Specifika resurser för investerare (tips)

TLDR; Vilka resurser på Internet använder du för att bli insatt i börsen mm?

Är en relativt ny investerare. Har plöjt många RT-avsnitt på yt (Stort tack till Jan och Caroline för allt ni delar med er av!). Bygger även på kunskap genom SimplyWallstreet, Börsdata, DI.se mm och har börjat grotta ner mig i böcker. I mitt fall fokuserar jag i nuläget i princip enkom på svenska och amerikanska börsen och på det som finns tillgängligt på Avanza. Webb-resurserna nedan får gärna vara på antingen svenska eller engelska, och gärna i video- eller textform.

Jag söker dock specifika tips på bra webb-resurser som en bra bas för att bli påläst som (ny) investerare, nedan:

1. Hemsida/pdf om finanslingo/begrepp

2. Resurser för analys av aktier, marknader, sektorer, silver+guld och eventuellt fonder mm (kan få kosta litegrann)

3. Resurser för nyheter om makro, marknader, sektorer, aktier, silver+guld och eventuellt fonder mm (kan få kosta litegrann)

4. Information om makroläget. Exempelvis så börjar jag seriöst frukta en annalkande börskrasch och vill bli påläst om makro och finansmarknadens grundpelare.

5. Andra bra forum än detta, speciellt med fokus på diskussion av enskilda aktier (till min lekhink)?

6. Övrigt? Andra tips? Vanliga fallgropar/webb-resurser som är för partiska eller bör undvikas?

Diskussioner om att råvaror inte tillhör investering, att aktivt investerande är skit och att börskrascher inte går att förutse mm undanbedes, för denna tråds skull.

Förhoppningsvis kan vi tipsa varandra litegrann i denna tråd och när jag blir mer kunnig hoppas jag kunna bidra mer själv! :slight_smile: Trevlig helg!

1 gillning
1 gillning

Tack för det tipset, fanns en del värdefullt där.

Här finns en komplett betaltjänst för dig som investerare, jag rekomenderar Premium prenumeration för att få tillgång till mer av informationen dom erbjuder. Ordinarie pris 239$ per år. För Lekhinken!

MvH / Stefan

About Us

Seeking Alpha is the world’s largest investing community. Our investors connect daily to discover and share new investing ideas, discuss the latest news, debate the merits of stocks, and make informed investment decisions. Seeking Alpha’s content has unparalleled breadth and depth: from stocks, ETFs and mutual funds to commodities and cryptocurrency.

We give investors access to professional-caliber investing tools - including factor grades and quant ratings that summarize each stock’s characteristics. From nearly all U.S. securities, our quant algorithm picks stocks with the strongest collective metrics vs. the sector. Our ‘Strong Buy’ stock picks are currently beating the market by more than 4-to-1. Seeking Alpha’s website and mobile apps are owned by Seeking Alpha Ltd.

• Worldwide

Professional and advanced investing community

• 20 Million

People use Seeking Alpha every month

• 7,000+

Contributors publish 10,000 investing ideas every month

1 gillning