Om man tittar på innehaven i en räntefond, borde man inte då kunna få fram exakt förväntad avkastning, givet att räntemarknaden “står still”?
Saknar verkligen detta, att se vad den förväntade avkastningen är på ett ungefär.
Självklart kommer detta att ändras om marknadsräntorna ändras, men just i detta tillfälle givet dess innehav och nuvarande marknadsränta?
Förstår att det är svårare för HY fonder där de underliggande innehaven faktiskt kan gå i konkurs, men för de flesta räntefonder borde kreditrisken vara väldigt liten.
Du har ju historiken för fonderna. Där ser du ganska väl vad som är rimligt att förvänta sig. Det är bara att bortse från “hacken”. Normalt köper och säljer fonder tillgångar. Det är inte som i många aktiefonder där man sitter och håller på samma innehav år ut och år in.
Förstår inte riktigt hur jag ska kunna göra det utifrån historiken. “Hacken” sker ju varje dag när räntemarknaden ändras. Hur menar du att jag skulle kunna se förväntad avkastning på AMF räntefond mix givet dess historik?
På Spiltan räntefond Sverige så gör du i alla fall så här. Logga in på fonden, gå till senaste månadsrapport, gå till Nycketal. Där ser du förväntad förräntningstakt på 1 år.
Grymt, det är precis det nyckeltalet jag letade efter. Konstigt att inte det redovisas som standar på t.ex. Avanza och liknande. Gör ju att det blir väldigt mycket enklare att jämföra olika fonder.
Kanske Yield to Maturity är nyckeltalet du letar efter?
Brukar stå i månadsrapporter från fondbolaget och om de rapporterar till MorningStar.se så finns det ibland under ”portfölj” om du söker upp fonden där.
Ja, verkar kallas lite olika, hittade “Yield” som riskmått när jag kollade AMF räntefond, så antar att det är den. Trist att man måste in i månadsrapporterna för att se detta
Vi gör estimeringar som de som jag tror ni söker. Men det är väldigt pilligt och kräver åtkomst till data från någon av de större dataleverantörerna.
Det vi tycker man kan göra är ett mått såsom du skriver @Buspojken är om allt “står still”. Samtidigt som man skall veta att man som bäst kan använda det som ett mått att jämföra olika räntealternativ. Det är definitivt ingen prognos.
Löpande inflationsutveckling anser jag att man kan lämna utanför, för i slutändan så påverkar inflationen värdet på pengar lika mycket oavsett om man har hållit dem i aktier eller räntor under tiden. Av marknaden i räntekurvor inprisade inflationsförväntningar kan man också ta för givna om man väljer en rimligt kort investeringshorisont för sin jämförelse (se mer nedan).
Och som du också skriver så är det viktigt att man förstår att indatat från marknadspriser aldrig är justerade för konkurssannolikheter. Och därför skall man också vara försiktig med att jämföra alternativ som är från olika kreditklasser, t.ex. investment grade mot high yield.
För alla sådana här estimeringar skall man först bestämma vilken investeringshorisont man vill titta på. Vi använder nästan uteslutande 1 år. Det här tillåter oss att t.ex. jämföra en 2 år lång obligation med en 5 år lång obligation. Om 1 år så kommer vi att ha fått obligationens yield, och om alla räntor har stått still så kommer vi att sälja obligationen till ett pris framräknat från den 1 år kortare yielden. Så vår 2-års obligation prisas då som en 1-årig obligation och vår 5-års obligation prisas som en 4-årig obligation.
Effekten av att inköpspriset inte är samma som försäljningspriset i slutet av vår investeringshorisont brukar kallas rull eller rolldown. Den totala förväntade avkastning är alltså yield + rull.
Vi gör också egna estimeringar dels för att kunna attribuera risk och resultat från kreditspread respektive “ren” ränterisk. Vår definition av det senare är swapräntor eftersom vi handlar dem säkerställt mot ett centralt clearinghus. Det finns för oss därmed minimal kreditrisk i dem.
I vår metod så räknar vi fram yield & rull från underliggande swapräntor med samma löptid och valuta som placeringsalternativets genomsnittliga duration och valutafördelning. Och sedan tittar vi på ETF:er med motsvarande kreditkvalitet för att få fram en residual av yield + rull från kreditspreaden i portföljen.
Vidare gör vi dem för att vi vill räkna med kostnaden för valutasäkring för att konsistent kunna jämföra alternativ i olika valutor.
Jag har exempel på hur vi gör men på grund av våra regelefterlevnadskrav så var jag tvungen att ta bort det. Vid ett senare tillfälle kan jag försöka utveckla resonemanget lite utförligare. Men nu blir det först lite ledigt för midsommarfirande!
Morningstar brukade ha snitträntan på räntefonders innehav. Tyvärr tror jag det försvann i omdesignen för något år sedan, men jag är inte helt säker. Se om du hittar något där, antagligen under “Portfölj”.