Jag har en tänkt investeringsstrategi där jag ska blanda ett fast månadssparande med poster i olika aktier, i första hand på Stockholmsbörsen. Jag tänker mig i första hand utdelningsaktier i hyggligt stabila bolag. Det finns en rad olika kanaler där man får mer eller mindre underbyggda tips och analyser om köplägen, sammanfattningar av rapporter och sådana saker. Vissa av kanalerna kostar något och andra är gratis. Min fundering är nu vilka kanaler som är mest relevanta för det här ändamålet. Jag vill alltså helst undvika tips om olika “mirakelaktier”. Det kan säkert finnas guldkorn även där men jag vill inte behöva bevaka kursrörelser på daglig basis.
Avanzas placera och Swedbanks aktiellt är två hyggligt vettiga ställen att hitta sådana här tips på. Vilka fler kan vara bra? Jag tänker att det också vore roligt med poddar att lyssna på som komplement till texter att läsa. Min avsikt är inte primärt att bokstavligt tro på allt som skrivs/sägs utan mer att få ett inflöde av bolag att kika närmare på själv.
Jag minns att Börsdata var något jag hade tillgång till när jag läste på universitetet. Jag använde det aktivt då under IT-yran och brände mig också på slutet. Jag funderar på om det kan gå att hitta gratis tillgång till Börsdata i någon form idag. Jag tänker främst på bibliotek, universitet och liknande men det kan ju finnas någon variant som jag missat.
Om jag ska använda det mer “ordentligt” idag verkar det förstås vettigt med ett abonnemang. Åtminstone premium-nivån är ju överkomlig. Däremot vore det bra att testa det idag igen. Även om jag minns det som matnyttigt var det ändå mer än 20 år sedan nu.