Aktier program i exel

hej såg detta på nätet undrar bar vad han menar jag klipper in txt nedan jag tog medel på eriksson 5 dagar fick då ett värde 113,65 på 20 dagar fick jag 116,40 hur tolkar jag hans txt skulle det vara köpläge eller säljläge

Jag har data över OMXS30 och vill implementera en strategi som köper och säljer beroende på det glidande medelvärdet. Jag använder lite olika glidande medelvärden, ett av dom är MA5-20.

Det funkar på följande vis: De fem senaste dagarnas medelvärde jämförs med de 20 senaste dagarnas medelvärde. Korsar de fem senaste dagarnas medelvärde de 20 senaste dagarnas medelvärde nedifrån så genererar den en köpsignal som är betecknad med en etta, korsar det uppifrån så generera det -1, händer inget av det på dagen genererar det en nolla.

Det är köp- eller säljläge när det långa och korta medelvärdet är lika, för det är då kurvorna skär varandra.

113,65 och 116,40 är inte lika, kurvorna skär inte varandra. Alltså är det varken köp- eller säljläge.

Om värdena är lika, och det korta medelvärdet skär det långa medelvärdet underifrån, det vill säga det korta medelvärdet har tidigare varit lägre än det långa medelvärdet, är det köpläge.

I praktiken kommer sällan värdena vara exakt lika, utan du får nog titta på när det ena medelvärdet går från att vara mindre än det andra till att vara större än det andra.

Om du har Avanza kan du leka i kursgrafen med Teknisk analys och välja SMA (Simple Moving Average) och mata in 5 och 20 för att få en idé om hur det funkar. I Avanzas verktyg behöver man kolla lite extra så att det är dagar man tittar på i den tekniska analysen, och inte veckor eller något annat - som det lätt blir om man zoomar ut.

MA5-20 låter som en aggressiv teknisk analys.

Det är nog vanligare att man arbetar med 50 och 200 dagar. De skärningarna har till och med fått egna namn - Gyllene kors och Dödskors, beroende på om det är köp- eller säljsignal.

ok tack får gå in på avanza i morgon och titta har du gjort någon analys i exel jag skulle vilja en egen där man ser sälj och köp

Nej, inte av glidande medelvärden. Använder ofta Avanza eller Börsdata när jag vill ta en titt. Det finns ju färdigt där, så jag har inte sett någon anledning att bränna tid på att skriva mitt egna verktyg för det.

Inte för att göra dig besviken Micke, men tyvärr finns det ingen teknisk eller fundamental analys av aktier/bolag som är helt tillförlitlig för att förutspå vilka aktier man i förväg ska äga. Den ”magiska” excel-filen som säger åt dig vilka aktier du ska köpa och sälja för att tjäna massa pengar finns inte, för då hade alla använt den.

1 gillning

ok tack för det är inne på avanza nu var går jag sen är nu där det står håll koll

Gå in på aktien du vill analysera, tryck på TA, tryck på indikator, tryck på SMA, välj intervall.

Och om du kör nya versionen av Avanza ser det i stället ut som i detta grafiska mästerverk:

“Råkade” därefter trycka på “Jag vill gå till baka till den gamla versionen”, så nu ska jag bara klura ut hur jag kommer tillbaka till den nya igen. :smiley:

har hitta det men blev inte klokare på det

Fråga @janbolmeson, han har läst 5år teknisk fysik och åtaliga böcker om teknisk analys och dömmer ut det helt :joy: Bäst att hålla det enkelt: www.lysa.se eller 100% SPP aktiefond global A

2 gillningar