligen blir lägre än den faktiska reavinsten. Blir ca 24% av totalbeloppet.
Dessa pengar behöver din far betala in själv till skatteverket runt februari.
Lysa kan vara ett vettigt alternativ men 50/50 låter lite väl hög risk för den horisonten och situationen.
Betyder detta alltså att jag typ undviker beskattningen? . Just nu är det 100 aktieexponering och pappa kan ev behöva en stor summa plötsligt inom de kommande 2-4 åren.
Allt gott! Elise
Skatten måste betalas oavsett, men säg att ni säljer för 100K nu, då måste ni avsätta 30K för skatten på skattekontot senast 2026 februari för att slippa ränta på skatteskulden. I det här fallet bör ni använda schablonmetoden som många har skrivit för att få ned vinstskatten. Vi har ju ingen spåkula, men ska pengarna användas inom ett par år så är det bankkonto som gäller. Börsen kan ju falla 30% på några dagar som vi såg den här våren.
Jag vet inte hur Swedbanks system fungerar, men gissar att då troligen Usa delen saknas för de fonder med Usa i, så kanske de helt enkelt avvaktar med alla fonder.
Systemet kanske läggs in en gång per handelsdygn, för alla. Känns inte orimligt.
Swedbanks fonder har faktiskt varit bra uppdaterade. T.o.m hälften av mina paniksälj i fredags har gått igenom så nu kan jag inte ångra dem längre. Ok, kan närma mig ett steg mot din upplevelse av oacceptabelt. Hoppas de löser det snabbt och smidigt. Mvh Newbie
Även om man bryr sig eller inte, så behöver inte fonder vaktas. Om man ändå inte tänkt agera på hur dagens kurs, så ser jag ingen mening med att titta.
Finns roligare nöjen än grafer, som RT till exempel.