Johannah Englundh , morningstars redaktör, har presenterat den svenska morningstars (?) syn på bästa fonder. Det är
Sverige - Aktiespararnas Direktavkastning
Sverige småbolag - Cliens Småbolag
Norden - XACT Norden
Global - Schroder Global Sustainable Growth
Blandfond - Sensor Sverige Select
Det här är fonder som nästan aldrig nämns på det här forumet. Vad ser Johannah Englundh som forumet inte ser?
Har inga synpunkter då jag byter fonder ganska ofta, dvs det blir meningslöst att utse “bästa fonder” då detta varierar över tid. Tror inte att jag ägt någon av dessa fonder förutom Aktiespararnas Direktavkastning kortvarigt men det är nog några år sedan.
Speciellt denna tycker jag är intressant. Jag har följt dem via sitt månadsbrev ett tag för det är intressant att se hur de tänker.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att man år 2023 vinner bästa fond i princip bara genom att ha konstruerat ett jämförelse index där man hämtar performance bonus på 20% bara genom att följa marknaden och ta betydligt högre risk med andras pengar.
Deras jämförelse index är 50% statsräntor (OMRX T-bill) och 50% breda Stockholms börsen (SIXRX) när man
Har en mycket koncentrerad aktieportfölj dvs tar högre risk
Har mycket högre risk i räntedelen med företagsräntor (jämfört med statsräntor)
I snitt igger med 65-70% aktieandel (utom i krascher då de drar ner den) dvs också ta högre risk än 50/50 jämförelse indexet
Klart man slår sitt index och kan mjölka sin performance bonus så gott som hela tiden. Sensor Fonder AB har en fond, tre anställda, en nettovinst på 10 Mkr plus löner som anställda uppbär (som inte rapporteras på Allabolag.se). En liten guldgruva helt enkelt.
Kanske ännu mer anmärkningsvärt att man vunnit kategorien 4 av 6 senaste åren när man kunde uppnått samma eller bättre resultat med 65% Sverige index fond och 35% Spiltan Sverige ränta (Företagsobligationer) till lägre kostnad och sannolikt lägre risk eftersom dessa fonder är betydligt bredare.
En gåta som får mig att undra hur det står till inom svensk finansindustri
Kanske några för @janbolmeson att bjuda in som gäster? Uppenbarligen enligt MorningStar framgångsrika aktiva förvaltare som tajmar marknaden. Eller?
Ja, man kan undra varför inte finansmedia gör dessa jämförelser och ställer frågorna till förvaltarna. Kan det bero på att de är reklamfinansierade av samma firmor?
Efter en (reklam) artikel om Sensor fonden i en populär kanal för finansmedia hos en bankaktör som säger sig vara där för småsparare av en välrenommerad journalist så kontaktade jag personen med argumenten ovan.
Svaret jag fick var att Senor hade gett högre avkastning än Swedbank Access Mix med 0.2% avgift.
Problemet med den jämförelsen är att Swedbank Mix faktiskt ligger med 50/50 aktier/räntor medan Sensor ligger med 65-70% aktier och såklart får högre avkastning över tid. Swedbank varianten tar enligt min uppskattning också lägre risk på räntedelen med högre kreditkvalitet.
Att den välrenommerade journalisten inte ens reflekterade över detta tolkar jag som att personen inte ville göra det. Kunskapen måste helt enkelt ha funnits där
Ja det verkar så. De har ju som jämförelseindex 50/50 aktier/räntor. Kanske som en täckmantel, men kör mestadels 60-70% aktier. Då är det ganska lätt att slå sitt index i en tjurmarknad (senaste 10 åren).
Dessa jämförelser blir ju ändå värdelösa för de tittar på kort historik. Ge fonderna minst 20 år, så kommer det mesta blottas…
Men låt den välrenommerade journalisten blunda.
”In the land of the blind, the one-eyed man is king”
Nu gör du det enkelt för dig. Aktiespararnas fond är en index-fond med liten volatilitet. Är du medlem i Aktiespararna får du dessutom extra låg avgift.
De fonder hon anger är en blandning av index- och icke-index där hon uppenbarligen hittar något positivt som detta forum inte ser. Vad kan det vara?
Den viktiga frågan är: Vad ser hon som detta forum inte ser?