Jag undrar om någon kan tipsa om en bra källa där man hittar övergripande värderingsdata på börser, totalt och per segment. Exempel på data jag efterfrågar är:
market cap., per börslista, omx 30, övriga på storbolagslistan, mellan listan etc.
-branchuppdelning per lista
värdering nuvarande och historisk data (p/e, p/s etc) per bransch och lista.
Vinst och försäljningsdata per branch och lista
Jag är en stark anhängare av mean reversion och vill identifiera vad som egentligen är billigt och vad som definitivt inte är det.
Jag är intresserad att investera i lite mindre bolag nu men vet ju inte ens hur de värderas i relation till börsen totalt samt hur branch exponering skiljer sig.
Tacksam om det finns någon gammal börsräv som vågar komma ut ur garderoben och visa var man kan hitta informationen.
Beträffande index fonder så kan jag det caset och har de mesta av pengarna i sådana…
Vi hade en liknande fråga uppe i en annan tråd. Där handlade det om huruvida ”börsen är dyr” i relativ mening utifrån en tidslinje. Det fanns bra svar på det men det kanske är något helt annat än det du söker.
@janbolmeson Har du möjlighet att hjälpa till här? Minns inte var tråden hette men tabellerna var verkligen bra. Frågan handlade om att svenska börsen, till skillnad från den amerikanska, inte var så tydligt övervärderad eller åtminstone minns jag det så. Den tabellen var för mig något av det bästa som framkommit i forumet. Det här med att ”börsen är dyr” är något som man ofta läser men här blev det tydligt att det går att hitta hårda fakta i frågan, inte bara spekulativt prat.