Hej! Jag har läst en del nationalekonomi och förstår en del samband. Vad jag inte fattar är relationen mellan inflation och börsen. Å ena sidan hävdar många initierade nationalekonomer att ha pengar i aktier skyddar från inflation. Å andra sidan kraschar kurserna helt när inflationssiffror presenteras. Blir inte riktigt klok på detta. Jag köper att vissa varor blir dyrare att producera, köpa in och konsumera. Men inte alla. Varför kraschar kurser när inflationen ökar? Är det för att man räknar med att konsumtionen går ner? Tankar?
Om centralbankerna höjer räntan med syfte att få ner inflationen minskar skuldsatta konsumenters konsumtionsutrymme vilket minskar företagens försäljning och vinst.
Skuldsatta företags kostnader ökar med högre ränta.
Aktiers attraktivitet kontra riskfria statspapper minskar med högre ränta.
Inflationen och ränta tenderar att röra sig tillsammans och med en högre ränta blir framtida vinster mindre värda idag.
Sedan så beror det också vilken typ av inflation det är. Oftast uppstår ju inflation pga av att efterfrågan är större en utbudet och sådana perioder är ju generellt väldigt bra för börsen. Alltså, precis när inflation börjar komma igång.
Sedan så beror det också på vilket indexman pratar om. Inflation är definitivt dåligt för Nasdaq men säkerligen bra för den råvaru tunga australiensiska eller norska börsen. Även på omx Stockholm finns det bolag som kan höja priserna mer än inflation och därmed gynnas medan andra inte har den möjligheten.
Till sist kan man nog säga att aktier är ett tillgångslag som inte missgynnas så mkt av inflation då deras försäljning och vinst ökar nominellt tillsammans ed inflationen.
Ytterligare en viktorianska dimension är omdet är förändringar i inflation eller inflationsförväntningar vi pratar om eller den absoluta nivån av inflationen.
Sorry för ett ganska spretigt svar men bilden är mångfacetterad.
En sak som jag glömde i mitt svar men som är lätt att glömma är att omxspi fallit betydligt mer i reela termer än de minus 27% som framgår. En ökad kostnadnivå genom inflation reverseras inte utan den höga kostnadsnivån består. Viktigt att ha i åtanke så man inte blir ståendes på perrongen när inflations och börståget startar.
Lycka till!
Det vore extremt konstigt om kurserna gick upp vid en hög inflation. Folk får ju mindre kvar i plånboken att köpa varor och tjänster från företagen.
Det är den låga inflationen de senaste åren som bidragit till de höga börskurserna. Nu när inflationen och räntehöjningarna kommer sjunker kurserna, helt naturligt.
Men det är bara att härda ut, på dikt slår börsen inflationen.
Håller med dig till 100% @Nestor
Det finns en gammal regel ”Rule of 20” som säger att summan av P/E talet (tex för en börs) plus inflationen ska vara lika med 20 för att vara ”rimligt” värderat. Om summan är lägre än 20 är det undervärderat. Om över, övervärderat. Bygger på att framtida vinster diskonteras hårdare med hög ränta, samt att räntan är högre vid högre inflation.
I nuläget ligger väl P/E talet för OMX30 på knappt 20 så med 8% inflation blir summan 28. Indikerar i så fall att börsen borde ner en bra bit, typ 30% om inte inflationen sjunker dramatiskt.
När inflationen satte igång så meddelade FED att de skulle låta den göra det utan insatser, jag gissar att de ångrar sig nu.
Då sjönk inte aktiekurserna utan höjdes.
Inflation betyder inte nödvändigtvis att folk och företag får mindre kassa om företag kan höja priser och folk får högre lön. Då åker även aktiekurserna upp.
När marknaden sedan börjar spå i kaffesumpen och inser att FED måste höja räntan innan det helt går ur kontroll, så börjar kurserna dala, då höjd ränta dämpar konjunkturen (vilket också är tanken), dyrare lån ger mindre marginaler för företag och folk.
När FED hamnat på efterkälken så måste de fortsätta höja och skapa lågkonjunktur för att kyla marknaden. Detta leder till låg efterfrågan på varor och tjänster som leder till uppsägningar och konkurser.
Aktiekurserna dalar.
Gällande marknadens värdering så har den varit övervärderad, vilket gör att fallet blir högre.
Företag i USA har exempelvis haft en rekordstor kassa och tjänat bra med pengar pga låga räntor och skattelättnader under Covid.
Med högre räntor och lägre efterfrågan kommer vinstmarginalerna gå ner. Earning i mätvärdet P/E kommer sjunka från dagens och då måste Price också sjunka för att P/E-talet ska vara samma som idag. Problemet här är att P/E-talen varit skyhöga jämfört med trend och om P/E-talet som helhet ska gå ner till normala nivåer, så måste Price sjunka betydligt mer än bara för att anpassa sig efter earning.
I den här artikeln finns en graf över hur vinsterna utvecklat sig:
Nä, om exempelvis alla priser – inklusive lönerna – dubblas har det ju ingen effekt på konsumtionen, och företagspriserna dubblas också.
Så fungerar det ju inte i praktiken. Så här brukar det ofta gå till. Först drar inflationen igång, sedan kommer löneökningarna i efterskott. Ibland tar det åratal innan lönerna kommer ikapp, ibland går det fort.
I Sverige så är det ofta så, om nu inte regeringar kommer med lättnader i diverse paket.
I USA har man inte någon avtalsrörelse som här utan där kan anställda få flera löneökningar på ett år för att kompensera för inflation.
Pedagogiskt och trevligt skrivet kring inflationsdynamiken.
Beträffande värderingar så refererar du till SP500. Hur ser du på OMX kring vinster och värderingsnivåer?
Tack!
Svenska börsen följer gärna amerikanska så många gånger räcker det att hålla koll på amerikanska om det finns bättre data där.
Men det är som du frågar bra att hålla koll på svenska börsens värdering, då ju mer övervärderad något är desto längre tid brukar det ta för återhämtning efter en börskrasch.
OMX30 tog ju i princip 15 år (ej inflationsjusterat) att återhämta sig från IT-bubblan, men OMX30 var då extremt övervärderad vid tillfället.
Just nu är USA-börsen betydligt mer övervärderad än svenska tanke på hur mycket den redan gått ner.
Här är en ett år gammal artikel, så inte senaste datan, men kanske ger en indikation att USA ligger värre till.
Edit: här är lite nyare CAPE (Shiller PE) data.
USA i blått, Sverige i gult och Europa i rött.
Källa:
Jag exporterade ut svensk data från ovanstående källa till Excel och lade in medelvärde och standardavvikelse för en tydligare bild över Sverige (klicka för att förstora).
(Datakälla: Barclays)
Kanske början av 80-talet när inflationen slutligen kämpades ner, dvs. början av grafen, är dit vi ska komma i värderingar när detta bottnat, men så hög inflation kanske vi inte får.
Intressant och bra länk till Barclays där.
Indikerar bandet en standardavvikelse upp respektive ned? På CAPE måttet så är ju OMXS inte överdrivet högt värderat. Samtidigt vet man ju att vinster är betydligt mer volatila än mer andra värderingsmått som P/S pch P/B. Jag har letat utan framgång efter P/S och P/B för hela börsen men inte hittat något. Har du några källor på dessa nyckeltal?
Förresten, vet du om Börsdata har aggregerad data på hela OMX eller bara på företagsnivå?
Precis, den övre linjen är en positiv standardavvikelse och den nedre är en negativ sådan.
På de andra frågorna har jag tyvärr ingen koll.