Aktiebok med grundläggande analys

Jag skulle vilja läsa någon aktiebok med fokus på grundläggande analys. Jag menar då helt enkelt en djupdykning i olika nyckeltal, parametrar och deras relevans för olika branscher. Det här kanske är helt elementärt i meningen att det är vad aktieböcker handlar om i allmänhet, jag vet inte. Är nybörjare inom området aktieböcker.

Tror du menar fundamental analys? I kontrast mot det som kallas teknisk analys som tittar på prismönster.

Ja, det är korrekt. Jag menar nu specifikt i förhållande till olika branscher och att få konkreta råd om vad som är högt/lågt, bra/dåligt etc. Detta ser ju väldigt olika ut inom olika branscher.

Kan rekommendera följande om du aktivt välja bolag, inte använda “stor data” analys där bolag sorteras efter nyckeltal:

https://www.finansanalytiker.se/utbildning/kop-var-bok/

Självklart har du även The Intelligent Investor & Security Analysis av Ben Graham,
men skulle inte rekommendera dem till nybörjare, samt att böckerna är rätt långrandiga,
och fokuserar ofta hur man hittar värde på balansräkningen. Med dagens bolag handlar det oftast mer om att hitta svagheter via balansräkningen, och värdet på bolag hittar du via resulträkningen & Kassaflödesanalysen